Gräset nu på hösten?

Totola

Trådstartare
Nu känns det som att jag har fått dubbla budskap angående betet nu på hösten...

Å ena sidan har jag läst i foderrådgivningsbok (om jag inte minns fel) att hästarna äter det bästa gräset tidigt på sommaren och i slutet av betet kan de börja äta "dåligt" gräs i brist på annat och få näringsbrist.
Å andra sidan var det en "bonde" (fru till sådan) som påpekade att gräset som kommer upp nu på hösten är väldigt näringsrikt och orsakar ofta fång pga det.

Vilket är rätt/fel? Är det kanske bara om det börjar bli lite gräs som betet blir dåligt? Ska man låta bli att stödfodra så länge hästen inte synbart faller ur?

Sv: Gräset nu på hösten?

Det beror väl bl a på hur vädret varit? I juli månad var jag tvungen att stödutfodra, både med hö och kraftfoder pga torkan. Sen började det äntligen regna och jag upplever det nyuppkomna gräset som ganska näringsrikt, syns på hästarnas högar och på deras fina hull.

Jag har inte gödslat mitt gräs nu under sommaren pga att jag har färre hästar än vanligt som dessutom är lättfödda. Andra somrar har jag kört på gödning när jag vet att regn är på gång, och då är det riktigt bra krut på gräset framåt hösten. Det beror ju lite på hur man tar hand om betet också.

Å andra sidan var det en "bonde" (fru till sådan) som påpekade att gräset som kommer upp nu på hösten är väldigt näringsrikt och orsakar ofta fång pga det.

Du tror inte hon menar egentligen att när fösta frosten kommer, så blir det extra socker i gräset, som pållarna får fång utav.
(sockret bildas av gräset för inte gräset ska frysa sönder, som glykol)
Annars är ju gräset rätt så näringsfattigt på hösten i allmänhet.

Fodra på om hästen faller ur, annars behövs det inte.

Jag tyckera att gräset verkar ha väldigt mycket (alldeles för mycket, enligt mig :crazy:) näring just nu. Min häst är såpass överviktig att hovis tyckte att jag skulle prova med en betesreducerare...:(

Det kanske beror på var man bor och hur vädret varit?

Vi måste börja stödfodra vår gamling nu (kom nyss hit så vi har inte börjat än) eftersom hon är lite svårfödd.
Vill man att hästen ska gå ner i vikt behöver man ju inte stödfodra, men smalisarna behöver det.

Det handlar om vädret. Om sommaren varit torr så har gräset en uppdämd växtförmåga, sen om det i slutet av sommaren tex börjar regna, så kan gräset komma igen med förnyad kraft och ha lika högt näringsinnehåll som ett vårbete.

Jag brukar jämföra (högst amatörfunderat) med hur gräset i gräsmattan ser ut och växer.
Nu, efter regnen, och med värmen som kommit, så sprutar det ju upp nytt, fräscht gräs igen.
Har en "extrahage" dit jag tar hästarna om det blir för magert. De fhar fått gå litet där varje dag sedan någon vecka. Då har de stått och väntat på att få komma dit - varit väldigt tydliga... Men nu senaste dagarna verkar det komma upp tillräckligt i vardagshagen.

Det handlar om vädret. Om sommaren varit torr så har gräset en uppdämd växtförmåga, sen om det i slutet av sommaren tex börjar regna, så kan gräset komma igen med förnyad kraft och ha lika högt näringsinnehåll som ett vårbete.

Exakt så upplever jag att vi har det den här sommaren. Efter en lång torrperiod med dålig grästillväxt så kom det regn i massor och gräset har fått en otrolig skjuts. Och att det nya gräset är näringsrikt syns tydligt på mina hästar. På bara två veckor har de gått upp märkbart i vikt och fått tydliga proteingallor på bakbenen.

Det är även normalt vid vanliga somrar att tillväxten avstannar under Juli för att sedan skjuta fart igen i Aug.

i somras fanns inte en tillstymmelse till Dagg ens.

Om man tittar på grovfoderanalyser som görs så kan man få en fingervisning...

Allt gräs börjar växa samtidigt på våren och när de blommat klart (slutet av juni ungefär) så är proteininnehållet i gräset väldigt lågt.
Sen skjuter återväxten igång och då - enligt min erfarenhet - sker tillväxt och blomning lite mer "omlott", så proteininnehållet sjunker inte alls lika mycket under resten av hösten.
Jag har själv fodrat med både hö och hösilage med KANONVÄRDEN (avelsvärden) skördat i såväl augusti och september som första veckan av oktober. (Oktoberensilaget innehöll enligt analysen 150 g smb rp/kg ts - fast det var inte riktigt sant det heller, pga NPN)

Alltså höstbete har BRA näringsvärden, om tillgången bara är tillräcklig så lever de gott på det.
För ett par år sedan insåg jag att mina hästar helt plötsligt började likna julgrisar i oktober, sedan jag släppt dem i en hage som inte betats sedan sommaren...
(mina pållar går ute dygnet runt till i november, om det inte regnar för mkt innan dess)

Alltså höstbete har BRA näringsvärden, om tillgången bara är tillräcklig så lever de gott på det.
För ett par år sedan insåg jag att mina hästar helt plötsligt började likna julgrisar i oktober, sedan jag släppt dem i en hage som inte betats sedan sommaren...
(mina pållar går ute dygnet runt till i november, om det inte regnar för mkt innan dess)

Använder det här citatet men egentligen riktar jag det till alla:

Är ju väldigt orolig för att hästen ska falla ur över ryggen eftersom jag varit med om att hästarna *poff* fallit ur toksnabbt för att man inte varit snabb nog att stödfodra, helt annan rygglinje på ett par veckor. Men det är en lättfödd häst så egentligen ska man såklart inte stödfodra i onödan...

JAG tycker inte gräset i hagen ser ut att vara något att äta, och ffa så brukar hästen dyka ner i gräset utanför hagen och äta som om den aldrig sett gräs i sitt liv när man går från hagen! :p Antingen för att det är mycket godare eller för att det är dåligt med bete i hagen. Den vandrar omkring mycket i hagen eftersom hagkompisen nyss åkt från betet (har andra hästar i närheten men det blir ju inte samma sak) men rent överlag så verkar den äta väldigt sällan när man ser den och eftersom den rör sig mycket och står ute på natten/i regn och rusk så borde den ju behöva äta mycket.?

Den är halvtjock så hullet är ju ingen fara utan just ryggen.

Utifrån det här- hade ni valt att stödfodra redan nu trots att ryggen endast minimalt börjat falla ur? Jag HAR stödfodrat med lite lucern ända sen Juli (för då föll den ur) men som en del påpekat kanske det behövs mer den perioden...

Om rygglinjen börjar ge sig så ska du börja tillskottsfodra, för då räcker inte proteinet i gräset i just din hästs hage.

Mina hästar ser ut som julgrisar hela bunten (nåja, alla utom en, som står på gödning), vilket inkluderar "vattenränna" längs ryggraden.

Just nu växer det som tokigt i min trädgård iaf, både gräsmattan växer så det knakar (=högt näringsvärde eftersom det krävs för att gräset ska växa) och även buskar som normalt blommar på våren blommar igen! Som att allt fått ny fart när det börjar regna efter all torka.

Har man hyfsade hagar tror jag på höga näringsvärden just nu iaf.

Om rygglinjen börjar ge sig så ska du börja tillskottsfodra, för då räcker inte proteinet i gräset i just din hästs hage.

Mina hästar ser ut som julgrisar hela bunten (nåja, alla utom en, som står på gödning), vilket inkluderar "vattenränna" längs ryggraden.

Tack för alla råd! :)
Ska fortsätta med lucernen och skaffa krafft protein om rygglinjen faller ur igen tänkte jag (nu är den ju helt ok och "faller ur" när hästen rört sig för mycket så den blir spänd i ryggen tror jag, i Juli föll den ur mer synbart).

Jag börjar se på min häst nu att det fattas protein i gräset.
Har ökat på hö och luzern på natten.
Han är inte tunn men man ser att han börjar tappa över ryggen.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 841
Senast: Hoppsin
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 982
Hundhälsa Min tik har fått en ny idé i vintertid - hon går och slickar i sig grus under promenaderna. Det känns inte ett dugg hälsosamt och jag...
Svar
10
· Visningar
19 317
Senast: Turali
·
W
Hästvård Min häst har det senaste varit otroligt trött och jag börjar fundera på om det faktiskt är något fel på honom. Inga andra konstigheter...
Svar
8
· Visningar
5 412
Senast: worthless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka