Granngården har bytt Breed mot Pluss!!

A

Angela

Hejsan,tänkte höra med er om ni vet något om detta?Jag var på granngården idag och skulle köpa breed till min ettåring,men då hade dom tagit bort det och ersatt med något som heter Krafft pluss blå/röd.Är detta samma sak?Jag blev så förvirrad nu för hon har alltid fått breed.Är denna lika bra och innehålls rik,som breed?Ger man samma mängd?
Mvh förvirrad Camilla :confused:
 
Råkade ut för samma sak för någon vecka sen. Fick köpa pluss grön Enda skillnaden mot breed var att c-vitaminhalten i pluss var lägre.
 
Krafft Breed är ersatt med PLuss GRÖN. Det är bara C-vitaminhalten som skiljer, annars är det samma sak men olika namn, så det är bara byta rakt av mot pluss GRÖN.

INTE blå/röd dock, det är helt annorlunda, utan PLUSS GRÖN ska du ha. Det är som sagt samma som Breed, de har bara bytt namn! =)
 
nee fy f-n rent ut sagt,så står gubben på granngården o säger att det är pluss röd/blå jag ska ha för att det är DEN som ersatt breed...Åh va arg jag blir!!Jag frågade t.om om det inte var den gröna,,neej sa han,det är den blå/röda.Grrrr,,Jaja,då får jag åka och köpa den andre *SUCK*.Men kan pluss röd/blå ges till en häst som annars äter groov eller grund?Eller är det stor skilland?För isåfall tänkte jag ge den här pluss blå/röd till mitt vuxna sto och sen åka och köpa pluss grön till åringen..Ja herregud,vad rörigt pga dum personal..
Mvh Camilla :smirk:
 
Grund 11 MJ 80 gr SRP 5 g Ca 3 g P och 3 g MG /kg foder
Blå/röd 11 MJ 80 gr SRP 15 g Ca 3 g P och 8 g MG /kg foder

Således är MJ, SRP och P samma, men Blå/Röd innehåller betydligt mer kalcium än grund.

Nu vet jag inte om du har uträknad foderstat och om du ger mineralfoder, men förutsatt att du håller koll på mineralerna (eller om du har oanalyserat och höftar ser till att inte ge ett mineralfoder med hög Ca/P-kvot) så går det utmärkt att 'byta rakt av' från Grund till Blå/röd.

Fast JAG skulle faktiskt byta Blå/röd säcken, bara för de gjort fel liksom?
 
okej vad bra,då får mitt vuxna sto äta av den här säcken,så får jag köpa en ny till åringen.Jag visst skulle jag kunna byta säcken,men den är redan öppnad,hälls i tunna och sländ.Så då går det ju inte :( Men nu vet jag iallafall att till nästa gång ta pluss grön!!Usch vad rörigt det blir när dom gör såhär,tyckte breed var så bra.
Mitt hö är tyvärr oanalyserat,Men åringen äter ca 7kg hö/dag + 1kg havre,4dl betfor,0,5kg breed.+ kalk och morötter.
Tror du det är bra?Mitt vuxna sto äter: 8kg/hö,4dl betfor,1kg havre,7,5dl grund,+ kalk,och morötter.

Åringen är ett hbl stoföl,som är 146 nu,och det vuxna stoet är ett vbl på 156,så hon är rätt liten.

Mvh Camilla :banana:
 
Krafft Pluss Blå/Röd är en ny variant av den gamla Turbon, om jag inte missminner mig helt... Eller var det en kombination av Turbo och Pluss? :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Kropp & Själ Har precis bytt p-piller och är förvirrad över hur jag ska ta dem. Med mina förra åt man alltid från början av kartan till slutet, men...
Svar
14
· Visningar
2 507
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 578
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp