Grågrönbrunt fjolårsgräshö-grönt fint midsommargräshö, övergång?

Naturligtvis

Trådstartare
Ja, som överskriften säger.

I vinter har vi haft lite grövre hö och nu är det lite gulbrunt o trist, men luktar fortfarande gott och hästarna äter med god aptit. Eftersom vi inte har några jättebeteshagar och hästarna inne på nätterna, så går de på cirka 5-6 kg hö/dygn, varv de säkerligen lämnar 1-1.5.

Förra tisdagen hämtade jag eget hö, eftersom jag bara "får höbetalning" för utförda stalltjänster under sommaren. Och det var en jädra skillnad på höet.

Jag har alltid fått lära mig, att man ska vara försiktig vid övergång til nytt foder och att det kan röra sig allt mellan 14 dagar och sex veckor, beroende på häst till häst. Så jag gjorde som jag brukar, upp en övergångsplan. Där jag tänkte 1/4 del nytt hö första veckan, 1/3 veckan därpå och så vidare.

Idag ringde stallkompisen och berättade att de bara ger av mitt hö till min häst. Hur ska jag ställa mig. Ska jag hålla tummarna för att det funkar, eller är det risk att det blir knas? Min häst har varit blötmagad någon gång då och då, tidigare vid foderbyten. Just nu får faktiskt alla hästar lite vetekli och det gjorde nytta när de hade hittat ngt olämpligt i hagen i våras i alla fall.

Så jag kanske bara är fånig :crazy: eller :confused:

Sv: Grågrönbrunt fjolårsgräshö-grönt fint midsommargräshö, övergång?

Tack för alla kunniga och lugnande svar här i tråden. ;)

Min häst har hittills överlevt.

Och den får:

Frukosthö 1.5 kg
utsläpp bete 8-18
EM hö 1.5 kg
Natthö ca 3 kg och då är det inte slut i boxen efter EM-höet och på mrogonen ligger också hö kvar, så det kan väl i det närmaste kallas fri tillgång. :D

Jag hämtade Analycen-påse igår, så nu ska det samlas, klippas, kryssas i och skickas in. Det ska bli jätteintressant, att få se hur bra det är. :banana:

Vad du lärt dig om foderombyte är helt korrekt, det kan funka med plötsliga foderbyten, men man ska aldrig chansa.
Det finns dock situationer när man inte har ngt att välja på.
Mitt hö som jag haft hela vintern och som skulle räcka hela året var mögligt när det sista skulle hämtas.
Tyvärr blev det ett hastigt foderbyte som resulterade i Fång

Hej från hambo

Jo, jag kände på mig det och det var det jag var rädd för. När jag köpte min häst, hade jag via internetkontakt med en annan tjej i området fått information om att min häst haft lindrig fång i samband med betäckning året innan jag köpte henne.

Därav min olustkänsla och fråga. Men som sagt, jag har fått göra plötsligt foderombyte vid stallfytt en gång också. Och det gick bra.

Då ska du nog vara extra observant hädanefter !
Hej från hambo

Liknande trådar

Hästvård Behöver bara skriva av mig litet... För ett par månader sedan fick min arabkille en liten kolik-attack. Vi gick jag var på plats...
Svar
10
· Visningar
1 266
Senast: skojskrot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka