Grandsudan??

pomelo

Trådstartare
Någon som känner till hingsten Grandsudan? Kanske far eller morfar till nån häst ni känner till? Gärna bilder på avkommor mm.

Senast ändrad:
Sv: Grandsudan??

Grandsudan F 617 mfux, bls, vt bff, 162 cm, född 1976 i (Väst) Tyskland.
Han var e.Grande 4032 u.Suleika Han 73271 ue.Sudan xx - Dux 3793 - Anilin.

Exteriört utlåtande: "God resning, djup bål, något grovt ansatt hals och svagt utvecklad manke. Goda rörelser, något markbundna fram".

Grandsudan F var placerad medelsvår hoppning och A-premierad.

Här följer några av hans avkommor:
1981 föddes Ghost Time F som placerad lätt hoppning och dressyr.

1982 föddes 7 föl bl a Golden Gate I som fick 9-9 i hoppning som 4-åring (hon fick ett par avkommor med sin far - Goldi F, Grandezza-Perlona F och Grand-Charm F) och Grand Marnier.

1983 föddes 6 föl bl a Grand Canyon II F som fick 89888=41p som 4-åring och 8-8 i hoppning och Grandessa 16836 (mor till Grand Valley e.D-Day som tävlas framgångsrikt i dressyr) samt Great Lady 20339 (mor till stoet Gazelle 22435 efter sin egen far).

1984 föddes 8 föl några av dem var Grand Lady 19008 och Ayla 17109.

1985 föddes 5 föl några av dem var Grand Door i LA hoppning, Grand-Chaco och Golden Gate II 23837, placerad lätt hoppning.

1986 föddes 7 föl - Grand Canyon I som fick 98778=39p som 4-åring och 8-8 i hoppning och som sedan gick svår dressyr i Tyskland, Grand Sasso i Msv hoppning, Grand Cour F II som erhöll 88778=38p som 3-åring, Grand-Gräfin I F (som fick fyra avkommor med sin far - Galapagos F, Galapagos F II, Gigolo F och Grand Akleja F), Grand-Caprice (som fick minst tre avkommor med sin far - Golden-Girl F, Gotthard F och Göttin F II), Great Lady II F (som fick minst tre avkommor med sin far - Galleria F, Globus F och Grand Gigolo) samt Ghost F (som fick 3 avkommor med sin far - Gabonne F, Geronimo F och Gostbuster).

1987 föddes 7 föl några av dem var Grande-Goya F I som fick 88778=38p som 4-åring, Grand-Wie F som fick 88788=39p som 4-åring och är placerad i Svår hoppning, Ghost II F, Grand Cour F III, placerad Msv hoppning (han erhöll 88787=38p som 4-åring samt 8-8 i hoppning), Golden Gate III samt Grand-Gräfin II F (som fick två avkommor med sin far - Gran-Paradis F och Grandymann F).

1988 föddes 9 föl några av dem var Grande-Goya II F som fick 77888=38p som 3-åring, Grandegraf och Moon Dancer.

1989 föddes 5 föl bl a Grande Wie II F som fick 87797=38p som 4-åring och 8-8 i hoppning och är placerad i Msv hoppning.

1990 föddes 8 föl några av dem var Good-Hope F som fick 98889=42p som 4-åring och 8-8 i hoppning och är placerad i Svår hoppning, Grand Forks F placerad Msv hoppning och fick 10-10 i hoppning vid kvalitetsbedömning som 4-åring, Gazelle 22435 samt Golden-Gate V F (mor till Grand-Gilbert F efter fadern).

1991 föddes 8 föl bl a Golden-Girl F, placerad lätt dressyr och Grand-Chaco F III, placerad lätt hoppning.

1992 föddes 9 föl bl a Glödande Venus F (som bl a fått Grand Jasmine F med sin far), Globus F, Goldi F, Gong F, Galapagos F och Grandison F.

1993 föddes 11 föl bl a Gabriella F som fick 9-9 i hoppning som 4-åring och är placerad Msv hoppning, Grand-Charm F placerad lätt dressyr, Gigolo F placerad lätt dressyr, Grand-Paradis F, Geronimo F, Gotthard F, Grand Kreisel F, Galleria F och Grand-Gambler F.

1994 föddes Grandezza-Perlona F, Gabonne F, Grand-Gilbert F, Golden Gate F VII 25299, Galapagos F II, Grand-Baronesse F, Grandymann F och Grande F I.

1995 föddes 9 föl bl a Grand-Ferdinand F, placerad i Msv hoppning, Grand Marnier, placerad Msv dressyr, Grand Art som fick 88788=39p som 4-åring, Grand Elias placerad lätt hoppning, Grand Appeal samt Grand Matté.

1996 föddes 4 föl bl a Göttin F II och Granada F.
1997 föddes ett föl.

1998 föddes 7 föl bl a Grand Gigolo, High´n Mighty, Ghostbuster, Grand Akleja F och Grand Jasmine F, placerad lätt dressyr.

1999 föddes 2 föl.

2000 togs han ur avel.

De flesta av hans avkommor var undan stona Göttin, Athletin, Baroness, Wintergatan I (u.Göttin) och Wintergatan II (u.Göttin).

Senast ändrad:

Har sett hingsten IRL, då vi 2006 köpte en häst där i från.
Han gick där i sin hage och käkade gräs. Synd att man inte tänkte på att fota honom. Såg lugn och trevlig ut i alla fall, trotts sin höga ålder!

Du har glömt en av de som presterat en hel del:

f-88 Fallers Grand Allemange :D Gick ** fälttävlan och deltog bla i Lantliga EM i fälttävlan i Holland 1997

Jag äger den underbara vallacken Gigolo F e:Grand Sudan F617 ue: Grand Sudan F617 (linjeavel :angel: )

http://www.pixbox.se/pic_show_id10678043.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id10678044.html

Stämmer bra att han är placerad i lätt dressyr men även lätt hoppning och fälttävlan.

Startad CNC* fälttävlan men ha tyvärr råkat ut för en skada så nu ska han bli pensionerad från terrängbanan och enbart gå dressyr. Så vi hoppas på kunna komma upp till medelsvår när vi får komma igång igen.

Han har ett fantastiskt psyke och charmar allt och alla. Har varit min i 9 år nu och han lämnar aldrig mitt stall. Kommer aldrig få en sån häst igen, även om han kanske inte var den ultimata fälttävlanshästen (lite för feg ibland) så är han den bästa vännen man kan få! :love:

Ja, jag har säkert missat ett par avkommor till. Det är ju en massa Grand och F hit o dit:D Han verkar ha lämnat många tävlingshästar och dessutom lämnat exteriört snygga hästar (om man går på de poäng som de fått). På bild ser han ju själv inte så märkvärdig ut - har dock bara sett uppställningsbilden från hingstkalendern och då kanske han inte längre var i trim.

Kul att du är nöjd med din häst. Han ser mysig ut.

Jag har bara gått på de resultat jag hittade i ASVHs databas vad gäller din häst (inte på Ridsportsförbundets). Hoppas du inte tog illa upp. Några av hans äldre avkommor har jag haft egna anteckningar på så jag la inte ned någon tid på att slå i Ridsportsförbundets databas. Det är högst troligt att flera av avkommorna jag räknade upp har fyllt på sina meriter.
Grandsudan verkar iallafall lämnat allround-avkommor i ordets positiva bemärkelse.

Jag tror att han stod på fribetäckning under sina år i avel och de flesta av hans avkommor är uppfödda av hans ägare. De hade ju också Lear F och någon mer hingst.

Vet du var man kan hitta resultat (om det ens går) från lantliga tävlingar i Sverige (från 80-talet ca) och utomlands?
Tacksam för tips!

Så han levde fortfarande 2006 - 30 år gammal? 31 år blev väl hans far Grande?
Någon som vet om Grandsudan fortfarande lever?

Om jag inte är helt fel ute är han inte i livet längre. Kommer inte ihåg när han gick bort dock.

Tog självklart inte illa upp :) Vet att det bara står placerad i lättklass dressyr. Tycker det är tråkigt att det är så dålig info på blup sidan. Mkt som saknas m.m.

Snubblade på tangenterna, jag menar år 2000 inte 2006 *ups*.

Tror dock inte att han lever mer, men jag är inte säker.

Jag tror att han fortfarande levde 2005, tror 2004 var vi uppe o fotade honom.

Min kompis hade en fux med honom som morfar. Han gick på fribetäckning de sista åren.

Jag hade en häst med Wintergatan II som mor. Men med en Lear F som far. Dock född på samma stuteri. Grand sudan var en mycket trevlig häst.

Senast ändrad av en moderator:

Hej vi har haft ett sto efter han, Galapagos F , å så har jag ett sto född 02 som han är morfar åt
Båda helt underbara! sånt jävla psyke!

Senast ändrad av en moderator:

MYCKET trevligt att läsa om :).
Har själv Grand Chaco II!! Och hittade både Grand Chaco och Grand Chaco III i cat_and_rat's lista. Blev väldigt glad av att se detta :). Någon som har häst efter Grandsudan och kanske vill byta bilder? Min Chaco är u. Baroness F...

MVH
Lollo

,och Grand Jasmine F, placerad lätt dressyr.

och här har vi henne

GrandJasmineF.jpg

f.1998 e.Grandsudan F u.Glödande Venus - Grandsudan F. Oerhört vacker häst, hoppar helt strålande och rör sig trevligt! Vad jag har förstått ska ägaren ha haft en bror till Grand Jasmin F, men vad han heter vet jag inte.

Valack f.1996 uue.Grandsudan
e.Bonaparte 566 ue.Swift 690

Corleone.jpg

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Piaff
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31