GråJako ägare !!

Shettisar

Trådstartare
Har fått ett erbjudande om att köpa en Gråjako hane på 4 år. Jag är otroligt velig i denna fråga.Jag är erfaren med fåglar och papegojor sen tidigare ,jag vet också nackdelarna med att ha fågel.
Det jag är skeptisk till är följande.
Ska jag vingklippa eller ej? Jag vill väldigt gärna kunna ta med mig fågeln när vi ska iväg ...

Hundarna är ett annat "problem".2 av dom är välidgt stökiga när det är något nytt djur. (Jakthundar) givetvis ska fågel och hund aldrig lämnas ensamma om ens i samma rum när fågeln är lös.

Tiden har jag då jag är hemma hela dagarna.

Man läser också överallt att Jako är den "tystaste" av gojjor,hur väl stämmer det? All info mottages. Jag har läst på olika gojj sidor osv...
Men det framgår ju inte hur var och en upplever vardagen med gojjorna.

Sv: GråJako ägare !!

Oj vad avis jag är! Skulle så gärna ha en grå jako, har förälskat mig totalt i en kompis jako, men jag har insett fakta, jag kommer aldrig ha tiden till en jako:(
Kan väl inte heller svara på frågorna så väl då jag bara varit "besökare" men kompisens jako är väldigt.. ja, inte tyst men den sitter inte å skriker som många andra gojjor utan "kuttrar" mer och pratar med husse, inte gapar rätt ut. Han har den inte vingklippt men har nåt "snöre" om benet på den när han har den ute ifall den skulle flyga iväg.

Jag har inte haft någon Jako själv, men har lite indirekt erfarenhet av dem. Jakosar verkar ha lättare än andra sorter att bli deprimerade. Detta kan uppstå efter vingklippning bl.a.

Jag har min papegoja lös och lämnar honom med hund, katter och kanin, utan att vara orolig.

Jag tycker absolut inte du ska vingklippa om det inte finns en medicinsk anledning till det. Fåglar är flygande djur och blir otroligt påverkade av att bli vingklippta. Vill man inte ha ett djur som flyger finns det ånga som kommer utan vingar från början. Det är inte alla ägare som märker allt negativt som kommer med klippning, men en klippt fågel får ett underutvecklat skelett, underutvecklad bröstmuskulatur, sämre självförtroende, kan få problem med återväxt av fjädrar, kan få problem med plockning, kan i vissa fall aldrig lära sig flyga igen, problem med fötterna pga att de bär mer vikt (dvs längre tider) än vad de är gjorda för osv.

Snöre i foten är inte tillåtet och kan skada fågeln, men om man inte vill träna friflygning finns både sele och flightsuit som fungerar bra när fågeln är tränad med det.

Jakos är inte de tystaste fåglar som finns. På denna hemsida kan man skåda förödelse och lyssna på jakos. http://hem.bredband.net/jako/

mvh
Gabbi

Jo, jag har varit på den sidan också.Och jag fick mig väl min tveksamhet därifrån.
Att vingklippa tycker jag också verkar förödande för fågeln medans andra säger tvärtom... Flightsuit hade jag till min brunhuvade och den funkade sådär, han ville helt enkelt inte ha den.Den enda gång jag hade den på honom så var det UA.

Nja det lutar nog åt att inte tacka ja till denna aktuella gojja:crazy:

Jag är uppvuxen med en Grå Jako, då mina föräldrar har en.
Vingklippning har jag dock ingen erfarenhet av. Vår "gojja" är som du kanske förstår inte klippt, men jag har heller inget att jämföra med.

Han är ganska tyst när det är folk i samma rum. Men annars "pratar" han ganska så mycket.
Han kan låta som pappa när han kommer hem och ropar "Hallååå".
Han kan ropa på mamma och pappa, säga åt hundarna att vara tysta.
Han kan ropa på hundarna och katterna genom att använda deras namn. Han kan gnägga och jama och låta som en katt som har diarée (kattlådan står nära buren).
Han kan låta som knapparna på micron och porla som vatten ur en tillbringare :D

Han är smart som tusan och han glömmer aldrig om någon retas med honom.
Jag retade honom när jag var lite och det har han ännu inte glömt, 10 år senare.
Han är speciellt fäst vid pappa som han gärna kelar med och pussas på.

Du borde läsa lite mer om vingklippning. Enda rätt var m snöre runt benet. En vingklipt fågel kan du ha med ut i det fria och detta ger samtidigt en otrolig gemenskap mellan dig o fågeln.! Ha det gott!:smirk:

Jag har läst väldigt mycket om vingklippning, och medan "ha med ute i det fria" är den enda fördelen med vingklippning, så radar nackdelarna upp sig. Några nämner jag ovan, vill man ha fler föreslår jag tex denna tråd; http://www.nymfparakit.net/viewtopic.php?t=6989
Vill man ha med sig fågeln ut så finns det både selar och flighsuitar som gör att fågeln inte mår dåligt de timmar (ganska många) som den inte är ute i gräset.
Vore det helt oskadligt att klippa fåglarna, skulle det vara jättepraktiskt, men jag och många med mig väljer bort detta, av omtanke om fåglarna.

En bit ner på denna finns en bild på min goja under friflygning:
http://www.fjarilshuset.se/index.php?option=com_content&task=view&id=31&Itemid=52

Tystaste?

African Greys är enligt mig de bästa på att prata. :)

Jag har ett 100 tal av olika sorter att jämföra med och de som pratar mest är Greys.

Nu är ju detta inte aktuellt längre då jag tackade nej.Men vad jag menade med tystaste var att de skulle inte skrika i tid och otid.Men jag tvivlar på det.

Är uppväxt med en grå jako.. Han var allt annat en tyst! Han pratade jämt.. Och det kan man ju leva med.. Men när han härmar telefon, mikro och brandvarnare i exakt samma läte både i styrka och ton....

mamma tar fortfarande mikron innan den piper (15 år sedan gojjan fick flytta)..

Han härmade allt... De placerade om gojjan till slut, i en familj som var bra.. Men där pratade han inte på 3 år! han trivdes hos oss uppenbarligen, men var skit jobbig!

när det gäller vingklippning, så gjordes det oxå vid ett tillfälle.. Vilket inte blev så bra, då fågeln flög ändå.. Världens liv... Fågeln hittades av en bonde på en åker till slut.. Han hade hört "barn skrika efter mamma" och blev jätte rädd och arg då han var ute med tröskan.. Barn som leker på åkern.. Men det var vår gojja...

Ja många äventyr med denna fågel!
Men att de inte är så högljudda skall man nog inte vara så säker på...

Liknande trådar

Övr. Hund Leker som jag tidigare skrivit ibland lite med tanken på en hund till . Har redan en femårig Springerhane, som man väl får klassa som...
Svar
19
· Visningar
1 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar