Granngården ORIGINAL Fiber

Sv: Granngården ORIGINAL Fiber

Det är ju därför som jag försöker hitta någon typ av bukfylla som han kan stå och tugga när de andra äter sitt. Något som då helst liknar kraftfoder men som inte gör honom tjock och het.
Förr fanns något som hette Carotan som hade varit perfekt till honom. Det var stora torkade morotsflingor som gick att ge torrt, inte alls som torkade morötter är idag.

Måste de andra hästarna få mat när han är inne?

Köp en Snak-a-ball! Det är en ihålig boll som man lägger pellets i, och så trillar det ut ett pellets i taget när hästen rullar runt bollen.

(Tillägg - nu såg jag att Hanna redan hade tipsat om den. Men jag kan ju lägga till att jag har en sån och den är hållbar och funkar bra, maten räcker jättelänge.)

Måste den få kraftfoder öht?

När jag bantade min häst fick den enbart hö när dom andra fick sitt kraftfoder och nöjde sig med det.

Det finns ju andra färdiga foder med låg stärkelsehalt som är kan vara alternativ till din, tror spillers har något med 4% stärkelse i. Spillers har även ett foder som ser ut som typ lucern, hackat strå.

Jag har löst det genom att hälla vatten på maten mina får i krubban. Då tar det lång tid även för den glupska och han tar även en tugga av höt i mellanåt så han har blivit mycket lugnare. Jag ger med massor av vatten på för att den glupska inte ska äta upp allting så fort och sedan sura för att den andra har mer än hälften av sin mat kvar. Men så gillar båda mina sin sörja och enligt dem är det den godaste måltiden de får varje dag. Din herre kanske inte gillar när det är flera liter vatten på maten?

Nu har jag inte alls tittat på innehållsförteckningen för detta foder så det är enbart en chansning, men det första foder som jag kommer att tänka på är Krafft Rehab.

Krafft rehab heter nu för tiden Krafft Groov Sensitive och har varit väldigt bra när jag behövde få min häst att gå UPP i vikt. Tänkte det kunde vara bra att veta :)

Måste de andra hästarna få mat när han är inne?
Dom går ju ihop i en flock där han och den gamle är stöttepelarna för unghingstarna. Så jag kan inte lämna honom ute och ta in resten för att dom ska få äta. Då får han spel och stressar upp sig ute också.
För delen med att ha dom inne och fodra annars är att jag kan begränsa hans intag av foder och det på det sättet hålla nere vikten lite. Men som sagt han hör när de andra sitt och då vill han också ha.

Mina får blöt mat så än så länge är det den lilla lösa hinken med packad mat som håller honom mest sysselsatt.

Spillers tror jag inte går att få tag i här, har inte sett det på något av ställena jag kan köpa foder på, annars låter det som ett bra tips.

Betforen med mindre socker i, kwikbeet/spedibeet, kan det funka? Då kan du ju dryga ut det med så mycket vatten som hästen äter det i.

Pavo har ett foder också, står på hemsidan att fodret innehåller 2% socker.

Sedibeet provade vi för flera år sedan, ingen hit. Han åt det alldeles för fort i den mängd som kunde vara lagom för honom.
Pavo vet jag inte heller om jag sett att någon foderförsäljare här har. Visste inte ens att dom gjorde hästfoder, trodde dom bara hade till hund.

Fast speedybeet är ingen dum idé attprova igen.

1 dl blir uppblött nästan 5-7 dl så det blir rätt mycket mat av det.

Jag har fått ner mina hästar ordentligt i vikt i år på att ge SWB stoet som rids ordentligt ( och ofta är totalt överviktig men aldrig varit så smal som i år):
2 dl speedybeet uppdelat morgon och kväll.
½ dl betfiber, 6 dl granngårdens original müsli, 5 dl granngårdens original pellets och 5 dl lusernpellets och uppdelat 2 ggr/dag.

De andra får speedybeet och lusernpellets lika mycket som ovan, tinkern och shettisen vägrar äta speeybeet så där lägger jag i ½ dl fibermix. Det är också mest som krubbskrammel.

Sedan har de halm att äta utöver hösilaget.

Jag kan inte säga om det är för att jag bytt kraftfoder i år som gör att de aldrig varit så smala eller inte. Men jag tror det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka