Nu kommer lite info om kalix
Det är ett riksrekryterande program, och jag har därför folk från Gbg, Sthlm, Sundsvall och flera andra ställen i min klass.
Man tas in på både slutbetyg och ett enkelt ridprov där sits/balans/förmågan att rätta till saker bedöms. På ridprovet får man betyg från IG (då blir man inte intagen), G, Vg och Mvg. Till det betyg man får läggs det till poäng i slutbetyget från 0-30-60...
Skolan är riktigt bra. I ettan är det jobbigast, då det är då det är mest på schemat. Man har ridning på dagar i veckan då, är ute tre halva dagar i veckan, fast en dag är teori. Ridningen koncentreras mycket på sitsen,
mycket sitsträning och skritt.
I tvåan är dte lika mycket ridning som i ettan, fast nu blir det mer "vanlig" ridning.
I trean så rider man alla tre dagarna, samt har teori på en av dom.
På teorin tas det upp grejer som hovvård (tappskokompetens), hästkunskap, etologi, foderlära, ridlära, unghästutbildning, m.m och i trean finns det chans att avlägga hästskötarexamen om man vill. Man får även gå ULK-kurserna.
Det är oerhört bra lärare, bl.a Maria Eriksson och Andreas Hesse, man får även chans att rida deras hästar på lektion. Det är guld värt! Hästarna är utbildade LA/LA de flesta, tyvärr börjar de flesta bli lite gamla nu, så jag tror de ska ta in yngre hästar snart..
Visst ja, man läser samhälls brevid hästeriet.
Emma