Granulocytär ehrlichios

FunnyFlyer

Trådstartare
detta fick min häst nyligen, hon började svettas mycket och blev väldigt kicklig. hon hade titer 1:40 som är det lägsta, men det var endå otäckt.

någon som har erfarenheter att dela?

Sv: Granulocytär ehrlichios

Min häst har ehrlichia 1:160 enligt blodbrov. Veterinären ville inte behandla så vi har fått leva med det. Dock märks det inget alls på min häst.

Min fick erlichios 2006. Hon hade då 41,1 graders feber och åt inte och svettades. Behandlades och blev bra på en vecka. Men hon fick problem med venen i halsen, en stor blodutgjutning, men det blev bra med behandling och slapp operation.

En fråga: i rapporten vi fick hem på blodprovet stod det bara "Resultat: pcr-positiv". Vad innebär det? Kan det vara så att de siffror ni anger, tex 1:160 är antikroppar som hittats, och mitt prov visar att det finns spår av själva bakterien i blodet?

Min hade högsta på blodproven, vad nu det är för siffra? 1: 300 eller nåt sånt.

Han kom till mig i juni 2006, fick erl. direkt. Sen har det tagit ungeför tills nu.
Först var han sjuk hela sommaren. snubblig, slö, dåligt humör, ont i kroppen.:crazy:
Sen övergick det till att vara stel och stum i leder och muskler 1 vecka i taget ca var4-5:e vecka.:mad:

Nu är han bara lite stel ibalnd, brukar släppa på 1-2 dgr.:bump:

Så nu kan vi börja satsa!

Det var riktigt läskigt i början, tapade matlust och åldrades 30år i förväg..:cry:, hade jag känt honom bättre kanske vi reagerat tidigare men nu var det inte så. Hela sommaren gick innan vi tog blodprov och sen fick han 2 veckor på sig att bli bättre, annars skulle vi behandla.
Helt mirakulöst så började han faktiskt bli bättre! Så han har fått "självläka".

Men nu är han en glad och (mycket) pigg fullblods herre på 11 år igen!:love:

Liten bonusbild!

Lycka till med din! Jag hoppas ni slipper det vi var tvungna att gå igenom!
/L

Vår ponny hade det förra våren, hade det antagligen när vi köpte henne. Tyckte att hon var lite seg att gå fram, men tyckte det var bra som förstagångs ponny. Hade problem med att hitta sadlar som passade, hon visade tydligt när inte sadeln var bekväm.
När hon sedan började vägra onödigt mycket tog jag henne till klinik, och då var hon halt på alla benen...Dock ingen feber eller akuta symptom.
Provet visade på 1:160. vilket gav en misstanke. Nytt prov togs 10 dagar senare, då visade det 1:320 dvs dubbelt så mycket.
Det är inte ovanligt att provresultatet ser ut så, då mätningen ser ut på ett speciellt vis.
Då hon är känslig i magen, ville vi förbereda med magbalans och kolla värdet en gång till. Efter 7 dagar var värdet 1:640, högsta mätbara !
Lyckligtvis kunde vår vet. komma hem varje dag i 5 dagar och spruta intravenöst.
Alternativet hade varit att ställa henne på klinik under behandlingsperioden. Vi bor 20 minuter bort från kliniken, och ansåg att vi hade minst lika mycket uppsyn över henne hemma, som på klinik.
Problemet är nämligen att antibiotikan man behandlar med, kan slå ut hela tarmbalansen, och de kan få akut diare. Då gäller det att behandla inom ett par timmar, då vätskeförlusten är mycket stor.
Lyckligtvis gick allt bra, och vår ponny är nu mycket frisk.
Bara ett par veckor efteråt, accepterade hon flera olika sadlar, vilket säger att hon antagligen haft smärta i ryggen.
Vi tog nya blodprover efter ett halvår, och hon är helt frisk.
Många tror att sjukdomen sitter kvar efteråt, men veterinärerna säger att det inte finns något vetenskapligt belägg för det. Om hästen visar hälta eller har ont nånstans, kan det vara nån annan sjukdom, som förmodligen fanns innan man konstaterade ehrlichios.
Lycka till och tänk på att det går att bota !!!

Det var lite anledningen till att vi avvaktade med behandlingen då den som (du) navajo påpekar är ganska farlig!

Men jag tror det visst finns efterdyningar. Min led (stel, ont)helt glasklart 1 av 5 veckor ett bra tag efteråt. nu är det 1-2 dgr någon gång per månad men man märker skillnad!:cool:
Men så är han ju inte då behandlad heller, det gör säkert stor skillnad!

Dock inget att sätta fingret på som veterinär. Men jag som hästägare känner tydlig skillnad på min "bebis" :idea:.
Vår veterinär tyckte att det var intressant att jag kunde känna skillnad när det rent medicinskt skulle klassas som "stelhet" eller "svacka", men tyckte att det skulle vara intressant om någon skulle forska på ämnet.

Kan även tillägga att det då var 1:640 min hade för han hade högsta...

Min nordsvensk blev plötsligt halt för ett år sedan snart, ringde veterinären som sade att det antagligen bara var en sträckning. Hältan flyttade på sig och han blev hängig, då tog vi ett blodprov som visade att han hade erlichios. En av de veterinärer som var ute sa att det inte gick att behandla, några tog inte min hästs problem på allvar. Tillsist behandlades han och blev bra väldigt fort. Dock så har vi haft problem sedan dess, inflamationer i muskler, stelhet, ovilja att röra på sig osv. Med akupunktur regelbundet, lagom promenader och göra sådant han tycker är roligt kommer vi framåt. Nu är han helt bra, men man vet aldrig, de har väl sina uppgångar och nedgångar vad gäller stelhet osv.

Ehrlichios har bytt namn till anaplasma.

Diagnosen ställs med blodprov.
Om man tar ett sk pcr-prov kan man påvisa organismen i blodet. Om pcr-provet är positivt har alltså hästen en pågående infektion och det kan vara idé att behandla.

Tar man istället det billigare provet för serologi, dvs ett prov där man påvisar antikroppstitern (koncentrationen av antikroppar mot just anaplasmaorganismen) får man ett betydligt osäkrare svar. Hästar i fästingtäta trakter har nästan alltid antikroppar - utan att vara sjuka alls. Hästar med hög titer (1:640 är den högsta man titrerar fram, men högre kan kollas på begäran) har reagerat på att organismen kommit in i kroppen och satt igång ett svar hos immunförsvaret. Det är helt normalt och behöver inte heller innebära att hästen behöver behandlas - den har ju själv bekämpat infektionen. Om hästen däremot visar samtidiga symptom kan det vara indicerat att behandla.

Man ska också tänka på att det tar några veckor efter infektionstillfället innan man ser antikroppstitrarna i blodet. En häst som blev biten av en fästing för några dagar sedan och visar de symptom TS beskriver kan alltså ha en låg titer - men den är på väg upp. Bättre då med ett pcr prov.

Anaplasma är inte en kronisk sjukdom som kommer i skov. Det är en skröna och något som tyvärr många hästägare biter sig fast vid, troligen som ett sista hopp för hästen som eg är halt av annan anledning men som har en mätbar antikroppstiter i blodet. Dessa hästar blir trots behandling mot anaplasma inte friska - eftersom problemet är ett helt annat. De kan dock uppvisa en tillfällig förbättring efter tetracyklinbehandlingen - i synnerhet om den kombineras med kortison (= kraftigt antiinflammatoriskt, maskerar de flesta hältor under en period... Sen får hästen "återfall").

Behanlingen med tetracyklin är inte riskfri. Dels finns risk för fatala diarréer pga att tarmfloran slås ut, dels finns risken för fula tromboflebiter - dvs inflammationer i den ven där injektionen ges. (Som någon felaktigt kallade blodutgjutelse). Inflammationen kan orsaka att kärlet helt täpps till varpå hästen svullnar upp i skallen och mår allmänt dåligt. Brukar ge sig med behandling, ev operation.

Svar till alla!!

Tack för er information och era brättelser.

Fanny har nu fått sprutor i 7 dagar, den 4de dagen fick hon blodutgutelse i halsen där hon fått nålsticken men som nu gått tillbaka, hennes svullnad har gått ner i benen och hon är pigg och glad. nu är hon samma glada häst som innan hon blev sjuk om inte piggare :bump:

Fanny var aldrig halt, hade feber eller åt dåligt det var det vetrinären tyckte var konstigt.

Jag har ett sto som behandlades för Erlichias. Jag hade inte henne när hon var i det akuta skedet.
Köpte henne som 1,5 åring och hon var konstig redan från början. Kroniskt och i princip obotligt rädd för bettet gissningsvis pga av hennes konstant svullna körtlar i/runt käken. Dum och bråkig nästan så att man undrade om hon har nån utvecklingsstörning.
Vill inte kan inte.
Hon har dock aldrig direkt varit halt, hon har alltid haft bra aptit och sett snygg och otroligt välmående ut,
Jag har gjort ALLT man kan göra för henne, tagit det otroligt lugnt.Vid ett blodprov så hittades erlichias och min vet rekommenderade ett tyskt preparat som man gav i fodret i 30 dagar.
Hon var jättefin efter det, så man fick hoppet tillbaka.
efter gdk premielopp i november har hon tagit det lugnt tills för 3 veckor sen. Hon har longerats i from, galopptränats och varit väldigt fin på det och glad och villig. Massage varannan vecka och laser varannan hela vintern.
Började köra henne och hann köra henne 3 ggr i väldigt lugna jobb så är återigen i skick som innan vinterns uppbyggnadsträning.
Hon är dessutom ledsen igen och ovillig.
Massören har hela tiden rapporterat om konstiga muskelfibrer, bristningar i musklerna, ömheter i skelletet etc,
Så jag beslutade i förrgår att ta bort henne, känns bäst så.

Jag har ingen aning om alla hennes problem beror på erlichiasen utan kanske nått annat.

Senast ändrad:

Tack för intressant fakta :bow:
du skriver att problemet är ett annat, vad är det då? eller vad kan det vara?

I princip vilket smärttillstånd alt röresestörning som helst.

Tetracyklin används vid beh av t ex senkontrakturer på föl pga pos effekter på senornas kollagena fibrer.
Den vanliga berättelsen m "ehrlichiakroniker" är att sjukdomen kommer i skov, dock kan man inte påvisa själva anaplasmarickettsien i blodet (intracellulär "bakterie") som man kan vid akuta utbrott med typiska symptom. Min åsikt är att förbättringen man ser kommer sig av tetracyklinets antiinfl egenskaper och att symptomen återkommer när effekten avtar.

Akut ehrlichios/anaplasmos kan ge muskelsmärtor och ev hälta - dock är det här med vandrande multipla ledinflammationer snarare förknippad m borrelios, en annan fästingburen sjd som har visat sig kunna ge de mest märkliga symptom långt efter infektionstillfället.

Jag anser personligen att man visst kan provbeh "kroniker" med positiva titrar om man inte kan hitta någon annan diagnos. På vinst och förlust sas.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka