Gräs bra för magen

ponytails

Trådstartare
Jag har en häst som sedan 1-åring (nu 6 år) har "rinningar" från ändtarmen. Men normal avföring. Hans mage är känslig för kraftfoder, så det får han bara små mängder av. Veterinär sa att han blir bra så fort han kommer på bete. Och så har det varit varje sommar. Kanonfin i magen. Detta är tydligen vanlig, speciellt hos unghästar, enl hästkunningt folk jag frågat.
Så när en av mina andra hästar fick fång förra veckan blev han på samma gräs/tidpunkt bättre än någonsin i magen. Hur klarar hans grovtarm, som annars är så känslig, det som den andra hästen inte klarade? :confused:
Han är ett kallblod med övervikt...Hästen som fick fång är ett halvblod/fullbld med normalt hull.
Vi har långa trådar om allt ont gräset gör/fång/. Vad beror det på att det hjälper tarmen hos vissa hästar? Trots troligen höga halter av fruktan?

Sv: Gräs bra för magen

Det är så oerhört många faktorer som samverkar. Vilka mikrober som bor i tarmen på den individuella hästen vid ett givet tillfälle, vad hästen äter i övrigt och har ätit senaste månaderna som kan ha påverkat floran. Om en häst har antibiotika eller ngn annan medicin som påverkar tarmen. Slemhinnan i individens grovtarmsvägg. Individuella variationer i kolhydratomsättningen. Mm mm mm. Ett komplicerat samspel alltså.

Kanske har du t ex gett fullblodet mer stärkelse än kallblodet vilket gör att bakteriessammansättningen är annorlunda i deras tarmar? HH

Jo, det är riktigt. Fullblodet har fått större giva stärkels (havre).
Tycker du att det stämmer att unghästar mår bättre i magen av betet? Vet man varför?

Jag upplever precis samma som du när det gäller rinningar. Mitt fullblod är i perioder så att skiten är i bollar som den ska men det kommer ut massa vätska samtidigt. Ibland är hon "normalt" lös i magen också men oftast när hon blir dålig så är det bollar och vatten. Jag har tyvärr inte sett nåt mönster i det men misstänker variationer i hygieniska kvaliteten i hösilaget som missas vid utfodring.

Sara

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Hundhälsa Behöver tips om mat till känsliga magar. Jag har 2 flacoated retriever tikar. Vi körde Priima's färskfoder bra länge, och det funkade...
2
Svar
24
· Visningar
8 188
Senast: sooetnos
·
Hästvård Sly, bark ,löv, mossa, lingonris, blåbärsris, hallonris etc. Finns det någon forskning/kunskap om vad andra växter än gräs innehåller...
Svar
1
· Visningar
2 357
Senast: Noak
·
Hästvård Jag vet att det finns en hel massa trådar om lösa magar o kolik, men ingen passar precis in på min situation så jag postar en ny och...
Svar
6
· Visningar
1 160
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31