Gråt, snyft,snyft...

B

**BORTTAGEN**

Ännu en sadel som inte passar min häst... :cry: Denna gången har jag provat en Griffin Allround men precis som de andra sadlarna jag har prövat så glappar den bak. :( Red i den en stund i dag, visst sjönk den en del och formade sig efter hästen, men bara framtill, bak såg det likadant ut! Så det blir till att lämna tillbaka den sadeln också. :cry: Någon som har tips på sadelmärken som har riktigt raka bommar?? Henri de Rivel ska passa hästar med rak rygg har jag hört, någon som vet någon mer? Jättetacksam för svar! :bow:

Mitt enda tips, som jag inte vet om du fått innan eller ens stämmer med mer än min uppfattning är Wintec. Jag provade allrounden på mitt förra djur, den låg verkligen i brygga på honom (vilket jag tyckte var underligt, de flesta sadlar låg hyfsat på den kamelen).

Jag håller med dig ang Wintecen. Det är samma typ av bom som Bates och den är väldigt rak. Den passar nog.

mvh Jessica

Kan du inte åka till en sadelutprovare som har en massa olika modeller och som kan stoppa om en bra bom efter din häst? Gjorde jag, fungerade toppen! :D Värt varenda krona! :)

Min häst har samma problem. Kort rak rygg och till detta en hög och smal manke. Till honom funkar Wintec inte alls.
De som nu legat bäst så här långt är Albion SLK och Passier Grand Gilbert (fast det är dressyrsadlar), och de är tyvärr alldeles för dyra...

En annan sadel som legat bra är Lemetex. Vissa av deras sadlar är stoppade med "plattor" och går inte att stoppa om. Men de jag har provat har varit raka i bommen och legat bra på min häst. Enda "kruxet" är ju då att de även varit perfekta i manken, men eftersom de inte går att stoppa om är jag rädd att de blir för trånga om typ ett halvår eller så när hästen musklat sig.
Någon som vet om Lemetexbommarna är omvärmningsbara? Tror jag har läst det ngnstans men är inte säker...

Fast bomlöst kan vara dåligt på en del hästar också. Vet åtmonstone en som haft problem med detta eftersom hästen ville balansera upp henne hela tiden och blev då spänd i hela kroppen. Tror att samma person testade sadeln på en annan häst med samma resultat. :crazy: Förstås väldigt individuellt! :)

Har precis samma problem som du. På min ena häst så glappar sadlarna där bak. Hon har nu en Wintec och även den glappar bak. Jättetrist. är alltså också på jakt efter en sadel med rak bom, fast jag vill ha i dressyrmodell!

har du provat keiffer? De brukar ligga bra på hästar med rak rygg, finns både med kil- och rundbossa. Det är ju ett rätt vanligt märke som borde vara rätt lätt att hitta begagnat

Just där låter det ju som om det var ryttaren som satt illa, eftersom hästen fick balansera upp... Beror ju på vilken bomsadel man har, det finns ju mer eller mindre stabila modelle :) Fast oavsett om man rider med eller utan bom så tycker jag att man är skyldig sin häst att lära sig att sitta i balans rakt över hästen. :crazy:
Även om en bomsadel kanske döljer lite små snedheter för hästen, så kommer ändå en ryttare i obalans alltid påverka sin häst negativt...

Om man inte ska hoppa sådär jättemycket så kan man ju alltid köpa en billig begagnad hoppsadel som passar ganska bra... den ligger ju inte på så himla länge att det borde göra någon större skillnad. Iaf inte om hästen under resten av tiden har en väl passande sadel som främjar ryggmusklernas utveckling :smirk:

boka en tid med en sadelutprovare, sadelförsäljare eller sadelmakare så att dom får se hästen och kanske kan tala om vilka sadlar som kanske kan passa.

wintec glappade på min häst men har nu en wellington dressyr och appaloosa hopp. båda suveräna.
har provat en zaldi och den låg också bra.

Mycket möjligt men oftast (tycker jag) kan man ju inte sitta helt still utan måste hänga med i hästens rörelse så att man inte sitter och spänner sig och då kanske det är lätt att halka lite snett eller så så att hästen måste balansera upp mer än med en med bom. Men, som sagt, det var inte jag som red i sadeln, har inte ens (mig veteligen) suttit i en bomlös! :D

HdR passar mer på hästar med rak rygg eller rättare sagt så skulle jag vilja säga normal rygg. De flesta hästar är ju mer mot rak än svank.

Min häst går med en sådan sadel nu (fick den idag!) och jag har haft en likadan HdR i 4-5 år tidigare, som hon dock växte ur.

Du kanske kan se hur hon ser ut i ryggen (profilen) på dessa kort? :confused:

Ami uppställd

Ami i skritt
Ami stilla

Hoppas att det kanske kan hjälpa till.

Mirage:
Du får gärna prova att rida i min bomlösa sadel så att du vet hur det känns. Det är ungefär som att rida barbacka.

Eftersom du nämmner Olympic vill jag nämna Olympic Jessica som förvisso är en dressyrsadel men inte extremt "dressyrig". Hade en sån på min rakryggade pålle. Den är också den sadel som utprovarna tar fram när INGENTING annat passar.

/Jane

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 633
Senast: Oknytt
·
Utrustning Behöver ha hjälp med förslag till sadlar jag kan prova. Har varit till sadelprovare som tyckte sadeln på bilden passar bra. Men inser...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: Freazer
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 890
Utrustning Yepp. Nu behöver jag tips på vilka sadlar som kan vara av intresse. I dagsläget en Bates Caprili CC cair som inte passar alls. Kanar...
Svar
4
· Visningar
1 011
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka