Sv: graman

Tanken som slog mig:
Många tror att om hästen böjer på nacken går den i korrekt form, då är man en duktig ryttare.
Tränaren ville bara få eleven att känna sig duktig så att hon skulle bli nöjd med honom, vilket då är en grej mellan elev + tränare, inte mellan elev + häst.

Skit.
Byt tränare säger jag bara! Till någon som kan hjälpa eleven heeela vägen, från uppsittning, uppvärmning, lösgjordhet, avslappning till en ändamålsenlig form.

:idea:

OCh du tycker att en ponnyryttare som inte kan rida ponnyn i form behöver en graman för att få känna hur ponnyn ska bära sig?
Jag tvivlar på att en ryttare på den nivån kan hantera en graman, och jag skulle se rött om det var min dotters tränare... Det är rida man ska lära sig, inte "koppla fast" hjälptyglar. Är ponnyn farlig och behöver säkerhetsbälte så är det ponnyn man ska byta ut.

ja jag har aldrig gillat den tränaren hon rider för,men hon verkar gilla henne och lyssna på mig dte gör inte syrran:ohaha

Men ni kanske har föräldrar som hon lyssnar på, åtminstone om de slutar betala hennes tränare? Om era föräldrar inte har kunskap så ta hjälp av någon äldre och kunnig hästmänniska som kan prata med dem.

Spontant tänker jag -byt tränare.
Men det är att dra förhastade slutsatser. Gramanen kan inte få hästen att bära sig, det ska man ha klart för sig, men det kan ha varit något annat tränaren ville med den. Jag skulle be om en ingående förklaring av tränaren. Om det finns en logik i varför hon satte på graman så kan det vara ok, men jag måste säga att jag är skeptisk.

Håller med. Det finns inga genvägar, även om man skulle önska det vissa dagar. Är ingen vän av inspänningar och skarpa bett.
Använde graman på min då nypensionerade löphäst en vinter, men då endast som nödbroms när vi galopperade ute, annars hängde den bara där. (Man kan ju inte sitta på akuten jämt...)

fast det är inte fusk att använda graman... vadå fusk liksom?

Det är inte lämpligare för någon häst att springa som en stjärnkikare än att vara inramad med någon typ av hjälptygel.
Men självklart kommer inte lydnad och muskler ocs av sig självt.

Det fina med just graman, till skillnad från tex. snodd och inspänningar är att man kan reglera tyglne. Man behöver inte dra in nosen i bringan. Den kan mest hänga och rama in... det är inte fusk!

det beror ju på vem som använder den också.. använder man den på en häst som är omusklad så blir det ännujobbigare om man drar på en graman.. senså måste man kunna rida innan man använder sånt. om vi tar en ryttare som aldrig har ridit med de så DRAR dom ihop hästen man ska ha en sjukt bra tränare för att kunna lära sig rida rätt med den. men om nu hästen springer och kollar upp hela tiden så är det till största del ryttaren som gör fel eller så kan hästen ha ont. för kan man inte få sin häst att gå fint så bör man ta in för en riktigt bra tränare. jag har själv fått lära mig rida men graman och man känner att hästen gör inte rätt bara för att den finns där. Det är ju inte direkt så att den börjar trampa under sig eller höja ryggen!

:) om man kan rida men graman så är det okej men om man inte kan rida ihop hästen så bör man rådfråga :grin:

ja precis :)
jag kör mycket övergångar,serpentiner osv och klättring osv och det går mycket bra nu:)
jag har aldrig gillat hjälptyglar det är ju bara fusk:crazy:
ja jag har aldrig gillat den tränaren hon rider för,men hon verkar gilla henne och lyssna på mig dte gör inte syrran:ohaha

det är bra :) jag ska ev köpa en ridtravre till våren som jag kan träna lite western med ^^

hjälptyglar kan även göra så att hästen får ont :/
då måste du verkligen prata med era föräldrar för Ponnyn kan bli förstörd om dom inte gör rätt:(
För det enda rätta din syster kan göra är att byta tränare ;)

alltså vi är rätt stora endå så våra föräldrar är inte med i hästarna osv:p
men dte är veterinären som har hästen och tränaren är hennes kompis..men hon verkar lite trött på henne endå för hon ställer alltid in lektionerna osv så dom ska nog byta tränare endå.
men jag va tvungen att höra lite med er för jag tyckte det va knas att hon satte på den för att syrran ska få känna på hur dte känns när pållen höjer ryggen:o

Senast ändrad:

okej :)

de är ju bara att hoppas på att hon byter..

en häst höjer inte ryggen av gramanen.. det hänger på ryttaren :D

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 217
Senast: Äpplet.
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama