Sv: Gran?

Och hur är det med sorter? Är det bara Picea abies (dvs den vanliga julgranen) eller funkar det med Abies också (kungsgran och andra ädelgranar)? Har precis köpt 2 kungsgranar för de vanliga var så fula, men funderade sen på om hästarna kan få dem efter jul..?

:eek:Kungsgran och ädelgran e MYCKET giftiga!

Men var finns den infon? Jag utbildar mig inom växter och tyvärr går de inte in så himla mycket på vad som är giftigt för hästar ( ;) ), men jag har aldrig hört att de skulle vara mycket giftiga...? Idegran, fine, men det är ett helt eget släkte.

Jag har läst någonstans, men minns inte var eller om det är sant, att gran skall vara avmaskande, att barren "river" loss maskarna i tarmarna. Låter ju inte helt orimligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 792
Fritid Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma...
Svar
14
· Visningar
1 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka