Gräva paddok - köpa grävmaskin

G

GoldenSam

Nu är det dax att gräva lite i trädgården för att göra paddock 25*50m

Hur skulle ni ha gjort
Det ska schaktas bort jord, jämnas till samt fixas till lite här och där

1.) Anlitat proffs - grävmaskinfirma med erfarenhet

2.) Anlitat bonde med traktorgrävare - kanske inte lika erfaren

3.) Köpt en billigare grävmaskin och sedan sålt den när jobbet är klart - amatör jobb

Sv: Gräva paddok - köpa grävmaskin

Kan du mecka själv och är intresserad och kunnig inom området anläggning?

Annars; skippa alternativ 3...

Nu är det dax att gräva lite i trädgården för att göra paddock 25*50m

Hur skulle ni ha gjort
Det ska schaktas bort jord, jämnas till samt fixas till lite här och där

1.) Anlitat proffs - grävmaskinfirma med erfarenhet

2.) Anlitat bonde med traktorgrävare - kanske inte lika erfaren

3.) Köpt en billigare grävmaskin och sedan sålt den när jobbet är klart - amatör jobb

1-2 definitivt.

3 är ren spekulation. En amatörjobbad grävmaskin kan dessutom bli hyfsat defekt om man har lite oflyt. En billig (dvs lättare) grävmaskin i klassen under halvmiljonen är inte heller så kul och lätt att jobba med.

Själv satsar jag alltid på nr 1. Å andra sidan är det grannsonen som har den större, erfarna firman :-)

Man kan ju hyra maskiner och göra jobbet själv om man vet vad man gör.
Jag skulle nog ta råd av proffs och sedan göra som dom säger. Blir nog billigare iaf.

Vi anlita firma-vän till sambon- de arbetar egentligen inte med schaktning men en av killaran hade 18 års erfafenhet av markarbeten.
Firman hyrde in maskiner, dagtid anlades ridbannan på kvällar och helger använde vi maskinerna till annat små pull. Gräva ur för gödselplatta, gämna ut jordmassorna i hagen mm.

Senare ska vi anlägga en minder väg mellan stallet och infartsvägen,
då kommer vi själv att hyra maskiner och schakta av jord massorna.

Jag är i samma sits som du och skall göra en ny då den gamla är för liten. Vi tänker ta alternativ 1 eller 2, då vi anser det lär nog bli bäst...

vi ska oxå bygga ridbana och skulle aldrig drömma om att investera i någon maskin enbart för det bruket! Alldeles för många ekonomiska risker.
Vi kommer enbart skala av gräset och det kan man lätt göra med en tyngre traktor m planerskopa.
Finns ju maskiner att hyra om ni vill prova själva.

Ring runt bland entreprenörer och fråga om offert och kolla med uthyrningsfirmor vad det kostar (tänk på att det tar mkt längre tid att göra själv = kan bli dyrare än att anlita entreprenör)

Jag har funderat på att göra en paddock hemma. Hur har det fungerat för er som bara har skalat av "grässvålen" ? Jag har tänkt lägga stenmjöl i ett tunt lager. Måste jag lägga sand också? Ska sanden ligga under eller över stenmjölet? Jag vet att det är risk att banan blir alldeles för hård om man bara använder stenmjöl. Min ridbana kommer att användas 3-4ggr per vecka ca 1 timme per gång- alltså inte så mycket.

Tänk på att matjorden måste bort också.

Jag föredrar en hårdare bana framför en mjuk, i den hårda kan man i alla fall utföra visst arbete (förutsatt att hästens ben är vana vid att gå på hårt underlag ibland) medans man i en mjuk påfrestar senorna för mycket om man ska hålla på med annat än skrittarbete.
För jämförelse: galopp på grusväg en torr sommardag eller galopp på åker när tjälen precis släppt?

Jag hade definitivt valt bort alternativ nummer 2... ska det vara nån amatör så ska det fasiken vara jag själv i såna fall :laugh:.

Att anlägga ridbana behöver inte vara så jädra svårt (har anlaggt lite väg, bytt underlag i ett par ridhus, m.m.), har kört en del med grävlastare... och hjullastare... och traktor... och minigrävare, så jag skulle definitivt ha köpt en gammal Bröyt eller nått liknande och sedan sålt denna - alternativ nummer 3 med andra ord.

En ny modern maskin med joystick istället för järnspett är ju bättre och enklare, men om man inte har några direkta tidskrav så är det ju bara att tänka efter innan och köra på i sin egen takt... även proffsfirmans anställda har varit nybörjare nån gång.

Att som privatperson anlita proffsfirma kräver en väldigt fet plånbok !

Min sambo brukar säga att det borde vara all människors rättighet att ha en egen grävmaskin och nu efter vårat stallprojekt förstår jag vad han menar! Vad mkt lättare allt blir när man kan göra det själv!

Vart gör vi av all sten från det gamla golvet?- I ett hål naturligtvis!
Hur gör vi med el och vattenkabel? Gräver ett dike naturligtvis!
Vad gör vi med den stora stenen i hagen som är i vägen? Vi gräver upp den naturligtvis!
Hur får vi bort alla stubbar från döda träd i hagen? Grävarn naturligtvis!

Nu är ju min sambo ett proffs som jobbar med detta och jag förstår ju att det inte är så enkelt som det låter men det är sinnebilden av lyx att kunna göra allt själv, när-var-hur man vill :laugh:

Annars är nog alternativet att leja ett proffs det jag hade valt eftersom det lönar sig i långa loppet då ett proffs jobbar mkt snabbare än andra och garanterar ett bra jobb, annars kan man ju reklamera...
Lycka till!

Hur har ni gjort er paddock? Säg att man gräver bort matjorden, hur gör man sen? Stenmjöl, eller många olika lager grus?

Det säger min sambo också :D

Vi ska göra paddock här hemma. Just nu har vi en gräsbana men det blir dumt när det är blött, sen slits det en hel del när många rider där.

Hej
Ridbanan är klar!
Vi gjorde så här
1. Hyrde lastmaskin och skalade av gräsmattan och matgjorden
2. Anlitade grannbonden som grävde fram sanden ( var sand under matgjorden ) och jämnade till ( nivå skillnad på 2 m)
3. Mätte in och satte staket - Klart!

Eftersom det är sandås under är det super dränering!
Om banan är för mjuk kommer vi att lägga på stenmjöl för att få sanden att binda sig!

Budget ridbana !! Kostat oss max.12.000 :-

Det går alltså att gräva med lastmaskin? Vi har närmligen en lastare, men ingen grävskopa. Då grävde han ner 2 meter? Hur fick ni vettig nivå på det sen, om ni inte lade på något? Jag menar, ni rider väl inte på 2 meters djup? :p

Vi skulle kunna göra något liknande, det stora problemet är att vi har världens bästa lerjors, så det lär vara mycket som ska bort- mycket som ska till.

En av våra bekanta har en mindre grävare. Mannen är hyfsat kunnig, men ej proffs. Han gjorde arbetet själv. Det tog en evighet. Trots att det såg hyfsat ut blev det ändå inte bra. Det slutade med att de fick anlita en proffsgrävare för att få ridbanan duglig.

Gör inget själv om du inte är aboslut säker på att du klarar av det. Kan bli dyrt...

Vi la endel matgjord där det var som lägst så att det först blev jämnt sedan sanden över.
Gräva kan man inte göra med lastmaskinen direkt men skala av jorden och flytta jorden gick bra.
Grannbonden hade en traktorgrävare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka