För att göra en lång historia kort: Vår granne har ett ponnysto som är 26 eller 27 år. Hon går ensam i en stor gräshage dygnet runt, har en stor hösilagebal vintertid och ett litet hus hon kan gå in i. Till det yttre en ganska bra tillvaro förutom att hon är ensam. Dock ser jag ju att hästen är sjuk - allt i hennes päls och kropp tyder på PPID, grannen har sagt att hon haft fång flera gånger och idag när jag gick förbi så visar hästen tydliga tecken på fång igen. Rör sig ovilligt/försiktigt, sätter frambenen långt framför sig och verkar vilja avlasta dem. Blir så ledsen och undrar samtidigt hur mycket man ska lägga sig i. Jag tror de är medvetna om problemet men samtidigt ovilliga att ta bort hästen pga att de är känslomässigt bundna till henne (har haft henne hela hennes liv, hon är född där). Jag är ganska nyinflyttad, de har bott här ”alltid” i flera generationer och jag känner att det verkligen är jobbigt att komma till dem och säga hur de ska sköta sin häst. Och samtidigt mår hästen inte bra… Goda råd någon?