Gräs i näshålan?

Milosari

Trådstartare
Vi har fått tid till veterinären på onsdag men vill bara höra om man kan göra något själv? Tror att ena hunden har fått något som har fastnat, han spydde upp lite gräs igår och har låtit lite sedan dess, både inåtnysningar och lite tjutande "snarkljud" som kommer och går. Det har hänt förut, men har löst sig självt inom några timmar. Han är i övrigt helt obesvärad. Vågar man droppa lite koksalt i nosen eller måste man spola ordentligt bakifrån (hos veterinären) för att det ska hjälpa?
 
Vi har fått tid till veterinären på onsdag men vill bara höra om man kan göra något själv? Tror att ena hunden har fått något som har fastnat, han spydde upp lite gräs igår och har låtit lite sedan dess, både inåtnysningar och lite tjutande "snarkljud" som kommer och går. Det har hänt förut, men har löst sig självt inom några timmar. Han är i övrigt helt obesvärad. Vågar man droppa lite koksalt i nosen eller måste man spola ordentligt bakifrån (hos veterinären) för att det ska hjälpa?
Oftast räcker det med att söva och dra fram mjuka gommen så sitter grässtrået där och kan plockas bort. Ibland behöver man spola näshålan bakifrån men oftast inte.
 
Han lyckades faktiskt lösa det själv! Tur, för jag tycker alltid att det är lite nervöst att söva en så gammal hund (14 år om en dryg månad). Men oroar jag mig i onödan @Malibu_Stacy ? Är det alltid större risker med att söva en gammal hund? Han har inga blåsljud på hjärtat och senaste blodproven för ett år sedan visade inget konstigt.
 
Han lyckades faktiskt lösa det själv! Tur, för jag tycker alltid att det är lite nervöst att söva en så gammal hund (14 år om en dryg månad). Men oroar jag mig i onödan @Malibu_Stacy ? Är det alltid större risker med att söva en gammal hund? Han har inga blåsljud på hjärtat och senaste blodproven för ett år sedan visade inget konstigt.

Skönt att det löste sig av sig självt!

Ålder i sig ökar inte risken nämnvärt om de fö är friska och inte har någon ökad risk för narkos annars, som övervikt tex.
Sen individanpassas alltid läkemedel beroende på många faktorer, vad som ska göras och givetvis också ålder.
 
Han lyckades faktiskt lösa det själv! Tur, för jag tycker alltid att det är lite nervöst att söva en så gammal hund (14 år om en dryg månad). Men oroar jag mig i onödan @Malibu_Stacy ? Är det alltid större risker med att söva en gammal hund? Han har inga blåsljud på hjärtat och senaste blodproven för ett år sedan visade inget konstigt.
Gud vad skönt! Det har hänt att hundar nyst ut grässtrån i väntrummet så ibland lyckas de faktiskt få till det själva 😄
@TantAgda svarade bra på din fråga. Det jag tycker är absolut största skillnaden mellan söva ung och gammal hund är att det kan ta längre tid för den gamla hunden att vara helt tillbaka till sitt vanliga jag. Metabolismen av läkemedel går helt enkelt lite långsammare.
 
Lånar lite din tråd här nu @Milosari och hoppas det är ok.
Jag har tänkt som du angående sövning och gammal hund.
Nu behövde gamlingen ta lite tänder och vi har ringt runt olika kliniker för priser och info. Flertalet krävde att man först gjorde en specialkoll innan pga hans ålder (11 år). Den här kollen ligger omkring 3000:- beroende på klinik.

Nu när jag läser @TantAgda och @Malibu_Stacy svar så känner jag att det känns lite….bluff. Alla hundar ska väl kollas innan op men behöver verkligen äldre hundar en specialkoll? O_o
 
Lånar lite din tråd här nu @Milosari och hoppas det är ok.
Jag har tänkt som du angående sövning och gammal hund.
Nu behövde gamlingen ta lite tänder och vi har ringt runt olika kliniker för priser och info. Flertalet krävde att man först gjorde en specialkoll innan pga hans ålder (11 år). Den här kollen ligger omkring 3000:- beroende på klinik.

Nu när jag läser @TantAgda och @Malibu_Stacy svar så känner jag att det känns lite….bluff. Alla hundar ska väl kollas innan op men behöver verkligen äldre hundar en specialkoll? O_o
Att vara gammal är ingen sjukdom, men äldre djur kan förstås ha bakomliggande sjukdomar. Det de vill kolla är ex lever, njurar och glukos för att kunna anpassa narkos om det behövs. Lever och njurar kan ha en nedsatt funktion som man se på blodprov innan de har symptom på det.
 
Att vara gammal är ingen sjukdom, men äldre djur kan förstås ha bakomliggande sjukdomar. Det de vill kolla är ex lever, njurar och glukos för att kunna anpassa narkos om det behövs. Lever och njurar kan ha en nedsatt funktion som man se på blodprov innan de har symptom på det.
Tack då förstår jag. Blev lite förvirrad för en stund.
 
Tack då förstår jag. Blev lite förvirrad för en stund.
Jag har kört en allmän seniorkoll vid 12, tycker väl inte att de är gamla innan det. Men ett sådant blodprov brukar bli billigare i samband med ingrepp. 3000 låter dock dyrt, ungefär vad jag betalar för utökat blodprov efter leptospirosinfektionen.
 
Jag har kört en allmän seniorkoll vid 12, tycker väl inte att de är gamla innan det. Men ett sådant blodprov brukar bli billigare i samband med ingrepp. 3000 låter dock dyrt, ungefär vad jag betalar för utökat blodprov efter leptospirosinfektionen.
Vi har gjort seniorkoll förra året och ska på måndag igen :)
 
8 år? Då är de ju bara medelålders?
Vissa raser är redan seniorer då exempelvis alla större, tyngre raser.
Men även för hundar som räknas som medelålders är det rekommenderat då det är i medelåldern många problem kan dyka upp utan att symtom ännu utvecklats. Riktlinjerna säger att det ska rekommenderas blodprov för alla hundar över 8 år, men best practice är blodprov för alla innan narkos.
 
Vissa raser är redan seniorer då exempelvis alla större, tyngre raser.
Men även för hundar som räknas som medelålders är det rekommenderat då det är i medelåldern många problem kan dyka upp utan att symtom ännu utvecklats. Riktlinjerna säger att det ska rekommenderas blodprov för alla hundar över 8 år, men best practice är blodprov för alla innan narkos.
Best practice enligt vem?

Eller vad sjutton, den diskussionen hör knappast hemma här.
 
Vissa raser är redan seniorer då exempelvis alla större, tyngre raser.
Men även för hundar som räknas som medelålders är det rekommenderat då det är i medelåldern många problem kan dyka upp utan att symtom ännu utvecklats. Riktlinjerna säger att det ska rekommenderas blodprov för alla hundar över 8 år, men best practice är blodprov för alla innan narkos.
Jag drar väl lite parallellen till människor, att man väl inte anses som senior av vården/måste ta extra blodprov när man är runt 50? Eller gör man det?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 653
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 192
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp