F
fairytale
Jag lider verkligen med dessa stackars hästar som rids med gramantygel,90% av dom som rider har ingen aning om vad dom sysslar med el varför en gramantygel KAN användas,denna tygel skall i första hand visa en outbildad häst vägen ner på tygeln,ALLTSÅ när hästen går på lodplanet dvs på tygeln varken under el över,då skall gramantygeln hänga löst under,jag har själv ridit o tävlat i 40år,och det är då inte många som kan rida korrekt m den,det har mer blivit en modegrej att man sitter o rider med en 30cm lång graman utan att lätta när hästen går korrekt på tygeln,denna är en utbildningstygel för att korrigera under en kortare tid,sen ska den tas bort,tänk er själva att låsas fast m huvudet o inte kunna sträcka halsen ,på en timme,unga tjejer som tror att dom är så duktiga för att dom har en egen häst o tävlar lite hopp,anv gärna denna tygel,den är nog bra om nån annan duktig ryttare har den ,verkar dom tro,nej ,lär er rida hästen korrekt UTAN massa tyglar,det är skicklighet det,min gamla lärare sa alltid,EN DUKTIG RYTTARE BEHÖVER INGA HJÄLPTYGLAR,så visa att ni klarar att rida utan tortyrredskapet graman,DET KALLAR VI RIDNING O SKICKLIGHET.