gräsklippegräs

ameo

Trådstartare
Moderator
Vad är SANNING egentligen angående att ge hästar gräs som är klippt med gräsklipparen?
ÄR det farligt eller är det inte farligt? Och VARFÖR är det farligt, om det är farligt?

Jag ahr i dagarna sett en varning om detta på ett annat forum, länkat hit: http://www.newc.co.uk/docs/NEWC Grass Cuttings Poster Number 4.doc men det finns ju liksom ingen motivering.

Jag själv har blivit itutad att det är för botulismbakterierna som kan finnas i det. Ja det kan möjligen finnas sådana, från jorden gräset vuxit på, men eftersom de kräver syrefri miljö för att utvecklas till den farliga varianten så faller ju det argumentet.

Sååå :banana: VAD är sant och vad är skröna?

Sv: gräsklippegräs

Jag har även sett att man ska undvika finskuret ensilage (populärt till kossor) eftersom det packar sig i hästens mage med risk för kolik. (OBS detta är vad jag hört - inte vad jag vet)

Låter som en rimlig förklaring. Vanligt gräsklipp brukar annars jäsa väldigt snabbt på sommaren.

Nja, det som gör gräsklippt gräs olämpligt är, vad jag förstår, att det kan finnas rester av olja och annat från gräsklipparen i det. Så klipper du med sax eller handgräsklippare kan du ge det till hästarna.

Så har jag förstått det iaf.

Ang ensilage så har jag inte hört just den anledningen. Men det stämmer att man inte ska ge det till hästar. Av olika skäl säkert.

Nja, det som gör gräsklippt gräs olämpligt är, vad jag förstår, att det kan finnas rester av olja och annat från gräsklipparen i det. Så klipper du med sax eller handgräsklippare kan du ge det till hästarna.

Så har jag förstått det iaf.

Ang ensilage så har jag inte hört just den anledningen. Men det stämmer att man inte ska ge det till hästar. Av olika skäl säkert.
Dessutom ramlar det ju av metallbitar från knivarna hela tiden och kommer dessa ner i en hästmage så blir det ju farligt.

KLIPPA GRÄS MED SAX????

Jisses vågar du ens ha din häst i en hage?

knapplån:

Det finns uppenbart måååånga skrönor om gräsklippargräs.
Fram med alla skrönor nu, så hoppas vi att någon kan reda ut vad som är sant och inte också!

*avvaktar med att kommentera det som skrivits hittills*

Det jag har hört är att gräset jäser väldigt snabbt och kan orsaka kolik om man ger det till hästar..

Ja nåt sånt har jag också hört.

Dessutom så vard et väl en diskussion om det här på Buke för ett tag sen (i höstas?) och där kom det fram att man kunde ge det till hästarna om det INTE LEGAT FÖR LÄNGE - dvs helst ska man i så fall ge det omgående efter klippningen. Minns inte orsaken, tyvärr men det var nog nåt med kolikrisk eller dylikt.

Trots alla skrönor, så lever våra hästar än. :smirk:

Gräset jäser, som sagt.
Samt att det som någon skrev inte är bra att klippa med en gräsklippare.

Klipper man gräser med en gammal hederlig handjagare ^^ , eller plockar det och sen ger det direkt är det inga som helst problem.
Då skulle det ju även vara farligt för dem att äta det som fanns i hagen :p
Men som sagt, man får inte låta det ligga.

Varför skulle ihandjage-gräset vara bättre än något annat?

för att det inte finns spill av bensin eller olja i det då.... :smirk:

(undrans hur hästar som går på bete i hagar som ligger utmed stora vägar kan överleva, där lär väl vara TÄCKT med diverse avgaser....)

för att det inte finns spill av bensin eller olja i det då.... :smirk:

(undrans hur hästar som går på bete i hagar som ligger utmed stora vägar kan överleva, där lär väl vara TÄCKT med diverse avgaser....)

Ja det där med hagarna utmed vägar har jag oxå funderat på, med tanke på gräsklippet...
Och eftersom våra hästar lever än, så är det bara skrönor. :cool:

Gräset jäser, som sagt.
Fast förklara gärna för mig hur det kan vara farligare för att gräset är klippt med gräsklippare på gräsmattan eller om man klipper lite längre gräs på en åker med en slåtterkross dragen av traktor?

Det senare vänds och torkas färdigt och blir HÖ ;)

I det första fallet kan man också låta det ligga kvar på marken en stund så att det torkar och blir till kortstråigt hö...

Eller har ajg missförstått något?

läste i en äldre sån här tråd att det väldigt färska och proteinrika gräset får någon kemisk omformation och det har något med socker att göra..
dessutom klumpar det ihop sig om det ligger ette tag och kan orsaka foderstrupsförstoppning.. hästar tänker ju "åhh fuktigt och färdigtuggat! bara att svälja!"..

Det jag kan tänka mig är lite tokigt med finhackat gräsklippegräs är att hästarna har svårt att urskilja de olika gräsarterna och därmed också svårt att plocka ut det som är giftigt eller mindre bra. Annars kan det väl inte vara någon skillnad beroende på vad det är slaget med för redskap.

Foderstrupsförstoppning kan ju hästar få av allt som är lättuggat som tex de dagliga krafftfodergivorna alla ger sina hästar.

Självklart finns problemet med avgaser och olja, men en skördetröska drivs ju också av något.

Någon skrev att det jäser snabbt, var då undrar jag?

det låter rimligt de dom andra har skrivit... själv har ja inte hört nått av ovanstående...
De ja har fört e att det lättare fastnar i halsen (foderstrupsförstoppning) då de blir som små bollar dom sväljer...

För att en gräsklippare försör gräset :smirk:

Vet du inte hur mycket skit det kan följa med från en gräsklippare?

Senast ändrad:

Hö torkas, det skrev du ju själv.

Om du låter gräset ligga tillräckligt länge så kan det säkert fungera att ge det också, men inte några dagar.

Jag har inga rena fakta på detta, men jag vet att det är så.. :p
(Har det nånstans i bakhuvudet, kan bara itne hitta det :smirk: )

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka