Gräns till djurplågeri?

Roxanna

Trådstartare
Jag undrar vad ni anser om följande scenario:

Ridskola får en bedömning av en veterinär där denne säger att en häst absolut inte får gå några lektioner överhuvudtaget, och om så sker så kommer eleverna att sitta direkt på ryggraden. Hästen mår uppenbarligen dåligt och det syns väldigt tydligt. Vill inte gå in på exakta sjukdomsbilden pga. risken för att någon ska känna igen det. Trots detta låter man hästen gå lektioner med bl.a. vuxna nybörjare (och inte bara skritta runt heller utan verkligen arbeta).

Är det bara jag som tycker detta är djurplågeri? Är det bara min moral eller är det faktiskt att räkna som riktigt djurplågeri så att säga? Hoppas ni förstår hur jag menar.

Ridskola får en bedömning av en veterinär där denne säger att en häst absolut inte får gå några lektioner överhuvudtaget, och om så sker så kommer eleverna att sitta direkt på ryggraden. Hästen mår uppenbarligen dåligt och det syns väldigt tydligt. Vill inte gå in på exakta sjukdomsbilden pga. risken för att någon ska känna igen det. Trots detta låter man hästen gå lektioner med bl.a. vuxna nybörjare (och inte bara skritta runt heller utan verkligen arbeta).

Är det bara jag som tycker detta är djurplågeri? Är det bara min moral eller är det faktiskt att räkna som riktigt djurplågeri så att säga? Hoppas ni förstår hur jag menar.

Om en veterinär gjort den bedömningen så skulle jag inte tveka på att anmäla.
Inget djur ska lida bara för att verksamhetens skull.

I mina ögon djurplågeri ja, ffa om veterinär talat om att hästen inte får nyttjas i verksamheten, i min värld = inte ridas på och måste då vara sjuk eller ha så pass ont att den inte klarar av fysiskt arbete

Har du hela perspektivet klart för dig? Har du prata med veterinären själv? Har du personligen överhörd all konversation med veterinären? Eller skvallrar Du bara? Ring till veterinären och rådgör, tycker jag. Min erfarenhet är att veterinärer anmäler själva missförhållanden mer än liknande yrkesgrupper för människor.

Jag har hela perspektivet ja. Kan jag lita på att veterinären har koll på hur h*n sköts?

För övrigt, vad skulle jag tjäna på att "skvallra" här på Bulefalos utan att ens droppa en hint om vilken ridskola det gäller? Är oroad och ville höra vad någon annan tycker om saken.

Ring till veterinären och rådgör, tycker jag

Observerar att veterinär dock ej får diskutera fall med utomstående. Det är ett allvarligt tjänstefel.

Är man säker på sin sak och misstänker missförhållanden, kontakta länsstyrelsens djurskyddsenhet så får de åka ut på kontroll och kan då tex sätta in resurser så som utomstående veterinär som ej är kopplad till verksamheten så kontrollen blir neutral i granskning.
Bör verkligen göras om det handlar om en verksamhet.

Tack för era svar! Finns det nånstans man kan ringa och rådfråga om vad som gäller i första hand om man har misstankar?

Ur ett moraliskt och logiskt perspektiv tycker jag det är vanvård, men hur lagen ska tolkas är svårare för mig att avgöra.

Tack för era svar! Finns det nånstans man kan ringa och rådfråga om vad som gäller i första hand om man har misstankar?

Ur ett moraliskt och logiskt perspektiv tycker jag det är vanvård, men hur lagen ska tolkas är svårare för mig att avgöra.

Ring länsstyrelsen

Kontrollanterna ska ha koll på vilka lagar som gäller. Grader av djurplågeri eller vanvård kan vara svårt att sätta finger på, men de kan säkert vägleda dig och svara på frågor

Håller med @Dandylinn med en reservation;
Djurplågeri är ett polisiärt ärende som inte kan utredas av Länsstyrelsen. Troligtvis finns det bitar som går under Länsstyrelsens djurskydd i det här fallet så skulle ringt dem också.

Jag har hela perspektivet ja. Kan jag lita på att veterinären har koll på hur h*n sköts?

För övrigt, vad skulle jag tjäna på att "skvallra" här på Bulefalos utan att ens droppa en hint om vilken ridskola det gäller? Är oroad och ville höra vad någon annan tycker om saken.
Anmäla folk gillar ju hästfolk något enormt mycket , oavsett om det finns grund eller ej. Det är väl fullkomligt rimligt att få en ifrågasättande fråga om grund för och vidarefgan om skäligheten om en sådan fråga kommer upp på ett allmänt forum.

Helst hade man velat ha det i första hand men utifrån din beskrivning är det inte alls ok av ridskolan. Är det känsligt så att du vill vara anonym? Annars finns möjligheten att tala med veterinären och be denne ta tag i det, går inte det tycker jag det finns fog för att anmäla till länsstyrelsen.

Om hästen är rekommenderad vila av veterinär, men ridskolan ignorerar det och ändå har den i verksamheten så tycker jag att du ska anmäla ja. Är du osäker på vad veterinären egentligen sa, eller annat, så rådfråga. Arbetar du på ridskolan? Kan du inte gå till ridskolechefen och fråga varför hästen går lektion?

En sjuk häst ska inte arbeta. Det finns inga frågetecken för mig där alls. Däremot kanske du inte har hela bilden klar för dig (som fler har skrivit).

Anmäla folk gillar ju hästfolk något enormt mycket , oavsett om det finns grund eller ej. Det är väl fullkomligt rimligt att få en ifrågasättande fråga om grund för och vidarefgan om skäligheten om en sådan fråga kommer upp på ett allmänt forum.

Fast är det så - anmäls det verkligen så himla ofta? Jag upplever mest att folk snackar, men inget egentligen händer i praktiken. Ingen vill ha sina händer smutsiga så att säga, ingen vill anmäla eller stå för att man anmält (...bara min subjektiva erfarenhet). Eller får länsstyrelserna verkligen så många onödiga anmälningar?

Har du hela perspektivet klart för dig? Har du prata med veterinären själv? Har du personligen överhörd all konversation med veterinären? Eller skvallrar Du bara? Ring till veterinären och rådgör, tycker jag. Min erfarenhet är att veterinärer anmäler själva missförhållanden mer än liknande yrkesgrupper för människor.

Hur ska veterinären kunna säga nått?

Jag tycker att det låter konstigt.

om en veterinär har gett instruktioner om att en häst inte ska ridas, så ska man självklart följa den instruktionen.
MEN:
När man lägger en passande sadel på en häst, finns det en kanal i mitten som gör att vikten inte läggs på tornutskotten.

Menar du att man inte har sådan utrustning?

Du skriver också att hästen mår mycket dåligt - men ändå orkar den alltså jobba med ryttare?
Vuxna nybörjare ska kunna "verkligen arbeta" hästen?

Det är flera saker i din berättelse som gör att jag känner mig tveksam till vad som är den objektiva sýnen på situationen.

Återigen, jag har hela bilden klar för mig. Jag har svårt att förstå er som tror att jag bara vill jävlas? Jag frågar ju om andras åsikter och råd för att jag INTE vill anmäla någon utan goda skäl. Jag mår själv dåligt av att se hur detta går till, men samtidigt är jag medveten om att min moral/mitt samvete inte är Sveriges lag. Har inte ens nämnt för övriga elever vad jag med 110% säkerhet vet står i veterinärens dokumentation och vad h*n sagt för att undvika just att snacka skit eller få andra att omotiverat må dåligt.

I denna tråd frågar jag OM det är vanvård eller om det bara är jag själv som anser det.

Fast är det så - anmäls det verkligen så himla ofta? Jag upplever mest att folk snackar, men inget egentligen händer i praktiken. Ingen vill ha sina händer smutsiga så att säga, ingen vill anmäla eller stå för att man anmält (...bara min subjektiva erfarenhet). Eller får länsstyrelserna verkligen så många onödiga anmälningar?
Folk är tokiga i att anmäla. Möjligen är det mer på landsbygden för i stan blir anmälningar av olika slag förmodligen polisanmälningar, det kanske hämmar mer, poliserna är väl lite Krassare. På landsBygden anmäls hästar, djur, grannens ihopsamlade gräsmattegräs som någon trodde var gödselstack. Bönder anmäls för gödslingar, besprutningar, djurskötsel, inte djurskötsel. Ridskolor anmäls för typ ovanstående och populärt är väl vargjaktens eviga dyra rundgång i rättsystemet och i höstas blev en eftersökande av krockskadat vilt dödshotad.

Det är ingen som vet ,tydligen, om ridskolan följer veterinärens rekommendationer eller inte. Jag tycker TS ska gå och prata med ridskolas chef , som någon föreslog. När du anmäler till länstyrelsen börja skattepengar att ticka och hästen har ju en veterinär.

Det är faktiskt möjligt att det finns en förklaring som du inte vet, eller?

Folk är tokiga i att anmäla. Möjligen är det mer på landsbygden för i stan blir anmälningar av olika slag förmodligen polisanmälningar, det kanske hämmar mer, poliserna är väl lite Krassare. På landsBygden anmäls hästar, djur, grannens ihopsamlade gräsmattegräs som någon trodde var gödselstack. Bönder anmäls för gödslingar, besprutningar, djurskötsel, inte djurskötsel. Ridskolor anmäls för typ ovanstående och populärt är väl vargjaktens eviga dyra rundgång i rättsystemet och i höstas blev en eftersökande av krockskadat vilt dödshotad.

Det är ingen som vet ,tydligen, om ridskolan följer veterinärens rekommendationer eller inte. Jag tycker TS ska gå och prata med ridskolas chef , som någon föreslog. När du anmäler till länstyrelsen börja skattepengar att ticka och hästen har ju en veterinär.

Det är faktiskt möjligt att det finns en förklaring som du inte vet, eller?

Det var jag som skrev att TS skulle prata med ridskolechefen. ;)

Min fråga till dig gällde bara den här anmälningshysterin som jag inte märkt av själv. Men jag jobbar inte på Länsstyrelsen, och har inte koll på statistik kring anmälningsbenägenhet etc.

Återigen, jag har hela bilden klar för mig. Jag har svårt att förstå er som tror att jag bara vill jävlas? Jag frågar ju om andras åsikter och råd för att jag INTE vill anmäla någon utan goda skäl. Jag mår själv dåligt av att se hur detta går till, men samtidigt är jag medveten om att min moral/mitt samvete inte är Sveriges lag. Har inte ens nämnt för övriga elever vad jag med 110% säkerhet vet står i veterinärens dokumentation och vad h*n sagt för att undvika just att snacka skit eller få andra att omotiverat må dåligt.

I denna tråd frågar jag OM det är vanvård eller om det bara är jag själv som anser det.
Prata med ridskolan om det. Säg som det är och vad du tycker. Om det är vanvård eller inte är omöjligt att svara på. Om hästen ser ut att må dåligt så är det ju inget konstigt alls att ifrågasätta ridskolan och säga sin åsikt. Sen beroende på hur ridskolan svarar så får du ju lite utgå från det hur du ska göra.

Det är några saker som jag blir fundersam på i din Ts. Om veterinären har sagt att eleverna skulle sitta direkt på ryggraden, menar veterinären då att de inte får rida barbacka? Brukar ni rida barbacka? En välpassande sadel är aldrig i närheten av tornutskotten så isåfall borde det gå bra att rida med en välanpassad sadel? Sen anser inte jag att en häst där tornutskotten sticker upp ska gå lektion ändå. En sådan häst ska ha en korrekt foderstat (som alla andra hästar, sjuk som frisk) och arbetas så att hen bygger muskler innan hen sätts in på lektion.
Sen, vuxna nybörjare som verkligen arbetar hästen? Då är de knappast nybörjare. En nybörjare kan inte arbeta hästen.

Självklart ska inte en sjuk eller skadad häst gå i verksamheten. Jag tycker att du ska ta upp det med ridskolechefen. En seriös ridskola har inte sjuka/skadade hästar i verksamheten så jag skulle, om hästen verkligen är sjuk och ändå går lektion, råda dig att byta ridskola till en som är seriös. Är det så att ridskolechefen inte kommer med en bra förklaring så ska du självklart anmäla ridskolan. Är det en av ridsportsförbundet godkänd ridskola? Här kan du läsa om vad det innebär; http://www3.ridsport.se/RidklubbRidskola/Kvalitetsmarkning/ Du kan också ringa/maila ridsportsförbundet och höra vad de tycker att du ska göra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 849
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 340
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 722
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?