Lavinia

Trådstartare
Hej!

Nu har jag letat och letat..

Men jag hittar ingenstans..

Jag vet att gran är bra sysselsättning, men finns det några nyttiga ämnen/näring i gran eller är det bara en trevlig sysselsättning för stackars uppstallade hästar??

/ Lavinia

Sv: Gran?

Vet inte om det skulle vara speciellt nyttigt eller så, men hästarna uppskattar grangrenar i boxen på vintern. De gnager upp en stor gren på en natt så de tycker ju om det i alla fall.

Jag har hört någonstans att det skall vara bra för magen. Vet inte hur och varför, men tydligen fyller det någon mer funktion än sysselsättning och fräsch andedräkt ;)

Hej!

Är det alltså så att ingen på hela Buke vet om det finns någon näring/mineral i gran??

Att dom får sysselsättning, att agen får nåt att jobba med och andedräkten blir bra är ju såklart stora plus, men näring?

/ Lavinia, mycket undrande

Och hur är det med sorter? Är det bara Picea abies (dvs den vanliga julgranen) eller funkar det med Abies också (kungsgran och andra ädelgranar)? Har precis köpt 2 kungsgranar för de vanliga var så fula, men funderade sen på om hästarna kan få dem efter jul..?

Och hur är det med sorter? Är det bara Picea abies (dvs den vanliga julgranen) eller funkar det med Abies också (kungsgran och andra ädelgranar)? Har precis köpt 2 kungsgranar för de vanliga var så fula, men funderade sen på om hästarna kan få dem efter jul..?

Kungsgranar och andra ädelgranar är väl giftiga?

Jag har läst/hört att terpentinet i gran kan framkalla kolik.
Så jag ger inte längre gran.
Men gran skall vara rika på C-vitamin.
Vilket för hästar inte spelar någon roll då de klarar sig utan C-vitamin i maten.

Vilket för hästar inte spelar någon roll då de klarar sig utan C-vitamin i maten.

Hej!

Jo, precis.. C-vitamin är inte ens ett vitamin för hästar..

Men vad vi alltså tycks kunna komma fram till är att ingen har en aning, eller ingen har kollat om gran innehåller nåt mineral som är bra..

Ja, jag letar vidare, men de verkar lite svårt att hitta nåt..

/ Lavinia

Nu spånar jag lite här men åt man inte barkbröd förut när det var ont om mjöl att baka bröd av? Hittade detta på en sida om barkbröd

"När missväxt tog säden från bondens åker tog bonden bröd från trädens bark. Det man använde var innerbarken, det så kallade kambiet. Den skalades av från tall men gran, björk och vide gick också bra att baka av. Barkmjölet var inte så smakligt men höll en hög proteinhalt."

Så då är det kanske proteinet hästar vill åt?

Gran innehåller dessutom ett ämne (tanin? har jag för mig) som kan framkalla aborter och missfall hos gravida. Även dräktiga djur kan råka illa ut, man har sett det hos får blandannat. Så det kan vara läge att vara försiktig med gran åt dräktiga ston...

Jag har förstått det som att granar ofta är besprutade.

Vilka granar då? Vi besprutar då inte vår skog iaf :D

Men du kanske menar ädelgranar och julgranar som odlas upp? Isf är det nog mkt möjligt, samt att vissa sorter är giftiga. Men går man ut i skogen och plockar grankvistar av nyfallna träd är det nog ingen större risk för det så länge det inte är i närheten av en saltad väg för det eländet skulle jag inte vilja ha in i stallet :crazy:

Har även läst att den har en avmaskande effekt, samt att dräktiga ston ej ska pilla med dem enligt vad någon tidigare skrivit.

Kungsgranar och andra ädelgranar är väl giftiga?

Fast det finns ju MASSOR av gransorter, typ blågran har jag för mig att det är en vanliga Picea pungens och den är då släkt med vår vanliga julagran. Efter googling borde Kungsgran (de heter inte det på "växtspråk") Abies nordmanniana (nordmannagran) och de första källorna jag hittar till att den ska vara giftig är Bukefalos...?

ädelgran ÄR giftigt för hästar.

men så sant man inte hämtat julgranen själv i skogen ( som vi gör) så bör man inte ge den till hästarna pga att odlade granar ofta är besprutade så dom ska hålla sig länger.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 792
Fritid Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma...
Svar
14
· Visningar
1 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka