gräva gropar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Syrsa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 251
S

Syrsa

Ja, eller hur man ska beskriva det? Med sängkläderna? Täcke, kuddar, lakan, allt i en enda röra?

Keo får ett sådant ryck nästan varje kväll då han vill "gräva", antingen i sängen eller soffan.

Varför gör han så? Han får ju motion och stimulans så jag tror inte ha är uttråkad? Han sover och vilar mycket så helt överstimulerad kan han heller inte vara?

Han är sex månader nu, ganska exakt.
Vad vinner han på att gräva runt med sängklderna? Ibland, någon enstaka gång, har han dessutom juckat mot "högen" han krafsar upp mot magen.

/Syrsa

Sv: gräva gropar

Min hund gör så, han tycker att han ska gräva en grop och sova i.

Min gor ocksa sa. Hon baddar for att sova (i en pahittad grop som aldrig blir djupare, stackarn). Sovplatsen maste ju vara perfekt. :)

Min gör också så, han vill ha en skön liten grop att sova i, däremot när han börjat bädda med mina kuddar får det vara nog, då får han nöja sig med fotändan av sängen att bädda på.

Ja, eller hur man ska beskriva det? Med sängkläderna? Täcke, kuddar, lakan, allt i en enda röra?

Keo får ett sådant ryck nästan varje kväll då han vill "gräva", antingen i sängen eller soffan.

Varför gör han så? Han får ju motion och stimulans så jag tror inte ha är uttråkad? Han sover och vilar mycket så helt överstimulerad kan han heller inte vara?

Han är sex månader nu, ganska exakt.
Vad vinner han på att gräva runt med sängklderna? Ibland, någon enstaka gång, har han dessutom juckat mot "högen" han krafsar upp mot magen.

/Syrsa

I naturen väljer vargar osv ofta högt gräs = skydd, och plattar till en "rundel" för att sova i! Så det är ett sätt för hunden att göra sin egna trygga sovplats om den inte har en korg eller liknande som "duger" :)

Mina två gör också så, de "bäddar" för att få det skönt att ligga. Den ene kan göra så när han är lite busig också, då kan han ligga på sida och krafsa allt han har med framtassarna... Behöver jag säga att de små (o)djuren har bäddat/krafsat sönder min soffa? :angel:

Så det är alltså en "nattningsritual"?

Kanske dags för BIA-bädd nudå...

Men juckandet mot "högen" av sängkläder...är det för att han är trött/lite övertrött eller blir han bara pissed att sovplatsen inte blir rätt? ;)

Jag trodde de "snodde runt" för att platta till gräset, inte grävde regelrätta gropar, men absolut! Det är ju när han verkar tycka att det är dags att gå och lägga sig (vid åtta-nio, stackarn! Då har vi många timmar kvar av dagen) som han gör det.

Tack för svar! Skönt att inte vara den enda som får rädda sängen från grävande!

/Syrsa

Jo de snor ju runt i gräset men det är ju lättare att forma gräs än välbäddade sängar oftast! :) Att han "juckar" kan vara för att han som du säger blir sur på täcket för att de inte gör som han vill ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka