Status
Stängd för vidare inlägg.
E

elin_R

Hej hopp.
Jag har en importerad ponny som var tanig och bening som ingenting då hon kom till Sverige (i början på -06).
det var tänkt att hon skulle gå på ridskola men hon har mycket motor och passade inte nybörjare. henne red jag en del på graman i början då jag inte köpt henne just för att hon verkligen jobbade bra då, självklart fick jag hjälp av tränare som sa hur jag skulle göra och allt eftersom lättade jag på gramanen och då hon lagt på sig en del så kunde jag ta bort den helt. sedan köpte jag henne i juni -06 och jag har inte behövt gramanen något mer men den hjälpte mig otroligt mycket att få henne att våga söka sig neråt utan att man behövde vara hård utan bara stödja henne och visa att man fanns där.
och det jag vill säga är att gramanen hjälpte mig otroligt mycket, hade den inte fungerat på min häst hade jag självklart inte använt den. men utan den kom jag aldrig till ridning i början då hon inte vågade slappna av och kunde koncentrera sig.

för och nackdelar om graman, snälla. sluta hacka på varandra :(
alla hästar är ju verkligen inte likadana heller..

Sv: Graman..

bra sagt:) håller helt med, iband kan det vara mildare för hästen att man tar till hjälpmedel än att inte göra det för att man då måste vara hård eller liknande!//sanna

Sv: Graman..

Använder man hjälptyglar på rätt sätt, tycker jag inte att de borde skada hästen. Sen beror det ju självklart på hur hästen är, men använder man de rätt borde ju man känna om hästen far illa av dem.
Kort sagt: Hjälptyglar hjälper den häst som trivs, och som har en ryttare som kan hantera dem på rätt sätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 253
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 061

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka