gråter ännumera... martingalstoppen..

C

chrisse

Idag gjorde jag som så att jag trädde igenom två balsnören och gjorde öglor av dom. Satte min fot i den ena öglan och drog i den andra...

(Hade värmt gummi-stoppen över elementet innan) Drog. Fick på båda ringarna.. Men så skulle jag få över den till lädret s.a.s. och drog lite en sista gång innan det skulle vara klart...

Vad händer då? Jo gummi-stoppen går av :mad: :mad: :cry: :cry: :(

*buäää*

Grr!!

Då kan du göra Sveas special. Sätt på den på martingalen och tejpa ihop den. Plåstertejp i textil är bäst :D

hehe jag knöt fast den med balsnöre som en lösning.. hade satt på martingalen och stått och kämpat i en kvart (skojar inte) för att få runt sadelgjorden på grålle...
Sen kom jag på att jag inte hade någon martingalstopp men ville inte spänna upp sadelgjorden igen för att ta av martingalen :crazy:

Hehe.. Inte när den väl är på :D

En annan variant av stopp är att ta några mangummiband. Ca 5 st (fler om det behövs) som man trär på och sedan tvinnar lite runt varandra så blir de på plats. Då blir man inte lika blå av anstängning. :D
// Linda

Jag brukar ta två sådana "gummipluppar" som man kan ha på tyglarna. De har ju ett smalt hål i mitten och jag skär upp hålet lite så att det blir vidare. Sedan sätter jag två st på matingalen. En på varje "sida". Det är jätteenkelt, blir fint och funkar superbra.
Hoppas att du fattade något. :crazy: :D

Har inte hängt med från början, men är det problem med att få på martingalstoppen?

Du kanske redan har provat att lägga den i kokande vatten innan? Brukar bli hur elastisk som helst då... Inga problem!

Fast det har du nog redan provat..??

Lägg den i kokande vatten i ca 2 minuter så går det på en dans sedan....
Och du ta för allt i världen inte det tipset om att sätta en på varje sida... hur ska du kunna reglera under benen???
Det är JÄTTEVIKTIGT att längden är väl anpassad... Det ska vara fritt på halsen så att hästen kan ställa sig utan att gå runt. Den får inte sitta fast i martingalen i skräcklägen...
Dessutom ska den sitta så hårt under magen att hästen inte kan få in ett ben imellan då den kan bryta benen.... eller nacken när den går omkull...
Använd grejer som är till för utrustningen. Det är inte bara för skojs skull man ska använda riktiga saker som är anpassade för ändamålet. :crazy:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 811
M
Hästvård Behöver lite hjälp! Min häst är en 21 år gammal valack, och han tränas och tävlas ganska mycket. Han är i fantastiskt bra kondition och...
Svar
7
· Visningar
816
Senast: Monsterkaktus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka