Grågrummlig i ögat - Blind?

C

cerrox

En häst i stallet är jätte grågrummlig på hinnan i ena ögat, det rinner klar vätska från det, han vill ogärna ha det öppet, kisar mest med det. Han har haft ögoninflammation ett x antal gånger innan, är jätte känslig & har behandlats med det ena & det andra, får även nu en salva. Men det verkar inte bli bättre denna gången. En sa till mej att när dom får en grågrummlig hinna på ögat så är det tecken på att dom börjar bli blinda eller är det. Stämmer det?
 
Sv: Grågrummlig i ögat - Blind?

Min häst hade variga ögon sist jag var hos veterinären (i annat ärende) och fick då en salva utskriven. Jag fick strikta order om att ifall hästen började kisa och pupillen inte reagerade för ljus (lampa in i ögat vid mörker -> större pupill) så skulle jag genast ringa för då var det inte bra (kommer dessvärre inte ihåg vad det dåliga var).

PS. Jag var hos Ramkvilla hästklinik.
 
Sv: Grågrummlig i ögat - Blind?

Mina erfarenheter av grågrumlighet har varit skador på hornhinnan. En häst jag hade fick svullna ögon då hennes ögon var lite utstående o hon därför var känslig för vinden ibland. När hon var svullen så när hon blinkade så lixom rullade ögonfransarna in mot ögat o då blev det inte bra. Jag fick ögondroppar o salva till henne samt att hon skulle inte vara i solljus. Jag satte på en lapp över ögat på hennes flughuva o det var inga problem för henne att gå på bete då.
En annan gång hade våran ena shettis kliat fly veilen ner i ögat o fått små slamsor (låter hemskt, men det var ju microlitet "sår") på hornhinnan. Han fick vara inne på dagarna i ett par dar o det läkte av sig själv. Han blev inte grumlig i hela ögat utan bara precis där det var lite uppluckrat.
Undvik att vänta o se när det gäller ögon, det är viktigt att de snabbt blir undersökta.
Vad gäller hästen i ditt stall så antar jag att den behandlas av vet. Så man får ju hoppas att de gör vad de kan. Men som sagt jag hade en som var känslig för vinden. Vet du om de har spolat tårkanalen för det kan behövas rensa ut. Jag har aldrig träffat en blind häst (bara en som hade ett öga bara...) men visst skulle det kunna vara så att ett grumligt öga inte ser lika bra.
 
Sv: Grågrummlig i ögat - Blind?

Jag tycker också att det låter som en skada på hornhinnan. Vet. bör titta på det snarast skulle jag tro, så att inte skadan förvärras.
 
Sv: Grågrummlig i ögat - Blind?

skuggi skrev:
Jag tycker också att det låter som en skada på hornhinnan. Vet. bör titta på det snarast skulle jag tro, så att inte skadan förvärras.


Håller med, kan behöva behandlas så att inte hästen förlorar en del av synen på det ögat.
 
Sv: Grågrummlig i ögat - Blind?

säger som de övriga. Ha vet kolla upp det genast. Ögon åkommor tar de allvarligt på, tillochmed de symptom som bara förefaller vara inflammationer vill ju vet alltid kolla upp innan de skriver ut ngn salva el. dyl... så kolla absolut!
 
Sv: Grågrummlig i ögat - Blind?

Absolut hornhinneskada!ringvet så du får spesiella ögondroppar och salva.Min häst hade det,fick behandla ganska länge innan han blev bra.Lycka till.:smirk:
 
Sv: Grågrummlig i ögat - Blind?

Svarar alla: Veterinär är kontaktad & hästen är under behandling med salva, men vet. ska komma ut igen, men det är inte min häst så vet inte vilken dag. Dom har inte spolat tårkanalen nu, men det kanske vore en sak att göra.

Så grågrummlig i ögat behöver inte betyda att hästen är eller håller på att bli blind, utan det kan vara en skada på hornhinnan?
 
Sv: Grågrummlig i ögat - Blind?

Med dem symtomen skulle jag gissa på gråstarr. Har varit med om en häst som drabbades av ögoninflammationer/infektioner flertalet ggr, hon behandlades för dessa, jag la märke till grågrumligheten ganska tidigt, och påpekade detta för ägaren.

Ca 4 månader senare får jag höra att hästen hade gråstarr och var nästan helt blind vid det laget.
 
Sv: Grågrummlig i ögat - Blind?

Min häst hade samma sak.. Till en början bara allmänt irriterat i ögat, rinnigt och emellanåt svullnade det upp. Veterinären hittade ett litet sår på hornhinnan och gav oss ett antal olika salvor och droppar. Efter första kuren blev det inget oförändrat så vet. kom ut igen och gav henne en ny kur.. Vet. spolade även tårkanalen på henne två gånger och visst vart där stopp, men inte hjälpte det..

Sådär höll det faktiskt på i ett halvår med veterinär o salvor hit o dit, men det lilla såret ville inte läka.Vissa dagar var min häst så svullen i ögat att hon knappt kunde se, andra dagar rann det så hon vart helt blöt över hela mulen..stackarn!! Det bildades en grå fläck på hornhinnan också och det så jätteläskigt ut. Det var fruktansvärt frustrerande att inte kunna hjälpa henne:(

Sista alternativet var att ge henne kortisonsalva i ögat, så det gjorde jag i två doser. Efter det slutade ögat rinna och svullnaden gick sakta men säkert ner. Veterinären kom ut och tittade igen, och kunde konstatera att såret försvunnit:rofl:

Dock har hon nu kvar av såret en grå fläck på hornhinnan, som enligt vet. är ärrvävnad, alltså inget min häst störs eller blir irriterad av. Den kommer att försvinna så småningom, men det tar tid.

Så mitt råd är att ta ut veterinären och låt han/hon kolla på det.. Och ge det framförallt tid! Det tog över ett halvår på min lilla pålle att läka...mkt frustrerande, men den som väntar på ngt gott... lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 146
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 518
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 203
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 554
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp