grannarnas hästar lösa igen

Tender

Trådstartare
jag har problem med min granne.
Mamma vaknar av hästklapper på vägen, en av hästarna sitter fast i ståltråden.
hagen består av ståltråd, elband, eltråd, och snören. ingen el. ingen vettig mat för hästarna att äta (hänger på tråden, Fjolårets Ensilagebalar är vad som står på menyn) och hälften av allt de hängt upp ligger på marken.

tidigare då jag haft deras hästar springandes i min rabatt och man "ringt hem" deras ponnysar har de bara fnyst och varit sura. de dragit dånger av hagstolparna är man ett svin som stör i eftermiddgasfikat.

vad ska man göra? de verkar inte lyssna och den dagen någon häst står med något sönderskuren kroppsdel vill då inte jag vara i närheten. de har ingen koll på sina djur, och jag vet inte om alla hästarna är deras (de byts ut då och då)...

just nu är jag jättearg, håller på å samlar mig för att åka dit och försöka få dem att förstå att ståltråd är INGET man har i en hästhage.....

Sv: grannarnas hästar lösa igen

Ok. i stora drag så verkar det vara idioter som har de där hästarna, du gör rätt i att tala om vad du tycker. Men jag vill bara påpeka att ståltråd är lika med vanlig stängsel tråd så det gäller att ge skador. Inget är bättre än det andra, de gör lika skada men på var sitt sätt. Har själv erfarenhet av att ståltråd lättare går av än band. Samt båda skär/bränner köttet lika. Enda fördelen med band är att det syns mycket mera. Dock leder ståltråd strömmen bättre.
Men de borde däremot ha ström tillkopplat.

jag har då aldrig haft någon "skärskada" pga elband, eltråd etc, trots att mina hästar sprängt hagen av rädsla.
bodde förut granne med en bonde vars kor sprang igenom elband, och inte en minsta skråma på dem.
har aldrig upplevt att de fastnat i hagen heller....

denna gång var de ganska trevliga iallafall... de skulle fixa hagen men vi får se hur det blir denna gång..

Min kompis hästar rymde när hennes pappa skulle ta in dom på kvällen. De sprang ut på fälten som ligger vid gården och där hade bonden haft ut ståltråd på någon decimeters höjd för att hålla vildsvinen från fälten -sågade sig in rakt in på skelettet vid hasen.

jag har då aldrig haft någon "skärskada" pga elband, eltråd etc, trots att mina hästar sprängt hagen av rädsla.
bodde förut granne med en bonde vars kor sprang igenom elband, och inte en minsta skråma på dem.
har aldrig upplevt att de fastnat i hagen heller....

denna gång var de ganska trevliga iallafall... de skulle fixa hagen men vi får se hur det blir denna gång..

Om man har spänt tråden ordentligt så minskar risken för att häten trasslar in sig. Tråden går av lättare.
Det är hagar med lite slarviga ospända trådar/band som orsakar mest skada om någon häst råkar fastna eller springer genom staketet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka