gravid, abort-behålla?

anna_anna

Trådstartare
Trots p-piller och regelbunden mens har det nu vissat sig att jag är gravid!

Jag och sambon kom överens om att det skulle bli en abort, dels för att vi känner oss för unga (20 och 21 år) sen har vi ingen efarenhet av barn alls. Med tanke på mitt illamående så trodde vi att jag hade varit gravid i max 5 veckor.

I Torsdags hade vi en bokad till hos barnmorskan och då visade det sig att jag jag var gravid i vecka 12 + 5 dagar. Vi fick båda en stor chock! Vi visste inte vad vi skulle säga, jag tror vi båda höll på att svimma..

Barnmorskan sa att vi skulle gå hem och tänka igenom allt mycket noga och höra av oss efter helgen.

Nu känner vi mer och mer att vi vill behålla barnet!:love: Men vet inte om vi har det som krävs för att bli föräldrar.

Så nu behöver vi alla tips och råd som vi kan tänkas behöva:D

Hur mycket kostar det varje månad i blöjor och mat? När börjar man köpa barnvagn och sånt? var ni osäker när ni blev gravid? hur tänkte ni?:)

Alla svar tas tacksamt emot!

Sv: gravid, abort-behålla?

Grattis! Jag hade också noll erfarenhet när Jag fick min första och Jag lovar att man lär sig fort! Skönt att ni är överens om att behålla!

Inköp behöver du inte oroa dig över på ett bra tag än.

Hur mycket det kostar har jag ingen aning om än, väntar mitt första barn i maj, så den frågan kan jag inte svara på. Om du vill och kan amma så kostar ju inte maten något under den tiden. Antar också att det är billigare att därefter göra egen barnmat istället för att köpa färdiga burkar.

Barnvagn, spjälsäng, skötbord, ev. bilbarnstol osv kan man ju köpa när man vill under graviditeten, det gör folk olika. Vi har inte köpt något än, med undantag av spjälsäng som vi ska ha min gamla och således inte behöver köpa.
Ett tips är dock att sprida ut kostnaderna under några månader om ekonomin är tight samt att hålla utkik på begagnat-marknaden.

Jag har inte varit osäker än så länge iaf men vårt barn är ju planerat så det kanske inte är samma sak. Har ingen erfarenhet alls av barn och gillar inte barn heller generellt sett.

Mitt råd är att ni sätter er ner och funderar ordentligt på det. Det är ett långt "åtagande" och ni behöver båda vara säkra på att ni vill detta.
Lycka till oavsett vad ni väljer.

Angående kostnad så använder man mellan 4-12 blöjor om dagen på en nyfödd. Min 11 månaders använder ca 3 blöjor om dagen. Kläder kan man köpa billigt second hand och vagn också. Min treåring kostar inte så mycket, största kostnaden är min förlorade inkomst, Jag har inte jobbat heltid sen första barnet föddes.

Grattis!

Var i samma ålder som ni när jag blev gravid med mitt första barn. Och det är väl ingen som har erfarenhet av att få sitt första barn ;)

Ni kan ju handla när ni känner för det. Om ni inte kan få/låna av någon? Kanske har era föräldrar någon fin gammal vagga?
Det enda jag kan komma på är att vill ni ha en ny barnvagn så bör ni vara ute i god tid för det kan vara över 4 månaders väntetid!

Sen kostar ju barn vad man vill att de ska kosta ;) Ett paket libero nere på ica för 120kr eller ett paket lidl blöjor för 70kr som funkar precis lika bra!
Skippa saltet i sin egen mat eller köpa burkar för 10kr/st.
Barnkläder på tradera eller Polarn o Pyret. På tradera kan du få en hel låda för priset av en body och byxa i något dyrt märke!

Jag var jätte osäker i början av båda mina gravideter, sen gick de i vågor och på slutet har jag båda gångerna känt "vad tusan ger jag mig in på?"

Grattis, får man väl säga!

Vi väntar vårt första barn i december. Inkl försäkring för mig och barnet har vi lagt runt 6000 kr tippar jag på... Babyskydd samt säng med tillbehör köpt nytt, resten begagnat. Då tycker jag att vi har handlat på ganska friskt, vi har inte snålat in på grejer.

Vi har handlat lite utspritt sedan ultraljudet i juli, vagn var det första vi köpte när vi hittade en fin begagnad. Tänker man sig att köpa allt nytt så kan man ju vänta länge, annars är det ju bra att ha tid att kolla av begagnatmarknaden.

I övrigt har jag väl inte så mycket att bidra med :laugh: Eller jo, jag kan ju säga att trots att vi är 32 resp 36 år och barnet är i högsta grad planerat och önskat så är det klart man känner "hjälp", ibland när man tänker på att om typ en månad så står vi där med en mycket liten människa som vi ska ta hand om de närmaste 20 åren... Men jag har känt samma sak för alla slags husdjur vi har skaffat också, och det har ju gått rätt hyfsat. (Inte för att man väl ska jämföra, men det är ju också ett ansvar)

Grattis!
Om ni finns i närheten av mig (Utanför Växjö) har jag en massa bebissaker som jag ska skänka bort, bla spjälsäng och vagn. Bara hör av dig i så fall.

Och jag är i Östergötland och har en mängd saker att skänka bort. Bla babyskydd och vagn!

Jag är mamma till en 19 månader, hon var inte planerad och jag hade noll kunskap kändes det som. Men vi kände direkt att vi ändå ville behålla det. Vi hade bra/stabil ekonomi, jag studerade men blev sjukskriven genom hela graviditeten, vi bodde bra osv..

Graviditeten var både en lycklig och orolig tid. Jag hade flera ångesttyngda stunder och det är nog rätt vanligt.

Huruvida ni ska behålla eller göra abort måste ni tillsammans avgöra, har ni en stabilitet och känner att ni verkligen vill så löser sig det mesta.

=)

Senast ändrad:

Grattis! Om ni är överens om att ni vill behålla barnet så tycker jag att ni ska köra på det! Det finns ju många som får barn i 20- årsåldern, och plugga klart eller vad man vill göra kan man ju göra lite senare - barnet kan lika gärna gå på dagis när man pluggar som när man jobbar. SOm någon skrev så kan man välja väldigt mycket hur dyrt allt ska vara. Blocket och Tradera är bra ställen att shoppa billiga och bra saker. Man får ju lite barnbidrag oxå (1100 per månad) och det täcker ju i alla fall mat och blöjor med råge. Småbarn behöver bli bortskämda med kärlek och föräldrar som är närvarande, men om de har på sig begagnade kläder eller sprillans nya och av dyrt märke bryr de sig inte det minsta om.

Osäker känner man sig nog i vilken ålder man än får barn - jag var 33 när sonen föddes men var helt lost till att börja med ändå ;), men man lär sig. Varken jag eller sambon hade någon erfarenhet av småttingar innan heller - jag var en sådan där som knappt vågade hålla i en bäbis för jag trodde att den skulle gå sönder eller något. Men det har gått bra på alla sätt, och just nu tittar gullungen, nu 2 år, på Bananer i Pyjamas :).

Lycka till!

Senast ändrad:

Jag har flera vänner som fått barn tidigt och samtliga har klarat uppgiften galant. Det viktiga är att en av er kan arbeta och bidra till en gångbar ekonomi och att man känner att man vill. Jag har själv inga barn men självklart kostar det med en liten. Dock inte mer än att man kan ta sig råd. Barnbidraget täcker ju en del och man står aldrig hemlös i vårt land :) Har ni något stöd från era föräldrar?

Jag vet inte vad jag skulle gjort i er situation men en sak jag vet med mig är att ekonomin hade troligen inte stoppat mig. Om jag hade velat behålla barnet hade jag gjort det, en abort är inget man vill ångra efteråt.

Lycka till och grattis!

Barnbidraget täcker ju en del

Jag tycker det täcker massor!

Jag får 2 st barnbidrag + flerbarnstillägg och de täcker HELA familjens mat och hygienkostnader per månad.
När man är hemma finns det ju lite mer tid för förberedelse och tillagning så man kan laga mer storkok/från grunden. Baka eget bröd osv.

Herregud. Hur lite avfall producerar dina ungar ? ;-)

Nu har ju jag bara ett barnbidrag, men det täcker rätt och slätt enbart barnets hygien ( blöjor, våtservett, endel barnmat ). Men det går ändå runt på något vis.

Tack för alla bra svar!

Som det känns nu så behåller vi det:) men ibland undrar jag om vi verkligen gör rätt. Men det kanske är som en berg-och-dalbana?

Har försökt att räkna lite på försäkringskassans hemsida när det gäller föräldrapenning, men blev inte så mycket klokare.
Har jobbat deltid i två år men sa upp mig i våras för att satsa 100% på studierna.

Nu är ekonomin inget problem, men jag vill gärna känna mig trygg med det vi får när jag är hemma med barnet. Sambon kommer att jobba, så där har vi en hyffsad inkomst:)

Tack så mycket via och cyllene, verkligen jätte snällt av er! Vi bor i Västerås, så det är en bit att åka. Men Östergötland ligger kanske inte så långt härifrån?

var ni osäker när ni blev gravid? hur tänkte ni?:)

Vi tänkte helvete, shit, shit, shit och orden att vi inte ville det hela uttaldes. Men vi var mycket äldre än er och sen satt vi med en hel skara barn efter det :)

där får jag nog allt hålla med jerseyko, våra 2 barnbidrag och flerbarnstillägget räcker oxå till hela familjens mat o hygienkostnader om vi vill, fast vi brukar lyxa till det över helgerna så det blir lite till.. det beror ju till stor del på hur det ligger prismässigt med barnsaker där man bor.. här går det åt ca 3-5paket blöjor/månad för båda barnen. barnmat köper vi inte mer än välling.. denna veckan kostade våra libero-blöjpaket 70kr st.. helt överkomligt, i storstäderna kan de kosta, 120-150kr/st. 10 valfria barnmatsburkar här kostar 69kr, oavsett märke storlek, ekologiskt eller ej..

till ts: oavsett vad ni bestämmer er för, väljer ni att behålla barnet, så grattis! kom ihåg att det alltid går även om det kan vara knapert ibland.
som andra skriver så finns det mkt att köpa sec-hand jag allt egentligen utom mat.

jag var 20 när jag blev gravid med nr 1. sade upp mig från jobbet och började plugga, nu blir jag 23 har två barn hus, gift och första etappen av min utbildning färdig, ska plugga vidare när minstingen börjar dagis. allt går bara man vill!
alla är nybörjare första gången men man kommer fort in i det!

Grattis till er å behåll det om det är så ni känner! jag väntar mitt första barn å jag tror aldrig man känner sig riktigt redo och säker förrän de är ute å den blir verklig...

tänk..du är "bara" 20 år..vi hade en diskussion igår om barnafödande med farmor..tänk förr, då hade många redan ett andra barn på g när dom va 20 år..att saker å ting verkligen ändras!! Lycka till å hoppas ni tar rätt beslut!!

Hej och grattis!!
Jag blev plötsligt, oplanerat gravid när vi båda var 22 år, jag och sambon. Vi har alltid velat ha barn tidigt, men vi blev båda chockade och jag blev knappt glad över beskedet ;) Ju längre in i graviditeten jag kom, desto mer hann jag förlika mig med tanken och blev mer och mer glad över bebisen där inne!
Nu är våran Milton 6 månader fyllda och det bästa vi har gjort!!

Vi bor fortfarande bara i en tvåa, ingen hiss och tredje våningen, men vad gör väl det?! Det mer planering, men egentligen inga större problem!

Ett litet barn tycker jag inte kostar så mycket. Vi har valt att lägga en hel del pengar på honom, men det är klart självvalt och inte nödvändigt alls egentligen. Köpte ett babyskydd till bilen av min kompis, till ett bra pris. Dock köpte vi en jättefin vagn för desto mer pengar och nu nästa bilstol för mycket pengar också. Köper både billiga och lite dyrare kläder åt honom, lite beroende på månadens ekonomi och om det är till något speciellt tillfälle.
Dessutom var det en tjej i "vår-mammor-2010-tråden" som sa att t.ex. Liberos blöjor på Lidl är fleeeeera kronor billigare än på Maxi etc. så det går att hitta billigare alternativ åt det mesta, helt klart.

Dessutom har vi dragit ner på en del; vi säljer nu sambons bil, då han jobbar i stan och jag är mammaledig så vi behöver absolut inte två bilar egentligen. Jag tränar inte för tränare med hästarna just nu, utan rider bara för mig själv, i den mån jag hinner och jag och en tjejkompis hjälps åt med träningar av hästarna.
Jag går till affären om jag bara ska handla lite. Oftast så storhandlar vi och planerar middagarna för en vecka framåt, tror det är bra att göra det.
Mina föräldrar sticker också till mig lite ibland. inte för att jag på något vis behöver det, men jag hjälper dem med deras hund ibland på dagen om de jobbar länge och nu i vinter har skottat deras tomt några gånger och så kompenserar dem mig genom att ge mig en slant eller så ibland.

Lycka till nu och vad roligt det kommer bli för er!! Grattis än en gång!

Jag förstår verkligen inte hur man kan lyckas med mat/hygien/blöjor m.m för en familj = 2250/mån :-

Jag erkänner, vi skulle absolut kunna dra ner våran mat- samt hygienkostnad men verkligen inte så att det skulle täcka mig, sambon + två barn på 2250:-/månad.

Även jag tror att du kommer klara det galant :) Min halvårsbäbis kostar inte så mycket och det som har kostat finns som de andra säger begagnat. OM ni vill komma billigt undan med saker bör ni kolla ut grejer tidigt och helst fynda lite på blocket :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här gäller inte mig, jag är för gammal både för graviditet och för abort. Men en kvinna i min närhet är gravid. Av många skäl, är...
Svar
15
· Visningar
4 626
Senast: a1agnlju
·
Övr. Barn Gammal medlem, nytt konto för anonymitet. Jag håller på att noja sönder och letar graviditetssymptom överallt, hjälp :D Jag kan ju...
Svar
10
· Visningar
2 469
Senast: Kaos
·
Gravid - 1år Jag behöver lite hjälp, råd eller kanske bara få prata lite... Jag har precis tagit ett gravtest och testat positivt. Jag skulle haft...
2
Svar
20
· Visningar
5 638
Övr. Hund Jag jobbar i en djuraffär, vilket är både jätteroligt, för jag får ju jobba med min hobby och träffa på människor med samma intresse som...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Lavender
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar