Grästunnan skjuter fram sadeln!

Jojo

Trådstartare
Hej på er. :)

Så här i sommartider har jag stött på ett problem och undrar om någon där ute har en lösning på det. Problemet är att sadeln har börjat glida framåt och lägger sig på bogbladen under ritt. Sadeln är utprovad i mars och omstoppad i juni och då låg sadeln stilla och bra vid hoppning och dressyrarbete. Men nu en månad senare har hästen ätit sig så stor om magen (på betet) att det är svårt att få sadelgjorden att ligga där den brukar. Hon ser ut som en tunna!
Hon verkar inte bry sig så mycket om att sadeln glidit fram, det är mest jag som märker av det. Men jag vill ju inte att hon ska få ont av en sadel som lägger sig på bogbladen stup i ett.

Jag har provat med olika typer av schabrak (tjocka/tunna/olika material osv) och kan utesluta att det beror på det. Spänner jag sadelgjorden lagom hårt så verkar magen skjuta fram den efter en stunds ridning för den blir plötligt lösare och jag upptäcker att sadeln har glidit. Spänner jag dock gjorden "för löst" från början ligger sadeln kvar betydligt bättre, vilket är anledningen till att jag är rätt säker på att det är kulan som är boven i det hela. :meh: (Förut innan sista omstoppning kunde sadeln glida lite bakåt istället, vilket den slutade med efter omstoppning.)

Känns också onödigt att prova ut en ny sadel bara för att hon ska vara tjock i nån månad till, och tror inte heller att det är en lösning på problemet.

Någon som lider utav samma bekymmer? Vad har ni gjort för att hålla sadeln på plats? Finns det någon lösning?? :)
MVH Jojo

Sv: Grästunnan skjuter fram sadeln!

Banta hästen! Om hon blivit så tjock så är det ju inte så hälsosamt? Om det är en hoppsadel kan du prova med magplattegjord, hjälper till att hålla sadeln på plats.

Alltså, hon är inte överfet. Magen är bara stor pga att hon går på bete (den svällde upp redan efter 2-3 dagar på betet). Man känner fortfarande revbenen genom huden, så att banta henne är inget alternativ. Jag har en sund häst.

Magplattegjord, låter värt att prova. :)

Om det går, rid barbacka tills hästen är smalare igen, alt motionera den avsuttet. :)

Om det går, rid barbacka tills hästen är smalare igen, alt motionera den avsuttet. :)

Det går utmärkt att göra så, och det är även så jag gjort pga lathet (orkade inte bära fram sadeln :p ).
Men nu är jag sååå taggad på att börja hoppträna, så är den där förbannade magen i vägen! :banghead:

Svanskappa. Får jag alltid ha på min under betesperioden .

Okej :) Tror att min häst är för känslig för att ha svanskappa, känner jag henne rätt skulle hon tjura till ordentligt. Men har visserligen aldrig provat.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Min hoppsadel glider fram så fort jag börjar trava vilket irriterar både mig och min häst. Har provat jättemånga olika gel paddar...
Svar
18
· Visningar
4 063
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna...
2
Svar
22
· Visningar
4 089
Senast: CarEr
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 111
Senast: Lavinia
·
M
Träning Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra. När jag sitter...
2
Svar
38
· Visningar
4 201
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar