Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
jag har alltid hört att man inte ska ge gräsklippargräs till hästar, men med olika anledningar; Kolik, foderstrupsförstoppning, och så pga bensinrester precis som du nämnde. Bästa att avstå iallafall!
Det beror väl på hur gräset är klippt antar jag och hur det har skötts.
Är det klippt med handgräsklippare, eller med bensindriven, och om det har stått ett tag (och jäst) eller om det är helt nyklippt.
Kanske om gräsmattan som klipptes var besprutad eller ej och i så fall med vad.
Kommer gräset från en plats där det är mycket trafik = avgaser är det nog inte så bra heller kanske.
många gamla bensin drivna gräsklippare är riktiga miljö bovar.......
men om bensin ångorna går vi sidan om eller om man har en eldriven så är det rätt ofarligt om inte hästen är ruggit glupsk.....för den behöver ju knappt tugga på klippet det är ju hackat i småbitar , har man otur kan det bli stopp i foderstrupen.
Jag skulle kunna tänka mig att bensinångorna inte alls är bra för hästarna när man klippt med en bensindriven gräsklippare.
Dock har jag gett min häst gräs som blivit slaget med bensindriven grästrimmer. Motorn sitter ju då högre upp i luften och gräset är ju 1 m högt. Har slagit lite gräs i taget så pållan äter upp det på en gång. Vill inte ha gräs som ligger och jäser i hagen, men det kanske inte är lika stor risk när man har slagit långt gräs. Gräsklipp efter gräsklippare är ju så himla smått...
Jag har fått lära mig att man aldrig skall ge gräs (oavsett längd) som är "slaget" med "våld" alltså med gräsklippare, grästrimmer el dylikt då dessa slår sönder strukturen i gräset och kan vara farligt. Skall man ge till hästarna skall det vara avskuret alltså rakt snitt med lie eller sax och alltså inte avslaget.
Jag ger ibland mina hästar gräs som är klippt med åkgräsklippare och de mår finemang. Jag ger dom det direkt när det är klippt eftersom det jäser fort. Det är dock inte en sån gräsklippare gräset går igenom, jag har hört att man inte ska ge av den sorten men jag tror inte det är nån större fara med det heller.
vilken knäpp granne olycklig kombination.
Hästarna kan få foderstrupsförstoppning. Grannen är nog okunnig, verkar som den vill väl. Du kanske ska prata med han, så inte hästarna blir dåliga.
Det är ungefär vad jag hört också.. Fick tillbringa en kväll för några veckor sedan med att kratta ihop klippt gräs i hagen då okunnig gårdsägare skulle "jämna till lite" i en del av hagen hästarna gick i
Det är INTE bra att ge hästarna gräs som är klippt med gräsklippare!!! Dom kan inte tugga det ordentligt och det fastnar lätt vilket orsakar foderstrupsförstoppning!
Elektron- Varför ger du dina hästar gräsklippt gräs? Inte bra alls! Låt dom beta riktigt gräs istället!
Min ridlärare på -70-talet sade att vi inte fick ge hästarna gräsklipp (de klippte hoppbanan) för det jäser väldigt fort.
Dock ger jag mina hästar gräs som jag slagit med lie. Då är ju gräset högt, precis som hö som slagits med traktor. Jag tror inte det gör någon skillnad med lie o trimmer om det är högt gräs. Tänker även på att bönderna o hästägare ofta putsar till betet, men då går inte korna o hästarna in efter utan det får torka till.
Trädgård & Växter
Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
Trädgård & Växter
Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
Hundavel & Ras Man undrar ju över en del ställningar hundar kan sova i. Huvudet helt bakåtböjt och halsen pressad mot en kudde är en favorit här, och...
Hästmänniskan Skönt att höra! Hon är ganska ädel, långbent och högrest. 169 i augusti, men eftersom hon är tre år så lär hon bli ett par tre cm till...
Hästhantering Först hur mycket väger en, eller ska väga snarare? 200-250 kilo?
Är det hö och inte något annat med lägre ts så är det inga problem med...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.