Grannkatt pissar i min trappa...

K

Kimz0r

En gång tidigare, TVÅ gånger idag. Efter första gången kom morsan förbi med klorinflaskan, men det var ogjort arbete, för nu när jag var ute med hunden stank det kattpiss i min trappa igen.

Jag vet inte vems katt det är då det finns en hel del utekatter här. Känns lite fult att ringa hyresvärden - bor i ett område med mycket liv (ljud, rörelse), många hundar, många barn, fester då och då, och då jag själv har hund vet jag att jag bidrar till en del av det "livet", känns småaktigt att ringa hyresvärden för att en katt stör, när min hund säkert stör ibland också, även om störningarna inte är av samma art. Dessutom är jag nyinflyttad.

Teoretiskt kan jag spärra av min trappa, men alla vet att katter är balanskonstnärer. Det skulle m.a.o. inte hjälpa, den skulle lätt promenera upp på trappräcket eller hoppa över ev. hinder.

Vad göra?

Sv: Grannkatt pissar i min trappa...

Jag hade samma problem vid mitt gamla hus, en okastrerad hane som markerade. :crazy:

Det finns speciella sprayer man kan använda som ska avskräcka katter. Jag kunde tyvärr inte göra något då jag själv har katt, skulle vart lite taskigt mot min katt :D

Klorin tror jag fungerar tvärtom dvs katten kommer att märka över det = mer kissande.

Nu vet jag inte vart på trappen dom pissar men en sak som hjälpt har varit att lägga ut alufolie på aktuellt ställe, dom vill inte gå på det (undantag finns ju iof alltid) samt att strö nån krydda vitpeppar? .... eller måntro om det var bikarbonat?

Nu vet jag inte vart på trappen dom pissar
Alldeles vid ytterdörren. Bor på andra våningen med egen ingång via trappa utomhus. Har bara ett litet utskjutande tak över ytterdörren.

Senast ändrad av en moderator:

Klorin är inte bra, det använder man ofta för att göra rent kattlådor just för att katterna älskar lukten och gärna går tillbaka. Aluminium är ett bra tips, kan funka. Det är nog annars rätt svårt, hoppas du lyckas!

släpp hunden på katten :devil: så den aldrig vågar sig dit igen... alt du väntar med vattenflaskan å skrämmer skiten ur den. Vi har problem med hankatter som kommer och markerar på våran INGLASADE altan med dyra möbler... jag jagade en kattgubbe :angel: så han vågar knappt gå utanför tomten längre. Jag har två kastrerade honor som dom är så förbaskat nyfikna på... först höll dom sig bara kring tomten och försökte spöa mina små honor men sen revirmarkerade dom längre och längre in... att skrämma dom funkade här i alla fall... på altanen pinkade han tack och lov sist bara på golvet och inte möblerna och tack o lov då maken var borta för annars hade han nog inte överlevt...

Det händer att hunden märker av att katten är utanför och då sätter igång att skälla det högsta och farligaste han kan - det fungerar inte, alternativt, katten är snabb (och/eller skiter i den livsfarliga besten på andra sidan dörren)/hunden är långsam. Vattenflaskan är inte praktiskt möjlig - jag är borta tio timmar om dagen och resterande tid har jag annat att göra/ingen större lust att sitta och vakta på en katt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka