Gräsklipp?

Haha ja där fick du dem allt!! hehe :bow:

~ :banana:goooo~ :banana:gammeln~ :banana:
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Colombia Girl
 
Jamen jag vill ju att dom själva ska komma fram till svaret samtidigt som jag lotsar dom igenom det hela, det är väl då man lär sig nåt istället för att jag bara ger ett svar iform av en siffra eller två :cool:
 
men allt som behövs finns väl i planks bok? du kan ju inte komma och säga att det kan finnas saker som plank inte har skrivit om? och allt som står i böcker och tidningar är sant! för allt är väl sant? NOT! hehe
*asg* hahahahahahaha

rock on!
 
Det är helt super! Jag räknar så fort jag har tid över till att TÄNKA (1 min sessioner ifred är inte idealiskt precis, anledning, se <------- )
 
Gräsmatta = grässjuka?

Anledningen till att jag varken ger hästarna klipp från gräsmatta eller låter dem beta på gräsmatta är att det för ett par år sedan i diskussion framkom material som gjorde gällande att risken för grässjuka ökade i o m att man lät hästen beta av den gräsblandning gräsmatta vanligen består av (jag har för mig att det var vitgröe som diskuterades då).

Jag har letat på nätet efter undersökningen i fråga, men hittar den inte. Får en träff och den handlar främst om mjöldryga. Trist, det var mycket intressant läsning.
 
Tack, jag har gjort detta....men då¨har hästen själv tuggat sig till det och utan extra hjälpen att få det i klumpar och därmed kan hästen hantera det bättre. OK?!
 
Nej jag har aldrig haft foderstrupsförstoppnignar på mina egna hästar (eftersom jag inte ger gräsmattegräsklipp till mina hästar) men jag har sett en häst med foderstrupsförstoppningav nyklippt gräs som var klippt med motordriven gräsklippare.
 
Re: Gräsmatta = grässjuka?

Snor en svarsknapp..

Vad gäller gräsklipp så ger jag det inte till mina helt enkelt för de vadar i gräs under den tid gräsmattan klipps. Däremot gav jag - sätter er ner och ta ett djupt andetag - fångstoet semitorkat gräsklipp ibland. Dvs samla upp gräskliftet, skaka ut det över en stor yta, låt det ligga några timmar och vänd/lufta det frekvent. Då slipper man den där hopklumpningen. Hon fick inget nytt fånganfall av det (och i så små mängder är jag inte spec rädd för olja/bensinspill).

När det gäller näringsvärde gräsklipp, gräsmatta vs beteshage så är detta FULLSTÄNDIGT OVETENSKAPLIGT men jag har faktiskt haft hästarna betandes på gräsmattan vissa år när jag haft betesbrist. Gräsmattan gödslas icke, den skulle bannlysas från 'föreningen för främjandet av fina gräsmattor' eftersom det är maskrosor och sånt i den.

Men trots att arealen väl räckte till för att erbjuda hästarna tillräckligt med bete så föll de ganska omgående ut mot när de betade längre gräs ute i hagen. Jag noterade detta även med hästar i behov av bantning som fick agera gräsklippare när deras mera lättviktiga kompisar gick på bete. Trots att de åt ungefärligen lika mycket gräs så gick gräsmattehästarna ner i vikt och beteshästarna upp.

Så en gräsmatta med specifik gräsblandning, gödslad och kultiverad och fan och hans moster enligt alla konstens regler kan måhända ha bättre värden än bete. Men en 'normal gräsmatta på landet' jämfört med ett ogödslat )senaste miljarder åren) på fd åkermark (miljarder år sen det med) på landet så 'vann' faktiskt betet. Trots att det var längre und so weiter.
 
Re: Gräsmatta = grässjuka?

Och Mc som gick på en rätt liten bit av vår gräsmatta gick upp ordentligt i vikt på 2v...
 
Re: Gräsmatta = grässjuka?

Men har du inte räknat ut MJ ännu *trummar med fingrarna på bordsskivan*. Så svårt är det väl inte att räkna ut y för en gräsvall nu när jag har gett dig alla siffror :D
 
Re: Gräsmatta = grässjuka?

Hann ungefär sätta mig och öppna tråden. Nu gastar en och den andra gör sitt bästa för att bråka... när hinner jag räkna???
 
Det är väldigt vad små gårdar ni verkar ha. Varför annars börja fundera på att räfsa gräsmattan för att få mat till hästarna. :devil:
 
Re: Gräsmatta = grässjuka?

Går ju ändå bara ut på ett antagande att VOS ligger någonstans runt 90. O en liknade siffra får man ju fram på späd gräsvall ur vilken bok som helst. Mkt högre går förstås inte att komma om inte gräset börjar få en massa fett eller bestå av rent socker.
PL
 
:p Alla kan ju inte bo ute i ödemarken :angel:. Förresten räfsar jag inte min gräsmatta, den "klipps" av en ponny :D. Och än har han inte dött :rofl:.
 
vad är detta för nåt????
vad är VOS????
kan du inte bara skriva vad det är för värden?? ingen annan verkar ju veta???!!!!!
kan du inte komma till skott och berätta nån gång??? snälla jag ber!!! :crazy: :crazy: :crazy:
 
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ge gräsklipp under följande förutsättningar:
Maskinen måste vara i sånt skick att den inte förorenar med bensin o olja.
Klippet måste vara klipp o inte grötiga klumpar.
Det får inte ha tagit värme.
Inte en massa jordinblandning.
PL
 
Den omsättbara energin i ett vallfoder bestämmer man tex med en metod som kallas VOS-metoden (Vomvätskelöslig Organisk Substans). I stora drag går den ut på följande:

Man torkar tex ett hö prov och därefter mals det till mycket fint mjöl. Man placerar en bestämd mängd av detta i ett glasrör, därefter går man till fistelkossan Rosamunda och ber henne snällt att få ta lite vomvätska från en av hennes mager via hennes fistel. Denna vomvätska som kossan har i sin vom innehåller protozorer och andra nyttiga bakterier som hon måste ha för att bryta ner sitt foder och därmed kunna nyttja näringen i fodret. Därefter går man tillbaka till labbet späder ut sörjan och tillsätter en viss mängd i röret. Därefter inkuberas röret i 96 timmar under +38 graders värme (har jag för mig). Därefter väger man det som finns kvar och då ser man hur mycket energi dessa bakterier har ätit upp :d. Efter en del räknande hit o dit så anger man ett VOS-värde för just detta prov, detta värde stoppar man sen in i en av formlera jag refererade i ett tidigare inlägg. Innan man får fram ett användbart MJ värde att räkna på i sin foderstat, får man justera detta med askhalten i provet.
 
tack. :bow: :bow:
det var lättbegripligt

min fråga nu är, är det verkligen samma mikroorganismer som finns i kons vom som det finns i hästen mage???? :confused:
eller?
och vad är en fistelkossa? vanlig kossa som bor nära ett lab? :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 242
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 585
Senast: Lhas
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 676
Senast: Unhappy
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp