gramantygel borde förbjudas

F

fairytale

Jag lider verkligen med dessa stackars hästar som rids med gramantygel,90% av dom som rider har ingen aning om vad dom sysslar med el varför en gramantygel KAN användas,denna tygel skall i första hand visa en outbildad häst vägen ner på tygeln,ALLTSÅ när hästen går på lodplanet dvs på tygeln varken under el över,då skall gramantygeln hänga löst under,jag har själv ridit o tävlat i 40år,och det är då inte många som kan rida korrekt m den,det har mer blivit en modegrej att man sitter o rider med en 30cm lång graman utan att lätta när hästen går korrekt på tygeln,denna är en utbildningstygel för att korrigera under en kortare tid,sen ska den tas bort,tänk er själva att låsas fast m huvudet o inte kunna sträcka halsen ,på en timme,unga tjejer som tror att dom är så duktiga för att dom har en egen häst o tävlar lite hopp,anv gärna denna tygel,den är nog bra om nån annan duktig ryttare har den ,verkar dom tro,nej ,lär er rida hästen korrekt UTAN massa tyglar,det är skicklighet det,min gamla lärare sa alltid,EN DUKTIG RYTTARE BEHÖVER INGA HJÄLPTYGLAR,så visa att ni klarar att rida utan tortyrredskapet graman,DET KALLAR VI RIDNING O SKICKLIGHET.:idea: :bow: :)

Sv: gramantygel borde förbjudas

Att du bara orkar!
Hur många trådar i ämnet har varit här på forumet bara de senaste månaderna om gramaner? :smirk:

Tänk var många jag-rider-minsann-aldrig-med-det-och-det det finns här på forumet! Och att de med jämna mellanrum måste slå sig för bröstet och fiska efter medhåll, det är i mina ögon helt otroligt!
Visa för f-n med resultat om man är skicklig! Att försöka peka på andras påstådda brister, det är ju oftast bara för att alla ska missa de brister "klagarna" själva har!

ja du, vad ska man säga....
har du ridit i 40 år och anser att gramanen är en hjälptygel för främst unghästar, ja, då har de 40 åren tydligen inte varit till någon vidare hjälp för dig.

Å andra sidan ser jag på din status att du är en ny användare så kanske nåt nick som försöker provocera bara....

Gäsp!!!tråkigt när det bara är gräsrötter som vädrar sina åsikter här!!!!Läs om gramantygeln ,kanske du lär dej något nångång,du verkar vara en i fårskocken,springer en åt fel håll springer alla andra efter,kanske därför jag har varit framgångsrik i både fälttävlan o hopp,i msv,anv pappskallen kanske du lär dej nåt i ridning.:confused:

Jag hoppas att det inte är någon som svarar på dina inlägg i den här tråden.

fairytale skrev:
Jag lider verkligen med dessa stackars hästar som rids med gramantygel,90% av dom som rider har ingen aning om vad dom sysslar med el varför en gramantygel KAN användas,denna tygel skall i första hand visa en outbildad häst vägen ner på tygeln,ALLTSÅ när hästen går på lodplanet dvs på tygeln varken under el över,då skall gramantygeln hänga löst under,jag har själv ridit o tävlat i 40år,och det är då inte många som kan rida korrekt m den,det har mer blivit en modegrej att man sitter o rider med en 30cm lång graman utan att lätta när hästen går korrekt på tygeln,denna är en utbildningstygel för att korrigera under en kortare tid,sen ska den tas bort,tänk er själva att låsas fast m huvudet o inte kunna sträcka halsen ,på en timme,unga tjejer som tror att dom är så duktiga för att dom har en egen häst o tävlar lite hopp,anv gärna denna tygel,den är nog bra om nån annan duktig ryttare har den ,verkar dom tro,nej ,lär er rida hästen korrekt UTAN massa tyglar,det är skicklighet det,min gamla lärare sa alltid,EN DUKTIG RYTTARE BEHÖVER INGA HJÄLPTYGLAR,så visa att ni klarar att rida utan tortyrredskapet graman,DET KALLAR VI RIDNING O SKICKLIGHET.:idea: :bow: :)

Oj vad du tar i:eek:

Nu rider jag inte gärna heller på graman, jag vet vad många tycker, men jag har aldrig lärt mej det riktigt faktiskt, trots många, många års ridning. Det tar emot lite. Om jag absolut skulle behöva så, jag det skulle ajg göra då.

Men någon "guru" sa nån gång (och jag minns inte vem:confused: kan det ha varit Paalman?) att en graman i händerna på en okunnig ryttare är som att sätta en kniv i en apas hand........

kopparberg skrev:
Att du bara orkar!
Hur många trådar i ämnet har varit här på forumet bara de senaste månaderna om gramaner? :smirk:

Tänk var många jag-rider-minsann-aldrig-med-det-och-det det finns här på forumet! Och att de med jämna mellanrum måste slå sig för bröstet och fiska efter medhåll, det är i mina ögon helt otroligt!
Visa för f-n med resultat om man är skicklig! Att försöka peka på andras påstådda brister, det är ju oftast bara för att alla ska missa de brister "klagarna" själva har!
:bow: man blir ju FOR trott!

Ja jävlaremej, trådskaparen är ödmjuk också! :bow:

Men jag säger som jag brukar, jag vill se resultat innan jag blir imponerad av ngn!
Och eftersom jag tror du antingen inte kan ett skvatt om ridning, eller också är en käck användare som skapat ett nytt nick för att provocera, så tror jag inte jag kommer få se några resultat som kan tala för sig själva = jag tar dig inte på allvar, för jag har hållit på med hästar för länge för att tro på vad som helst.

Bravo!

Och när vi i alla fall håller på:
Jag har sett massor med hästar med felaktigt tillpassad sadel, knäckt bom etc och ännu fler där sadeln ligger för långt fram. Om man dessutom lägger till alla skvallrande vita fläckar jag genom åren sett på hästryggar så misstänker jag att det problemet är större än det man graman. Så FÖRBJUD SADLAR!

Jag läser också rapporet om att oroväckande många hästar har skador i munnan av betsel, :cry: så förbjud sådana också.

:idea: Men när jag läster inlägget igen så inser jag att du verkilgen sätter tummen på problemet när du skriver
"90% av dom som rider har ingen aning om vad dom sysslar med" så varför inte inse att det finns bara ett sätt, men då löser man samtidigt de flesta av problemen:

FÖRBJUD RIDNING!!!!

:angel:

Hur kan du vara så säker på det du säger ??
Öööhh... *host*
Det är ju f*r f**n bättre att rida hästen i en form som INTE sliter på knän, rygg, leder osv...
Och att då rida med Graman !!
Än att rida Hästen utan & Hästen får skada på skada på skada...
Och vet du ?!....
Det finns nog faktiskt MÅNGA här på Buke som är SÅÅÅ mycket bättre än dig på att rida,
så passa dig hörredu ! ;)

*hatar människor som bara sitter & slänger ut sig att graman är skit, utan att ens motivera varför! Det enda dom säger är; Alla använder den på fel sätt...:crazy: ...Meen och?! Skyll på dom istället för på Gramamen. Dessutom använder inte alla den fel.
SÅ DET SÅ ! *

:devil:

när vi gjort det,borde alla sadlar förbjudas,blir så trött på alla som inte har sadlar som passar
Och när vi ändå e igång kan vi förbjuda alla bett oxå,pga av dom som rycker hätsen i munnen,
Sen förbjuder vi allt kraftfoder med tanke på alla som överutfodrar med och så hästaen får kolik..

helt ärligt LÄGG NER!

Det har ju inte med själva hjälptygeln att göra utan den som använder den och det är lika dant med skarpa bett, sporrar och spö det har med den som använder det att göra och inte själva hjälpmedlet.
Det är förbaskat tråkigt med alla dessa människor som missbrukar hjälpmedlen, men klaga på dom o inte hjälpmedlen.
Jag har sett många okunniga sitta o rida med graman som sitter o trycker ihop hästarna, drar hästen i munnen med skarpa bett, bankar med sporrar och missbrukar spöet och det är fördjääääävligt att vissa har samvete att göra så men hjälpmedlen är fortfarande bra om dom används av rätt person på rätt sätt.
Klaga på dom du ser göra fel mot hästarna istället det hjälper inte att du sitter här o lägger in fåniga inlägg som man redan har sett massor av liknande av förut och man orkar inte bry sig för det hjälper inte att skriva här ändå. //Ellan

Lena_B skrev:
Bravo!

Och när vi i alla fall håller på:
Jag har sett massor med hästar med felaktigt tillpassad sadel, knäckt bom etc och ännu fler där sadeln ligger för långt fram. Om man dessutom lägger till alla skvallrande vita fläckar jag genom åren sett på hästryggar så misstänker jag att det problemet är större än det man graman. Så FÖRBJUD SADLAR!

Jag läser också rapporet om att oroväckande många hästar har skador i munnan av betsel, :cry: så förbjud sådana också.

:idea: Men när jag läster inlägget igen så inser jag att du verkilgen sätter tummen på problemet när du skriver
"90% av dom som rider har ingen aning om vad dom sysslar med" så varför inte inse att det finns bara ett sätt, men då löser man samtidigt de flesta av problemen:

FÖRBJUD RIDNING!!!!

:angel:

haa Min idol också! :D :bow:

fairytale skrev:

Som med alla andra typer av hjälptyglar så skall även gramantygeln ses som en hjälptygel och ingen hjälptygel oavsett om det är en gramantygel,dubbla tyglar eller martingal.likväl olika typer av betsling,nosgrimmor kunna ersätta den handen som reglerar dessa hjälpmedel.

Jag har sett ryttare som inte ens borde få rida med tyglar, än mindre sporrar.

Ingen stum okänslig hand kan någonsin ersättas av en hjälptygel utan många gånger så visar bara bruket av olika hjälptyglar ett rop på hjälp från ryttarens okänsliga hand och bristande ridkunskap.

mackan skrev:
ja du, vad ska man säga....
har du ridit i 40 år och anser att gramanen är en hjälptygel för främst unghästar, ja, då har de 40 åren tydligen inte varit till någon vidare hjälp för dig.

Å andra sidan ser jag på din status att du är en ny användare så kanske nåt nick som försöker provocera bara....

HÅLLER MED!

hovis skrev:
Ingen stum okänslig hand kan någonsin ersättas av en hjälptygel utan många gånger så visar bara bruket av olika hjälptyglar ett rop på hjälp från ryttarens okänsliga hand och bristande ridkunskap.
:bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag är långt ifrån en så skicklig ryttare som jag vill vara, tränar regelbundet för dressyrtränare och får nya uppenbarelser hela tiden...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30