gramantygel eller inte

mullah

Trådstartare
Aldrig en gramantygel på min häst. Så har jag resonerat hela mitt hästliv. Nu står jag här med mitt livstidsprojekt, en tioårig märr, sporadiskt riden av kreti och pleti som jag ska försöka få fason på,
I min förtvivlan greppade jag sista halmstrået häromdagen, en gramantygel och si, helt plötsligt fick jag grepp om hästen och med det också min egen sits som med ens bidrog till att understödja hästen. Het, känslig, felriden, ständigt på flykt undan jobb och naturligtvis inte så lite egen vilja efter ett liv på drift men med en gramantygel på plats känns det som jag helt plötsligt kan komma till tals med hästen. Nu är jag lite nyfiken på vad ni har för erfaranhet av detta, både positiva och negativa..

Sv: gramantygel eller inte

Hehe, skönt att du kan med att "erkänna". :)

Blir så trött på alla kategoriska tyckmyckna härinne ibland.
Allt är bara svart eller vitt verkar det som...:cool:

Självklart ska man använda hjälpmedel när man behöver det, för hästens skull och sin egen, absolut rätt gjort av dig tycker jag.

(Och använda med förstånd såklart precis som allt annat man gör med sin häst.) :grin:

Som alla hjälptyglar så funkar de riktigt bra när man använder dem rätt.

Jag har bara bra erfarenheter av gramantygel. Användes på min häst när jag red henne själv som hjälp att behålla koncentrationen. Det var mkt svårt att rida ut på henne själv annars och man fick sitta av och leda henne förbi spöken osv. Med gramantygeln kunde man lättare få henne att titta åt något annat håll och koncentrera sig på att jobba och göra en öppna istället.

Du har fått en vidare syn på ridningen, och du har lärt dig något. Det är ju det som är så roligt med hästar. Man blir ju aldrig fullärd och ibland förvånar det en. Jag har varit i samma sits som du.

Det är sällan man har en häst som behöver gramantygel, men ibland behövs det, så varför vara envis och kiven när allt kan göras så mycket lättare.

Jag har haft liknande tankar om gramantygel, och hamnade såklart också med en häst som låter väldigt lik din i sättet. Detta fungerade mycket bra, och både häst och ryttare blev väldigt nöjda! :)

En gramantygel kan vara bra för få hästen hålla koncentrationen, man behöver ju inte sitta hålla hårt där, utan man anpassar sig. Hur hårt man ta i den. Mest ska man ju jobba ifrån sina andra hjälper, gramanen ger ju bara lilla extra slutgiltiga hjälpen.
Jag tycker man ska ta hjälp av de olika hjälptyglar som finns och anser att de passar också vid olika arbetssituationer.
Enda man får vara försiktig är att den inte blir stel i munnen om man rider för länge. Därför är det bra att typ rida några dagar med och några dagar utan.

Jag har varit lyckligtlottad och aldrig behövt en gramantygel.
Lyckligt lottat på så vis att jag inte behövt betala för en.;)

Annars har jag inget som helst emot tygeln i sig. Funkar det så är det ju super.
:bump:

Hästar är olika, den du beskriver verkar ha en del i bagaget och behövde lite hjälp. Ni hittade hjälpen BRA!:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka