Gräva om infiltration

ameo

Trådstartare
Moderator
Vår kommun tycker att vi måste gräva om (den fullt fungerande) infiltrationen till vårt avlopp.
Maken har fått för sig att det bara är vissa certifierade som får utföra det arbetet - stämmer det?
Vi har en granne som har grävmaskin och misstanken är stark att det var han som gjorde jobbet förra gången, men frågan är om vi skulle kunna anlita honom igen?
Jag har försökt hitta information på nätet, men det framgår inte helt tydligt...

Nej det finns inga krav på certifiering. Anlitar du en entreprenör har du reklamationsrätt i 10 år, kan vara bra att tänka på om man funderar på att göra det själv eller ta in granne. Avloppsguiden.se är en sida att kolla in och även kommunens egna sida brukar ha lite information om enskilt avlopp.

Jag läste på avloppsguiden, men där fanns inte svar på min specifika fråga.

(ska försöka hitta lite info om diverse biologiska reningsalternativ också)

Vår kommun tycker att vi måste gräva om (den fullt fungerande) infiltrationen till vårt avlopp.
Maken har fått för sig att det bara är vissa certifierade som får utföra det arbetet - stämmer det?
Vi har en granne som har grävmaskin och misstanken är stark att det var han som gjorde jobbet förra gången, men frågan är om vi skulle kunna anlita honom igen?
Jag har försökt hitta information på nätet, men det framgår inte helt tydligt...
Varför vill kommunen att ni gräver om (flyttar?) infiltrationen?

Det finns certifierade entreprenörer, och vissa kommuner ställer krav på att man ska anlita en sådan. Jag vet dock inte om det håller rent rättsligt om man skulle överklaga ett sådant beslut. Nu jobbar jag med exakt dessa frågor och där jag jobbar ställer vi inget krav på certifierade entreprenörer. Däremot brukar vi rekommendera att man använder en person som är erfaren. Entreprenören är den som har ansvaret för att anläggningen fungerar i 10 år.

Jag skulle inte tro att miljökontoret dömt ut din anläggning endast pga ålder. Det får man nämligen inte göra, och i så fall bör du överklaga beslutet om att ni behöver göra om bädden. Däremot brukar vi kunna döma ut anläggningar som är äldre om de inte är byggda enligt dagens norm. Många gamla anläggningar saknar luftningar, och då upprätthålls inte någon god funktion i infiltrationen. Bakterierna behöver syre. Men ni kanske har luftningar på bädden som är torra och luktfria?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
745
Senast: Soapbubble
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 601
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Förra veckan fick jag återigen ett litet bryt kring detta med att mina arbetsuppgifter oväntat innebar att jag måste kommunicera på...
Svar
0
· Visningar
268
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30