Gränser för volontärarbete

Masqueradee

Trådstartare
Jag fick precis skickat till mig att Läkare utan gränser söker "kontorsvolontärer" som bland annat ska:

- Plocka upp och ner i diskmaskiner
- Rengöra kaffemaskiner
- Se till att ytor är rena och att kontoret är snyggt och prydligt (vi har städare, så endast enklare städning som att damma av ytor ingår)
- Vattna blommor
- Fylla på varor i kylen
- Viss posthantering
- Inventering av kontorsmaterial

Det jag ser är: "vi söker nu någon som gratis kan serva våra medarbetare som är så lata att de inte själva kan vattna sina blommor och städa efter sig".
Är det vanligt att stora organisationer med anställda har volontärer på detta sätt?
Känns som något som är mer lämpligt för lokala klubben än en gigantisk organisation som söker "tre kontorsvolontärer för att stötta vår reception med vårt kontor i Stockholm".

Kompensationen känns skrattretande: Vad får du ut av det?
Du får möjlighet att stötta personalen på vårt kontor i Stockholm och därmed bidra till vårt livräddande arbete runt om i världen.
Vi ersätter kostnaden för enkeltbiljetter på SL för att ta sig till och från kontoret om du sparar kvitto.

Jo läkare utan gränser är ju kända för att vara lata.
sök inte om du stör dig så mycket? Massor av hjälporg har volontärer.

Jag fick precis skickat till mig att Läkare utan gränser söker "kontorsvolontärer" som bland annat ska:

- Rengöra kaffemaskiner
- Se till att ytor är rena och att kontoret är snyggt och prydligt (vi har städare, så endast enklare städning som att damma av ytor ingår)
- Vattna blommor
- Fylla på varor i kylen
- Viss posthantering

Det jag ser är: "vi söker nu någon som gratis kan serva våra medarbetare som är så lata att de inte själva kan vattna sina blommor och städa efter sig".
Är det vanligt att stora organisationer med anställda har volontärer på detta sätt?
Känns som något som är mer lämpligt för lokala klubben än en gigantisk organisation som söker "tre kontorsvolontärer för att stötta vår reception med vårt kontor i Stockholm".

Kompensationen känns skrattretande: Vad får du ut av det?
Du får möjlighet att stötta personalen på vårt kontor i Stockholm och därmed bidra till vårt livräddande arbete runt om i världen.
Vi ersätter kostnaden för enkeltbiljetter på SL för att ta sig till och från kontoret om du sparar kvitto.
Jag ser inte problemet? Det är ju ett sätt att stötta en organisation utan att donera pengar och utan att ha den kompetens som krävs för arbete på fältet och om inte volontärer gör det "tråkiga" arbetet så måste ju organisationen betala för det och då går ju inte lika mycket pengar till där det behövs?

Läste nu annonsen på deras hemsida.
Det rör sig om följande tidsåtgång:

"När och hur?
En halvdag/veckan, ca 4h. Vilken dag varierar, men vi har särskilt behov på torsdagar och generellt på eftermiddagar".

Om jag hade tid och möjlighet skulle jag LÄTT kunna ställa upp på det där.

Tycker det är betydligt bättre att de som är utbildade för att driva själva uppdraget (medicinsk vård och organisation av den samma) lägger sin tid på det istället för att vattna blommor, fylla på kylskåpet och posta grejer.

Något att sätta på CVn? En möjlighet att visa att man är en person att lita på, punktlig och ordningssam?
Absolut, det skulle man kunna göra. Vill förtydliga att det inte är själva volontärarbetet jag ifrågasätter utan mer arbetsuppgifterna. Förtydligar mer nedan.
Jo läkare utan gränser är ju kända för att vara lata.
sök inte om du stör dig så mycket? Massor av hjälporg har volontärer.
Jag anser att mycket av de arbetsuppgifterna hade kunnat skötas av den betalda personalen, typ vattna blommor och städa. Hur mycket kan de egentligen skita ned om de behöver volontärer som städar utöver de städare de redan har?
Jag ser inte problemet? Det är ju ett sätt att stötta en organisation utan att donera pengar och utan att ha den kompetens som krävs för arbete på fältet och om inte volontärer gör det "tråkiga" arbetet så måste ju organisationen betala för det och då går ju inte lika mycket pengar till där det behövs?
Det är mer att uppgifterna är sådant som personal borde kunna sköta själva. Volontärer borde kunna användas till mer insamlingsrelaterade uppgifter anser jag, än att fylla på kylskåp.

"När och hur?
En halvdag/veckan, ca 4h. Vilken dag varierar, men vi har särskilt behov på torsdagar och generellt på eftermiddagar".

Tycker det är betydligt bättre att de som är utbildade för att driva själva uppdraget (medicinsk vård och organisation av den samma) lägger sin tid på det istället för att vattna blommor, fylla på kylskåpet och posta grejer.
Jag vågar inte uttala mig allt för starkt här, men på kontoret ser jag mer framför mig admin-personal istället för läkare, men förstår vad du menar. Jag anser dock som ovan, att volontärer kanske ska användas till insamling snarare än service till anställd personal.

Vi på Läkare Utan Gränser söker tre kontorsvolontärer för att stötta vår reception med vårt kontor i Stockholm (for english, see below)

Kontorsvolontär
På vårt kontor i Stockholm är vi ca hundra medarbetare som arbetar för att på olika sätt stötta våra humanitära projekt runt om i världen. Vi arbetar med bland annat med insamling, kommunikation, HR. Här har vi en informell arbetsmiljö, är hjälpsamma, respekterar varandra och gillar att arbeta tillsammans.

Vi behöver hjälp av volontären med bland annat:
- Rengöra kaffemaskiner
- Vattna blommor
- Fylla på varor i kylen
- Viss posthantering

Vi ser att du
- Är noggrann och serviceinriktad
- Har flytande språkkunskaper i engelska eller svenska
- Har en stark motivation till Läkare Utan Gränsers humanitära arbete

När och hur?
En halvdag/veckan, ca 4h. Vilken dag varierar, men vi har särskilt behov på torsdagar och generellt på eftermiddagar. Om du har möjlighet att volontära två halvdagar i veckan, skriv det gärna i din ansökan. Morgonens pass är 9-13 och eftermiddagens pass 13-17.

Vad får du ut av det?

Här är annonsen i sin helhet. Jag tycker att det ser allt för mycket ut som att de vill slippa betala för en anställd som gör detta. Du volontärar inte för organisationen, utan du arbetar gratis åt personalen i Stockholm. Det är alltså inga läkare som kan göra annat än att ställa undan sin disk, utan ren administrativ personal.

Jag själv volontärade i en Fair Trade-butik när jag var arbetslös och utan referenser som ung vilket hjälpte mig komma in på arbetsmarknaden. Samtidigt som det var kul med ett sammanhang och för en god sak.
Vet inte hur många timmar jag stått vid de verse olika grillar för att kränga hamburgare under tävlingar, arrangerat aktiviteter och läger etc i olika ideella organisationer. Hur kul som helst! Min gräns hade dock gått om jag blev schemalagd att plocka undan efter stallets anställda liksom :)

Jag tänker att i förlängningen så möjliggör det administrativa för det operativa. Så man hjälper ju organisationens syfte i förlängningen genom att frigöra tid och skapa trivsel för kontoret som i sin tur kan dra in mer pengar. När det gäller 4 h/veckan känns det rimligare, men hade man närmat sig heldagar så kan jag hålla med om att ersättning borde finnas.

Sedan är det väl inget fel med att rydda efter folk, en sysselsättning lika viktig som alla andra. :up:

Ja, något skaver i den där annonsen. Inte att de gärna tar emot hjälp för det är precis sånt som jag hade kunnat ställa upp på som volontär för men... Att ha ett köksgäng per vecka som ägnar några min åt diskmaskinen tar inte mycket från ordinarie uppgifter. Antar att arbetsuppgifterna är lite vaga för att dessa varierar, inte som att blommorna behöver vattnas flera pass i veckan om jag får gissa :p Fint för dom om det funkar.

Jag tänker att i förlängningen så möjliggör det administrativa för det operativa. Så man hjälper ju organisationens syfte i förlängningen genom att frigöra tid och skapa trivsel för kontoret som i sin tur kan dra in mer pengar. När det gäller 4 h/veckan känns det rimligare, men hade man närmat sig heldagar så kan jag hålla med om att ersättning borde finnas.

Sedan är det väl inget fel med att rydda efter folk, en sysselsättning lika viktig som alla andra. :up:
Sjukt viktigt jobb som städare, husmor/annan titel, vaktmästeri etc gör. Men de får betalt för det. De söker alltså 1,5 arbetsdagar i volontärt arbete, för arbetsuppgifter som ofta ingår i redan existerande tjänster (typ receptionen som redan bemannas av betald personal) eller som admin-personal bör kunna hinna med själv under sin arbetsdag, typ plocka undan efter sig.

Ja, något skaver i den där annonsen. Inte att de gärna tar emot hjälp för det är precis sånt som jag hade kunnat ställa upp på som volontär för men... Att ha ett köksgäng per vecka som ägnar några min åt diskmaskinen tar inte mycket från ordinarie uppgifter. Antar att arbetsuppgifterna är lite vaga för att dessa varierar, inte som att blommorna behöver vattnas flera pass i veckan om jag får gissa :p Fint för dom om det funkar.
Ja jag har kökstjänst en gång i veckan tillsammans med min kollega. Då ansvarar vi för diskmaskin, ta ut soppor, felanmäla om något går sönder, städa undan generellt om det behövs. Vi är dock bara ca 10-12 pers och inte 100 som de på LUG verkar vara, då hade vi nog anställt någon/lagt ut mer på städföretaget.

Tycker inte att det låter det minsta konstigt i en välgörenhetsorganisation, det är ju inte ett vinstdrivande företag vi pratar om. Någon måste ju utföra de där arbetsuppgifterna, och då kan det antingen utföras av betald personal eller av volontärer. Uppenbarligen uppskattar de ju att de där arbetsuppgifterna tar ca 4 h i veckan, det är 4 timmar som den betalda personalen kan lägga på annat.
För en pigg pensionär som vill bidra och har mer tid än pengar att avvara passar det antagligen bättre att lägga en halvdag i veckan på att hjälpa till, än att skänka motsvarande summa i pengar för att anställd personal ska göra det. Jag hade personligen mycket hellre hjälpt till med diskmaskin och posta brev, än att försöka tigga pengar, så jag ser inte varför det ena arbetet är "mer lämpligt" att utföras ideellt än det andra.

Det fina är ju att det är helt frivilligt; vill du hjälpa genom att skänka pengar kan du göra det, vill du samla in pengar kan du göra det, vill du hjälpa genom att minska på personalkostnaderna kan du göra det, och vill du inte stötta dem alls behöver du inte. Ser inte riktigt vad som finns att vara upprörd över?

Tycker inte att det låter det minsta konstigt i en välgörenhetsorganisation, det är ju inte ett vinstdrivande företag vi pratar om. Någon måste ju utföra de där arbetsuppgifterna, och då kan det antingen utföras av betald personal eller av volontärer. Uppenbarligen uppskattar de ju att de där arbetsuppgifterna tar ca 4 h i veckan, det är 4 timmar som den betalda personalen kan lägga på annat.
För en pigg pensionär som vill bidra och har mer tid än pengar att avvara passar det antagligen bättre att lägga en halvdag i veckan på att hjälpa till, än att skänka motsvarande summa i pengar för att anställd personal ska göra det. Jag hade personligen mycket hellre hjälpt till med diskmaskin och posta brev, än att försöka tigga pengar, så jag ser inte varför det ena arbetet är "mer lämpligt" att utföras ideellt än det andra.

Det fina är ju att det är helt frivilligt; vill du hjälpa genom att skänka pengar kan du göra det, vill du samla in pengar kan du göra det, vill du hjälpa genom att minska på personalkostnaderna kan du göra det, och vill du inte stötta dem alls behöver du inte. Ser inte riktigt vad som finns att vara upprörd över?

Jag håller helt med! När jag skänker pengar ser jag hellre att det går till kärnverksamheten än till overhead, och det som beskrivs är typiska uppgifter som kan skötas av personer som inte har några specifika kvalifikationer men gärna vill hjälpa till. (Insamling är mycket svårare, även om man vill väl kan man göra organisationen en otjänst om det blir fel och det ställer mycket högre krav på ansvar.)

Bra att det är som stöd till befintlig receptionspersonal dessutom, så att man kan få arbetsledning. Hade jag själv inte haft ett jobb och velat göra nytta i ett socialt sammanhang hade jag definitivt kunnat tänka mig något liknande.

Har aldrig i mitt arbetsliv varit med om att jag ska lägga arbetstid på att plocka undan i ett större kök eller vattna blommor. Det är saker som kan funka i ett litet kontor, men på ett större ställe skulle det innebära att man inte är tillgänglig för sina ordinarie arbetsuppgifter en märkbar stund och sånt kostar.

Det låter mest lite översittaraktigt att tro sig veta bättre än de som organiserar arbetet hur man bäst kan använda frivilliga?

Det låter mest lite översittaraktigt att tro sig veta bättre än de som organiserar arbetet hur man bäst kan använda frivilliga?
Eller så kanske det grundar sig i att jag suttit på otaliga möten där man drar ned i budgetar och förlitar sig på folks goda vilja istället för att betala för sig. Där volontärarbete ska producera ordinarie verksamhet som organisationen vinner på ekonomiskt istället för skapa mervärden för deltagare. Där chefer vill maximera vinst genom att skära i arvoden för att ledare borde brinna för verksamheten och därmed skänka sin tid ideelt till organisationen medan cheferna drar in höga löner. Där hårt slit och potentiellt farligt arbete inte är värt mer än en macka. Sett hur praktikanter ersätter ordinarie personal.

Hade det varit punktinsatser i stil med volontärer till ett evenemang, helt klart rimligt! Men här söker de totalt 12h i veckan obetald löpande arbetstid. Jag drar öronen åt mig då jag här ser att volontärer inte bidrar till kärnverksamheten, och det sitter illa hos mig. Men kom inte här och kalla mig översittare för att jag har tankar och åsikter som har uppkommit pga ovan nämnda händelser.

Jag tycker att det ser allt för mycket ut som att de vill slippa betala för en anställd som gör detta. Du volontärar inte för organisationen, utan du arbetar gratis åt personalen i Stockholm. Det är alltså inga läkare som kan göra annat än att ställa undan sin disk, utan ren administrativ personal.
Jag förstår inte vad du menar med att vissa arbetsuppgifter skulle vara för organisationen och andra inte. Allt ideellt arbete går väl ut på att "slippa betala en anställd"? Så länge organisationen är seriös och de insparade pengarna går till att genomföra dess ändamål bör det väl inte vara ett problem.
Anställd kontorsservicepersonal ser man inte på som att de är där på uppdrag av andra anställda istället för på uppdrag av organisationen, så varför skulle man göra det med frivilliga med samma uppgifter?

"När och hur?

Ja. Jag är sjukt irriterad på att det är nästan omöjligt för folk som tex är deltidssjukskrivna/har deltidssjukersättning eller liknade att hitta jobb medan vi har ett helt hus fullt med högskoleutbildade människor med variande grad av bra till säkerligen riktigt bra löner måste lägga värdefull arbetstid på att tömma diskmaskiner och sådant. Det hade varit mycket bättre om någon som behövde ett jobb kunde få göra det istället vi sysslar med det.

Så jag kan se ett värde för organisationen med en sådan volontär.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka