Grästillväxt?

A

allround

Hur länge kan man räkna med att gräset fortfarande växer i mellersta Sverige?

Sv: Grästillväxt?

Jag vet inte exakt hur ni har det i mellansverige, men här i söder räknar man schablonmässigt med att den period då det inte är någon grästillväxt är mellan 1 december-1 mars.

Är du ute efter att veta när djuren får vara ute dygnet runt så är mitt tips att du kontaktar din länsstyrelse, som kan svara på när man anser att denna period är i din landsdel.

Här har vi nu haft ett flertal frostnätter så jag tror inte grästillväxten är så mkt med längre.
Bor i Västra Götaland

Fast ett par frostnätter gör inte så mycket, om det blir högre dygnsmedeltemperatur efter det igen.

Ok tack för svar. Hästarna är redan inne på nätterna nu. Tog in dem förra veckan. Jag funderar mest över hur mycket de egentligen får i sig nu när de går ute dagtid, dvs hur näringsrikt det gräs som nu kommer upp är och i vilken takt det växer.

Gräset klarar frostnätter... Är temperaturen över + 5 grader på dagen så växer det på dagen.

Vid frostnätter men en eller ett par minusgrader skyddar sig gräset med att bilda fruktan... en sockerart som fungerar som frostskyddsmedel.. liknande glykol i bilens kylare.

Detta fruktan finns sedan kvar i gräset i mer eller mindre hög utsträckning dagen efter en frostnatt. Detta ställer till problem för många hästar då det enligt forskning visat att detta fruktan är en stor orsak till att hästar utvecklar fång.

Näringsmässigt kan gräset fortfarande vara av mycket bra kvalitet.

Jag köpte ensilage för några år sedan som var skördat första veckan i oktober. Analysen visade på smältbart råprotein (för nötkreatur förvisso, men...) på över 150 g/kg ts!

Nu var en hel del av det proteinet så kallade NPN, dvs kväveföreningar som INTE är proteiner - såna brukar det finnas en del av sent på säsongen som gör att analysen inte blir helt korrekt - men det låg ändå HÖGT i proteinvärde, det syntes på julgrisarna, :o förlåt hästarna... :rofl:

Med andra ord så kan det finnas massor med gosig näring i gräset som växer på hösten, jag brukar se det på hästarna också... Sen är det väl så att tillväxttakten minskar litegrann när ljuset försvinner och dygnsmedeltemperaturen sjunker. Kolla på gräset utanför hagen så ser du hur fort DEt växer...

Kolla på gräset utanför hagen så ser du hur fort DEt växer...

Ja det är bara att titta på gräsmattan som fortfarande måste klippas varje vecka för att inte se ut som en äng! ;)

Vi putsade vårat bete i juli, och nu är det lika fint som det brukar vara i början av sommaren, kort, grönt och kraftigt, och växer som skam!

Jag har lärt mig att gräs växer vid 6 grader och uppåt. När det är kallare än 6 grader så växer inte gräset längre.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
787
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
577
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 045
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka