Grannarna vann mot planerat ridhus

Mark- och miljödomstolen upphäver det bygglov som Vallentuna kommun beviljat för ridhus och stall på fastigheten Hacksta 1:1. Domen meddelades den 18 november.
– Jag är jätteglad över det här beslutet. Det känns som en seger, säger Niclas Åkerlund som är närmaste granne till det ridhus som planerade att byggas nära hans bostadshus.

Det här låter konstigt:
Innan vi flyttade hit letade jag i flera år efter en sådan här fastighet, som låg lite avskilt. Vi har jobbat på den och förbättrat den i fem år. Då känns det som om någon slår undan benen på en när de vill bygga en så stor byggnad så nära.

Om man vill bo avskilt flyttar man väl inte till en bostad precis bredvid en annan (för gården som ville bygga ridhuset fanns väl redan där) :confused:? Sedan håller jag väl med om att det låter väl nära att någon bygger ett ridhus bara 40 meter ifrån någon annans bostad.

Det här låter konstigt:
Innan vi flyttade hit letade jag i flera år efter en sådan här fastighet, som låg lite avskilt. Vi har jobbat på den och förbättrat den i fem år. Då känns det som om någon slår undan benen på en när de vill bygga en så stor byggnad så nära.

Om man vill bo avskilt flyttar man väl inte till en bostad precis bredvid en annan (för gården som ville bygga ridhuset fanns väl redan där) :confused:? Sedan håller jag väl med om att det låter väl nära att någon bygger ett ridhus bara 40 meter ifrån någon annans bostad.

Oj! 40m. Det är väldigt nära! Nä, så nära hade jag nog inte velat ha en så stor byggnad som ett ridhus ändå är.

Det var kanske det mest avskilda de hade råd med? Gården var väl ok för dem som den var när de flyttade in.

Nån form av regelverk måste det ju ändå finnas gällande vad man får smälla upp nära andra bostadshus?
Ja? I artikeln står det ju att det finns rekommendationer från Folkhälsomyndigheten.

Så varför ifrågasätta varför de köpte bostaden från första början??
Nu förstår jag nog inte vad du menar? Om du tittar på bilderna så ser det väl ut som om hela gården ligger på en rätt koncentrerad yta. Om ridhuset hamnar 40 meter ifrån grannen så ligger väl rimligtvis hela gården väldigt nära? Knappast ett speciellt avskilt läge, tänker jag. Så länge man bosätter sig så nära grannar är det väldigt svårt att kontrollera framtiden. Folk kan bygga nya saker. Bra grannar kan sälja och bytas ut mot mindre trevliga grannar, osv.

Det här låter konstigt:

Det står också att de inte har något emot ridhuset i sig, bara att ha det så nära. Man ska inte behöva ta med nybyggda ridhusbyggen nästan på tomten när man väljer vart man vill flytta.

Nä, inte jag heller. Men om man vill bo avskilt flyttar man väl å andra sidan inte till en bostad som ligger precis invid någon annans gård?
Avskilt är väl lite relativt och betyder inte samma sak i orterna runt Stockholm som på andra ställen i landet...

Ska det bli bara 40 meter till ridhuset för grannarna så måste de ha planerat att lägga det i typ yttersta hörnet av fastigheten och inte intill den egna gårdens övriga byggnader. Det är typ 250 m till gårdens andra stora ekonomibyggnader och finns gott om mark som borde vara möjlig att använda utan att vara så nära.

Frågan är vad byggnadsnämnden använde för motivering till att tillåta en placering så ovanligt nära grannarna på just den här platsen?

Nu förstår jag nog inte vad du menar? Om du tittar på bilderna så ser det väl ut som om hela gården ligger på en rätt koncentrerad yta. Om ridhuset hamnar 40 meter ifrån grannen så ligger väl rimligtvis hela gården väldigt nära? Knappast ett speciellt avskilt läge, tänker jag. Så länge man bosätter sig så nära grannar är det väldigt svårt att kontrollera framtiden. Folk kan bygga nya saker. Bra grannar kan sälja och bytas ut mot mindre trevliga grannar, osv.
Titta på kartan hur saker är lokaliserade. Den bilden kan omöjligen vara tagen på en plats 40 m från Målsta 1:10, det finns inte den mängden hus på den delen av aktuell fastighet.

Antingen är det som fotats inte rätta ridhusbygget, eller så är något av infon i artikeln fel.

Frågan är vad byggnadsnämnden använde för motivering till att tillåta en placering så ovanligt nära grannarna på just den här platsen?
Jag vet inte hur byggnadsnämnden tänkte i det här fallet, men i min kommun så får de som överklagar med jämna mellanrum rätt i högre instans. Byggnadsnämnden är så fokuserad på att lösa bostadsbristen att de tillåter ”vadsomhelst” utan att tänka på folk behöver kunna parkera sin bil och det måste vara tillgänglighetsanpassat. Grannarna som överklagar bryr sig inte om detta utan vill inte ha ett lägenhetshus bredvid sin villa men de får rätt eftersom reglerna inte efterföljs.

Jag tänker att grannsämjan kommer att bli väldigt spänd efter detta. Även om det egentligen är riktigt att ridhuset inte skulle få byggas såpass nära grannens bostadshus så lär ju gårdsägaren knappast bli lycklig över att inte få fortsätta ett bygge som de (av bilderna att döma) redan har påbörjat...

Titta på kartan hur saker är lokaliserade. Den bilden kan omöjligen vara tagen på en plats 40 m från Målsta 1:10, det finns inte den mängden hus på den delen av aktuell fastighet.

Antingen är det som fotats inte rätta ridhusbygget, eller så är något av infon i artikeln fel.
Ja, verkar vara nåt lurt med bilderna. Jag kollade på Eniros karta. Det är ju långt mellan gårdbyggnaderna och grannen, varför vill gårdsägaren ha ridhuset så långt bort från stallet? Verkar jättekonstigt.

Nu har jag nördat in och kollat kartor. Obs, stalker-varning! Obs! Som jag förstår det att gården som vill bygga med hästverksamhet idag är stor och mycket mark. De vill bygga nytt, nära vägen, mot byn som ligger i närheten. Det finns gott om mark att bygga på fastän det är mycket naturreservat och fornlämningar i trakten så man måste planera och tänka lite.

Det känns orimligt för byn att få ett industriliknande ridhus på förmodligen 30*60m2 och stall med 16 hästar granne med byn istället för granne med ägarna av fastigheten. Det finns skog och åker att bygga på med samma ägare.

Ja, verkar vara nåt lurt med bilderna. Jag kollade på Eniros karta. Det är ju långt mellan gårdbyggnaderna och grannen, varför vill gårdsägaren ha ridhuset så långt bort från stallet? Verkar jättekonstigt.

Det skulle väl byggas ridhus och stall?

Jag tänker att grannsämjan kommer att bli väldigt spänd efter detta. Även om det egentligen är riktigt att ridhuset inte skulle få byggas såpass nära grannens bostadshus så lär ju gårdsägaren knappast bli lycklig över att inte få fortsätta ett bygge som de (av bilderna att döma) redan har påbörjat...
Guskelov har inte godsägare all rätt och byborna är livegna längre. Nya tider, vettu.

Byn ligger utmed vägen och lär inte störas alltför mycket av industrilokal hästverksamhet som ligger närmare gården. Det finns valmöjligheter för gårdsägare så det är nog gårdsägare som förstört grannklimatet.

Fast att någon väljer att börja bygga innan de har ett laga kraftvunnet beslut om bygglov är helt och hållet deras eget val, och något som de gör på egen risk.
Det kan knappast vara något grannarna ska lastas för om de vill gambla på det sättet. Speciellt när de måste har varit medvetna om att kommunens beslut var kontroversiellt och avvek från etablerad praxis.

(Om det nu är det som de gjort, bilden verkar som sagt inte stämma med de övriga uppgifterna i ärendet...)

Liknande trådar

Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 501
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar