Gräs som ej huggts ännu = förstört?

H

hästig

Jag bor i södra Sverige och för ca 3 veckor sedan hade vi ju perfekt väder för att ta in hö och hösilage. Känner ganska många som ville ha lite lägre proteinvärde och hade tänkt vänta ännu en vecka med att hugga men nu har det ju gått nästan 3 veckor. Och med allt regnet ligger ju gräset ner och är numera övervuxet och brunt. Vad blir det för kvalité av sånt gräs? Som vädret ser ut nu och med översvämmade fält lär det inte bli någon skörd på ännu någon vecka.

Från en som undrar och själv är glad att 200 hösilage balar står torrt och fint inomhus och allt är skördat.

Sv: Gräs som ej huggts ännu = förstört?

Jag hoppas att det fungerar, för såvitt jag vet har inte "min" bonde slagit sitt gräs ännu... Jag biter på naglarna av nervositet eftersom jag hoppas att få köpa hos honom till mina lättfödda pållar!

Har du lättfödda hästar borde det ju bli bra näringsmässigt sett så länge kvalitén blir bra.

Höet jag köper slås ALDRIG innan 1 juli pga bidragsregler (Biologisk mångfald).
Har aldrig varit några som helst bekymmer.

/Mike

Har tydligen missat något, är ny i EU-reglerna. Förklara vad du menar, är du snäll.

Låter lurigt det där, för det är trädor som inte får putsas innan 1 juli och det har inget med biologisk mångfaldsstödet att göra. Och från trädor får man inte ta foder om det inte finns dispens som tex bönderna på Gotland söker nu. Biologisk mångfald heter inte exakt så nu sedan de nya stöden kom 2007, men även i sin nya tappning gäller de betesmarker och slåtterängar. På slåtterängarna finns inte någon regel om när man får skörda.

Höet jag köper slås ALDRIG innan 1 juli pga bidragsregler (Biologisk mångfald).
Har aldrig varit några som helst bekymmer.

/Mike

Vi hade stöd för biologisk mångfald på vår förra gård och hade ingen sådan regel om tidpunkt för slåtter.

Det finns en kategori som kan tycka gräsfröhalm är att föredra, lättfödda hästar som kräver mycket ts...

Min veterinär brukar också rekommendera gräsfröhalm till dåliga magar, men jag har ingen erfarenhet av det själv.

Sitter här och tittar ut över vår grannes ekologiska icke gödslade vall och kan konstatera att den ser ut som en strandäng. Glest och torrt och brunt. Inget regn i världen hjälper detta som redan fröat klart....

Kan nöjt konstatera att vi precis som du är klara med vår första skörd sedan flera veckor. Dock tycker jag gräset inte växer på så bra, varken på vallar eller beten. Först torrt och varmt sedan regn i massor och svalt...

Gira :banana:

Precis. Har man en hungrig, lättfödd haflinger så vill man INTE ha för bra värden...

Sitter här och tittar ut över vår grannes ekologiska icke gödslade vall och kan konstatera att den ser ut som en strandäng. Glest och torrt och brunt. Inget regn i världen hjälper detta som redan fröat klart....

Har en likadan granne. De har iofs huggt men 1/2 meter mellan grässtråna innan de högg. Det är väl bara att konstatera att icke gödslade ekologiska vallar inte blir mycket mer än i stort sett ogräs med enstaka inslag av gräs.

En risk som finns nu när vädret varit som det har varit, både varmt och fuktigt. Är att det kommer nytt färskt gräs i botten under det gamla torra. Det gör att det dels inte kanske blir så låga värden på fodret och dels att det kan bli svårt att få det torrt. Sådana vallar har lätt för att bli mögliga efter pressningen.

En annan risk är att man får för hög FS-halt vilket kan ge magproblem på känsliga hästar. FS-halten ökar i takt med att stråna blir hårdare (mognar)

Får du fram alla de värden som nämns genom en vanlig analys av höet? Vi hugger sent i år, av praktiska skäl, och får göra det bästa möjliga av situationen:(

Jag vet intte om alla analyser innehåller FS-halten. Det finns ju ett par olika som gör dem.

Precis. Har man en hungrig, lättfödd haflinger så vill man INTE ha för bra värden...

Men är du säker på att energin sjunker då? Normalt eller ännu värre, högt energivärde, blir ju supersvårt och DYRT att komplettera med proteinfoder.

Vi har heller inte slått vårat hö än. Men vårat ser väldigt bra ut. Vi bor högt uppe och brukar vara ca en vecka efter alla andra men allt.

FS-halt? Hjälp en okunnig:o:D

FS=Fiber Substans d v s hur mycket fiber som fodret innehåller.
TS=Torr Substans d v s hur mycket/lite vatten fodret innehåller.

Enligt forskning på SLU och av egen erfarenhet, så reagerar hästar mer på "fel" FS-halt än TS-halten i fodret om de har känsliga magar. Alltså deras magar reagerar inte, enligt forskningsreultatet, på vått ensilage utan på om det är för mycket fibrer i fodret.

Min erfarenhet är av förra årets ensilage som var väldigt torrt, i det närmaste med TS som hö. Flera av mina hästar blev dåliga i magen. En så pass att vi trodde han skulle dö av vätskebrist. I våras så fick vi köpa ett mindre parti till med mycket lägre TS-halt, alltså mycket blötare och detta foder fungerade alla hästar utmärkt på. Vid kontroll av analyserna så var det väldigt stor skillnad på FS-halten.

Jag vet att man ska kunna hitta SLU:s resultat på nätet men jag har inte lyckats med just nu. Någon annan kanske kan hitta det?

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Inleder med att tala om att jag helst vill ha svar från Er med koll på hösilage, skörd, kvalité osv... Jag bokade andraskörden hos en...
Svar
1
· Visningar
930
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama