C

Catrine

Jag är en orolig matte... :eek:
Det jag undrar över är om min häst som nu går i vinterhagen kan släppas till en hage med mycket gräs?

Hagen han går i nu har mycket uppväxt gräs som han betat av sedan det började växa upp...

Då borde det väl inte vara någon fara- eller??? :confused:

Sv: Gräs....

Hemma har vi gjort så att vi låter hästarna vänja sig vid gräset.. första dagen fick dom gå en timme, sen har vi ökat succesivt..nu går dem 3-4 timmar om dagen...min häst har känslig mage, så jag väljer att ta det lugnt. det är ju risk för fång med om de får för mkt energirikt gräs på en gång.

Sv: Gräs....

Du behöver ju inte låta honom gå dygnet runt till att börja med... Börja med ett par timmar och öka sedan på under någon vecka eller två. Eftersom du har gräs i vinterhagen är det ju ingen jätteomställning det handlar om. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: skiesabove
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·
Foder & Strö Jag undrar hur pass farligt det är att släppa hästar på fruset gräs? Det är kort gräs bara som växt upp efter att dom tröskat där och...
Svar
6
· Visningar
832
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar