Gravid?? Hjälp!

doglover

Trådstartare
Hej. Jag har en tik som löper just nu. Hon har slutat blöda. Hennes tuttar har blivit jättestora i jämfört med hur dom var innan och när man klämmer lite på dom så känner man att det är nånting mellan skinnet och bröstvårtorna, ungefär som att det är nåt i tuttarna som gjort att de svullnat upp. jag har en fundering på om hon kan vara gravid? hon har en hankompis som hon brukar umgås med som troligtvis inte är kastrerad eftersom han har pungkulorna kvar. dom råkade vara ensamna i kanske 2 minuter, jag visste inte om att hon hade börjat löpa, annars hade dom aldrig fått umgås. kan dom möjligtvis ha parat sig? är det stor chans att hon är dräktig med han?:confused: hur märker man det? några symptom? på katter märker man det ganska lätt genom tuttarna, men ska de verkligen finnas nåt i hennes tuttar eller är dom bara såpass svullna å rosaaktiga för att hon löper? hjälp! helt förvirrad här!:confused: jag vet att det kan vara svårt att se det framför sig över nätet men jag ska be andra kolla upp det med. men om ni vet hur sånt är, hjälp!
 
Sv: Gravid?? Hjälp!

ja,jag vet inte,men om ni nu lämnade dom ensamma i bara två minuter så tror inte jag att så mkt hinner hända...dom "fastnar" ju i varandra ett tag efter med så... lika så måste ni ju ha märkt lite om dom var aldeles nyparade...
 
Sv: Gravid?? Hjälp!

Om hon löper nu, så är det för tidigt för henne att få dräktighetstecken. De ser man först efter ca 4 veckor..
 
Sv: Gravid?? Hjälp!

doglover skrev:
skendräktig? det brukar väl bara gamla tikar vara? oj, glömde skriva att hon är 1½ årig schäfertik.

Nej då, skendräktiga blir alla tikar som löper, det märks bara mer eller mindre. Jag har en liten tik som hade ett tyst löp (inget blod) vid 10 månaders ålder, men som sedan fick otroliga mängder mjölk under skendräktigheten. Med de andra tikarna brukar jag aldrig märka av att de är skendräktiga. Men jag håller med Gnist - löper hon nu är det alltför tidigt att se några dräktighetssymtom.
 
Sv: Gravid?? Hjälp!

En av mina får alltid lite svullna, rosa bröstvårtor under och lite efter löp...
 
Sv: Gravid?? Hjälp!

Gnist skrev:
Om hon löper nu, så är det för tidigt för henne att få dräktighetstecken. De ser man först efter ca 4 veckor..
okej, vad är det för tecken? det var någon vecka sen det hände
 
Sv: Gravid?? Hjälp!

det var väl runt 2 veckor sen.....ja vet faktiskt inte om ja tror hon är det eller inte, men jag vill bara vara säker...
 
Sv: Gravid?? Hjälp!

Efter ca 4 veckor, så blir spenarna lite större och mörkare i färgen, vulvan är mjukare och lite större än vanligt. Tiken kan bli lugnare än normalt.
Det är det första tecknen på dräktighet, men även tikar som blir skendräktiga uppvisar dessa tecken. Är du osäker, så åk in till vet ca 25 dagar efter den förmodade parningen och gör ett ultraljud på henne, så vet du ju sedan..
 
Sv: Gravid?? Hjälp!

Gnist skrev:
Efter ca 4 veckor, så blir spenarna lite större och mörkare i färgen, vulvan är mjukare och lite större än vanligt. Tiken kan bli lugnare än normalt.
Det är det första tecknen på dräktighet, men även tikar som blir skendräktiga uppvisar dessa tecken. Är du osäker, så åk in till vet ca 25 dagar efter den förmodade parningen och gör ett ultraljud på henne, så vet du ju sedan..
okej tack för hjälpen.....vulvan är mycket större än vad den var innan...men ja vet inte om dom hann göra något under den lilla tiden men man vet aldrig ju..
 
Sv: Gravid?? Hjälp!

Men om du är orolig, och inte vill ha valpar, så gör som Gnist sade
och åk in till vet med henne. Svårare än så är det ju inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp