Gravida hästägare:P

H

HBB

Sitter lite o funderar:P Ni som blivit/är gravida och har häst. Hur har ni gjort då? Sålt hästen?:S Lånat ut hästen till fodervärd? Elr har ni skaffat nån som tar hand om hästen fast den står kvar i samma stall? Elr försöker ni orka o göra så mkt som möjligt själva o sen har ni nån som rycker in lite då och då o hjälper till?

Hur äre där me ridning när man e gravid? ja tänkte om det är skadligt för barnet i magen, iof om man trillar av äre ju en risk men när man rider runt o sådär blire inte påfrestningar för barnet i magen? tänkte om de blir skumpigt o så i magen:P


Hur snabbt efter förslossningen har ni börjat rida igen? =)
 
Sv: Gravida hästägare:P

Jag sitter med tjock mage just nu och är beräknad till den 12 feb är alltså i vecka 33 + 5. Jag red ganska länge tror till vecka 28 eller så, men det är ju väldigt individuellt. Jag kännde mig trygg på hästen men red ändå bara på banan och med extra livlina i sadeln på slutet. Balansen blir ju lite annorlunda när man lägger om tyngdpunkten så fort.

Min häst är fyra nu så jag red ganska hårt under hösten så nu får han lite vila men rids ändå ut av min kusin ca 3 dagar i veckan i lugnare tempo då hon inte har ridit så jätte mycket. Jag longerar och tömmkör fortfarande.

Mocka klarar jag fortfarande utan problem men har ändå en underbar sambo som ställer upp och hjälper mig när jag inte orkar. Min plan är väl att komma upp i sadeln till april mej men sen får vi se hur det går och hur kroppen mår efter förlossningen.
 
Sv: Gravida hästägare:P

Tror inte det är så överdrivet många hästtjejer på ÄU som är gravida, dom finner du nog på Senior eller förälder kanske ?
 
Sv: Gravida hästägare:P

är själv inte gravid men en vän är det och hon ska ha i slutet av februari och rider fortfarande. Men hennes mage är inte spec stor så det går bra än så länge. Hästarna behåller hon och har skaffat två medryttare som ska ta hand om den ena. Jag ska hjälpa till med den andra lite men än så länge rider hon båda hästarna fullt ut!
 
Sv: Gravida hästägare:P

Jag har kvar hästen i samma stall och tänker fortsätta rida så länge jag kan ta mig upp i sadeln självmant. Sen verkar stallägaren bara glad åt att jag är på tjocken, då hon kan låna min yrhätta och starta distans med. De verkar lika tokiga de där båda två, så det ska nog gå vägen :)
 
Sv: Gravida hästägare:P

Har 4 barn och har ridit i princip som vanligt med alla barnen i magen utom med 1 (hade ingen häst just då) jag har haft stora problem med bäckenet och ont i korsryggen i slutet av mina graviditeter,men det har inte hindrat mig att rida i alla fall,på slutet av graviditeterna har det inte blivit så mkt mer än skritt turer.att rida lätt i trav är obehagligt när man är långt gången,eftersom magen skumpar i otakt med resten av kroppen:p

har alltid haft medryttare till mina hästar så 1-2 dagar i veckan har andra ridit.
men resten har jag skött som vanligt,gubben och eller medryttaren fick mocka när jag låg inne på bb:D

kommer inte ihåg riktigt hur snabbt jag kom upp i sadeln igen ganska så fort, några veckor 1månad kanske...man får känna efter hur kroppen känns och om man är redo:)

Lycka till med din graviditet och hur du bestämmer dig för att göra med ridningen!

Mvh Arabizar
 
Sv: Gravida hästägare:P

Ska ha barn på måndag.
Trimmar inte sedan 6 v, lämnade hem sísta tillridningshästen då...
Skritt och galopp går bra rätt länge men traven är svårt, i alla fall om hästarna har gång...
Rider bara gamlingen nu.

Mockar och så som vanligt, men det tar längre tid.
Mamma kommer att sköta stall och hästarna ett par veckor.
Ska snittas pga komplikationer... så det tar nog ett par veckor innan jag är igång igen om allt går bra.

Rida fram till förlossningen är nog inget problem, på snälla hästar ;).
Men efter ska man vara lite försiktig, framfall och så...
 
Sv: Gravida hästägare:P

red o körde tills en v innan.Började rida efter en månad(kejsarsnitt)
Mockade o fixade med allt annat hela tiden.Men dom säger att man ska vara försiktig med tunga lyft
 
Sv: Gravida hästägare:P

Jag har gått 28 veckor och jag har inte haft några problem än så länge. Jag har inte haft några problem med foglossningar eller ond rygg så här långt iaf. Mocka och sådant går som vanligt, det ända är att man inte är så smidig när man ska sätta på hästen skydd och sådant som man måste böja sig för att göra. Sen har jag ju min sambo som skulle kunna hjälpa mig i nödfall, men han har ju rätt mycket annat för sig så jag hoppas jag kan klara av allt själv i fortsättningen också.

Rider gör jag också men har trappat ner lite blir ju mer "åka" häst än rida nu. Jag letar medryttare men har inte hittat någon bra än. Men tänker väl tömköra en del och sen får sambon rida hästen lite också. Tanken är också att hon ska få en längre vila nu i vinter eftersom hon har fått gå rätt mycket hela året. Så jag tror nog det ordnar sig för min del, det är väl mest det ekonomiska när man ska vara mammaledig jag oroar mig för.
 
Sv: Gravida hästägare:P

Okej mm:) tack för alla svar=) Men skriv gärna mera ni som är gravida elr varit gravida och berätta hur ni gjort, tkr det e äntressant o läsa hur alla gör. Jag är ikke gravid än men man har ju funderat lite:P
 
Sv: Gravida hästägare:P

Jag skaffade min häst när jag var i tredje månaden, där hon stod då hade jag tillgång till ridhus vilket var bra för jag kunde då rida länge. Det kunde ju inte hända så mycket inne i ridhuset. De sista 2 månaderna trappade jag ner på ridningen, jag red henne max 3 dagar i veckan och de andra så löshoppade jag henne, longerade eller bara lät henne springa lös i ridhuset. Jag red sista gången 1 vecka innan förlossningen och då hade jag gått över tiden med 2 veckor!
Jag gick på och av med pall. Det är lite otrevligt att gå av när det är en bit till marken så det var väldigt bra att hoppa ner på en pall tyckte jag. Jag red igen 4 veckor efter förlossningen, ville vara säker på att stygn och sånt hade läkt innan jag satt upp.
 
Sv: Gravida hästägare:P

kl

Är det någon som vet om graviditetsförsäkringen (trygghansas som kostar ca 1000 kr och sedan övergår i en barnförsäkring efter förlossningen) gäller vid ev ridolycka under graviditeten eller kommer försäkringsbolaget att protestera då?
 
Sv: Gravida hästägare:P

För att det är en 'högrisksport'? Alltså jag vet inte alls, men man vet ju hur försäkringsbolag kan resonera. Just därför jag undrar.
 
Sv: Gravida hästägare:P

roadracing, isklättring mm då?
Jag har länsförsäkringar och i deras villkor står inget om undantag i alla fall.
 
Sv: Gravida hästägare:P

Jag är nu gravid i v 28... 29 imorgon :D
Jag rider båda våra hästar nu då sambon jobbar till sjöss. Min häst betäcktes i sommras - planen är att jag inte ska behöva ha dåligt samvete över att jag inte rider så mycket i sommar då hon har fölis att bry sig om;)

Tanken är också att vi båda blir rundare och rundare och trappar ned på ridningen rätt så naturligt båda två. Men - så åkte sambon till sjöss lite hastigt så där stod en pigg vbl-dam med glittriga ögon under lång pannlugg...:D

Jag tänker rida så länge det känns bra och än så länge inga problem, fast jag har en IKEA-pall till hjälp då jag ska upp och ned från hästarna.
Inkörning är påbörjad på min häst också.... tänkte att det kan vara praktiskt om jag inte vill skumpa, samt när barnet är med då det är lite större...

Sälja är väl det enda jag inte ens övervägt, det gör jag ALDRIG!
 
Sv: Gravida hästägare:P

Har inte varit gravid själv, men däremot hjälpt min kompis när hon var gravid och några månader efter förlossningen. Hon red själv ganska långt in i graviditeten men slutade dock hoppa så fort hon fick reda på att hon var gravid. Hon lyssnade väldigt mycket på sin kropp och kände inget obehag av att rida i början. Men allt eftersom att magen växte blev det obekvämt, och då slutade hon rida helt. Jag hade under den perioden enbart hoppat hästen, men fick nu rida varje dag. Funkade jättebra eftersom vi stod i samma stall. Vi hjälptes åt helt enkelt. Hon gjorde det hon kunde i stallet, gjorde i ordning hästarna osv, medan jag red:d

Det funkade jättebra för oss! Men kan ju kanske vara skönt att låna ut hästen helt under graviditeten eftersom det nog är en del andra saker att tänka på;)
 
Sv: Gravida hästägare:P

Med barn nr1 slutade jag rida direkt för jag blev rädd o nojjig. Men då hade jag en underbar medryttare:bow: som skötte allt ridande o jag skötte longering o allt annat. Med barn nr2 red jag tills magen blev för stor, över 7mån. Efter det fortsatte jag longera o allt annat o en annan tjej i stallet skrittade honom...Började rida igen efter ca 4v.
Tänkte inte ens tanken att sälja min ögonsten -allt går att ordna med hjälp av familj o vänner.
 
Sv: Gravida hästägare:P

Jag red hela graviditeten i princip och va uppe i sadeln efter en månad.
 
Sv: Gravida hästägare:P

Är beräknad BF den 6/5-09.
Har tre hästar, 2 av dem går hos mamma och pappa. En shettis och ett sto som blir tre till våren. Stoet har jag ute på annons för försäljning. (Ponny, som jag ej kommer kunna tävla pga min ålder). Shettisen ligger ute på fodervärds annons. SKulle de ej bli sålda/låmnas ut så betäcker jag stoet till våren och väntar med inridning till hösten ev till nästa år.

Valacken (min tränings/tävlingshäst) Rider jag 3-4 dagar i veckan. Sen har jag en medryttare resten av tiden. Dock hade jag detta innan jag blev gravid oxå=) Kommer lägga över all ridning på medryttaren den dagen jag ej känner att jag klarar det mer. Har en häst som kräver av sin ryttare!. De dagar hon ej kan rida får han stå.

Är i v 23 nu.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 328
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 905
Senast: Lavinia
·
Hästvård Tänkte kolla om det är nån mer som har en häst som har käkfraktur/tappat tänder pga av spark på munen? som har nå problem av det nu? Min...
2
Svar
21
· Visningar
8 059
Senast: Kokosboll
·
Hästvård Idag blev min kära häst halt,vänster fram ben. I vänster varvet markerar han liiiite i skritt o trav och i höger varvet massor när jag...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
20 719
Senast: Kokosboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp