Graman eller ej?

P

pakeol

Min återigen hispiga dam har gett mig huvudbry....efter att vi under längre tid har arbetet med NH och kontinuerligt leker/jobbar med detta så har jag fått en mysig och go häst...efter att jag under snart ett års tid åkt till ridlärare med min dam för att vi ska få ordning på varandra så har det varit jättebra med min Hispiga dams beteende...


Nu har hon börjat igen!!! Igår skulle jag rida i paddocken, hade tänkt en arbeta mjukt med de övningar som vi fått i "läxa" då hon var helknäpp!

Efter ena kortsidan var det tydligen hur många hästätande föremål som helst.

Jag gick före, hon fick går före, vi gjorde övningar från mark, från rygg ,men hon betedde sig helvilt vid denna kortsida.

Det fick bli longering kombinerat med ridning. jag gav mig inte, kanske fel:confused: Det blev ett arbetspass på 2 timmar, resultatet blev att jag kunde rida förbi med något sånär lösa tyglar.

Detta obehagliga sätt har jag märkt av de senaste gånger jag ridit ut. Vill helst rida ut då jag tycker det är roligare och inbillar mig att även min dam tycker det. Men nu börjar det lännas obehagligt och därför undrar jag om jag under en period ska sätta på henne gramantygeln som en "säkerhetsåtgärd"...:crazy:
 
Sv: Graman eller ej?

Vad är det hon gör?
Varför?
Har hon ont?
Passar all utrustning?
Hur ofta är ni i paddocken?
Var det nåt nytt längs den kortsidan eller har ni flyttat på något som brukar stå där? Ny lukt?
Brunst?

Ta reda på orsaken till hennes beteende innan du sätter på masa hjälptyglar och grejer
 
Sv: Graman eller ej?

Jag tycker absolut att man kan ha graman som säkerhet (egentligen det enda "vettiga" man kan ha den till enligt mig) men oftast finns det alternativ som fungerar lika bra, och framförallt behöver man jobba på orsaken att hästen beter sig så.

Testar den dig, är den verkligen skraj, är den osäker på ditt ledarskap, har ni inte ridit ut på länge, har den ont? Först när du har svaret på dom här frågorna kan man egentligen göra någon åtgärd. Jag skulle faktiskt se till att rida ut med sällskap under tiden tills du hittat orsaken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp