Gravid - mögelost

Brandgul

Trådstartare
I mina papper står det att man ska undvika mögelost för det kan vara gjort på opsatöriserad mjölk. Men om det står att det ÄR pastöriserat då? Är det okej?

Hur är det med ost typ Cantadou?

Läste precis att man kunde äta gravad lax om man frös den först *hmpf* Här tillbringade jag julafton med bara skinka :( Jag äter ju bara lax och skinka från julbordet.

Jag har dock frusit in lite lufttorkad skinka som jag ska festa loss på! Varje gång jag blir gravid blir jag EXTREMT sugen på lufttorkad skinka och sist överlevde jag 9 månder utan. Men inte nu om jag inte behöver :p

Sv: Gravid - mögelost

Ja de borde ju vara helt okey. Jag älskar brieost och min bm sa att det finns pastöriserad brie som är okey att äta.

Tyvärr är det inte ok fast det är pastöriserat. Det kan ha stått bredvid opastöriserade ostar vid tillverkningen och därmed blivit listeriasmittat.

Klipper in en lista jag hittade men det står säkert mer på livsmedelsverkets sidor:

Ostar som du inte bör äta
Mögelost -brie, camembert, gorgonzola, chévre, gjord på pasöriserad och opastöriserad mjölk.
Kittost - époisses, livarot, maroilles, munster, reblochon, tilci och vacherin, gjorda på pastöriserad och opastöriserad mjölk.
Färskost - Brilliant Savarin, Banon de chévre och annan mjuk ost gjord på opastöriserad mjölk.
Fetaost - gjord på opastöriserad mjölk.

Kokar du upp osten i en sås el. dyl är det däremot ok.
S.k. "färskost" tror jag ska vara ok om den är gjord på pastöriserad ost.

Ja det är okej när man värmer upp den. Så långt är jag med.

Ett tips var att värma osten och sen kyla den igen. *urk* eller..?

Jag har sådan vanlig blå mögelost, vad den nu heter. den vanligaste som man köper färdigförpackad. Jag köpte "för säkerhetsskull" :p Får ge bort den till mina svärisar.

Så som Sar skriver har jag också lärt mig. Hjälper det att frysa in lufttorkad skinka? Jag undrar bara, har ingen aning. Däremot har jag läst att det finns någon av bakterierna som överlever frysning, tänk om man kan komma ihåg allt man läser:crazy:

Jag har iaf läst att det ska räcka med att frysa lufttorkad skinka i tre dygn. Samma med lax då...

Who knows... *suck*

Bööööl... Kan ingen ta och testa de där jäkla ostarna åt mig istället????

Jag tycker det blir rätt gott som sås men "som vanligt" är det ju inte.

Nope. Det här är nog enda gången jag känt mig så sugen på något :crazy: Men efter bautamiddag och efterätt är jag nog inte så sugen något mer. Jag har gjort ost-och skinkpaj också om vi blir sugna på något innan tolvslaget. De andra får väl osta då ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur är det med ko-ost egentligen? Hittar inget när jag googlar, menar den mjuka, vita milda med lite sälta som folk gärna bjuder på till...
2
Svar
22
· Visningar
8 648
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar