Gräsallergi!

Trådstartare
Är det någon mer än jag som har en häst som är allergisk mot gräs?? hästen får en otrolig klåda, men i sommar kom jag iallafall på att hon är allergisk mot nått i marken och inte knott som jag trott förut...kanske inte gräs hon är allergisk mot men något i marken...Min pappa hade en teori på det här med att när gräset bryts/betas av så frigörs det någotämne som dom sedan får den allergiska chocken ifrån, så det är nog inte själva gräset som hon är allergisk mot...Vi har nu prövat att ge henne slaget gräs som har legat någon dag och hon har inte fått någon riktigt ordentlig klåda :) lite klåda har hon men inte så mycket så nu undrar jag vad ni ger till era hästar som
har sådanna här problem...Vill ha tips :D Ska oxå säga att hon står i grushage och kommer att få göra de resten av sommaren :(
:banana: :banana: :bump: :bump:

På ridskolan står en liten ponny som har sommareksem, vi trodde det berodde på knott. Men en sommar fick han gå på "gräsmattegräs" och då blev han mkt bättre, men han är känslig mot knotten också..så han smörjs med en salva och så har han ett eksemtäcke

Jag är övertygad om att mitt russ som har sommarexem, är allergisk mot gräs och pollen. Just knott som de flesta hävdar är orsaken till exemet tror jag inte påverkar honom nämvärt. Bla för att exemtäcke eller uppstallning inte gör någon skillnad alls. Men för några år sedan när det regnade och var kallt och det inte fanns ett enda flygfä, var han mer sönderkliad än någonsin. Han gick med exemtäcke, men på ett kraftigt bete... Pollen tror jag att det är för att han börjar klia sig samtidigt som min mans pollenallergi startar om våren. Innan gräset och knotten kommit! / Miranda

Klådan kan komma av förändringar i magen, detta är alltså inte ovanligt vid betessläpp då förändringen blir enorm trots att man låtit hästen beta gräs tidigare. Så det är antagligen inte gräset i sig, utan förändringen i magen som orsakar pållens problem.

Liknande trådar

W
Träning Hej, Jag skulle behöva lite tips om hur jag kan få min häst att hålla formen, utan att hårdbanta henne och låta henne gå i grushage...
Svar
7
· Visningar
1 031
Senast: Winterjoy
·
Hästvård Har i några år trott att pållen haft knott allergi, men nu tror jag att hon har gräsallergi. Det börjar vid den här tiden, och för ca 4...
Svar
6
· Visningar
1 509
Senast: Golden Eagle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Diabetes typ 1, hur stöda?
  • Inredningstråden nr3
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur