Gräsklipp?

så du menar att det man hört i alla dagar är fel? man har ju alltid hört att på våren då grässtrået växer upp är det så koncentrerat med näringsämnen att man undviker att låta fångbenägna hästar beta av det. och att ju längre tiden går ju längre blir gräset och näingen sprids ut på grässtrået.
är det fel då eller? :confused: :confused: :confused:
Det är helt rätt.
 
Men ge mig en ungefärlig siffra då. Jag har analyserat gräsklipp men vill veta vad ni har för uppfattning eftersom ni påstår att det är hög koncentrerat och OERHÖRT med näring.
 
jag tror ite någon har nån siffra så kan du vara vänlig och ge oss något att jämföra med?
jag själv har ingen aning. det jag skrev innan är vad jag har hört, som nån annan hört... ja du fattar.
 
Men vad har jag sagt om dessa "jag har hört argument" ;). Kan man lita på dom?

Då går vi baklänges. Vad kan vi säga om näringsinnehållet i en blandvall? Då vill jag ha ungefärliga topp-värden som vi kan förvänta oss under ett normal år. Utgå från detta och säg mig sedan vad det OERHÖRDA gräsklippet innehåller storleksmässigt. OERHÖRT uppfattar iaf jag som om det måste vara Otroligt mycket mer men HUR mycket mer :confused:
 
Det verkar mer vara mitt ordval du hakar upp dig på... upplys oss istället för att märka ord är du snäll.
 
Tackar för lite info :).Ingen behöver oroa sig, jag ska inte ge min häst kortklippt gräs, det var en fundering på VARFÖR det absoluuuuuuut inte gick :).
 
Inte risk för botulism så länge man inte försöker plasta in det. Botulinumbakterierna behöver växa till sig i en syrefri miljö för att toxinet skall produceras.
PL
 
Att klumpar med gräs klippt med motorgräsklippare tar värme fort är jag med på så skall man använda det så skall det vara alldeles färskt.
PL
 
Du ska nog absolut INTEE ge hästen nyklippt gräs...det kan finnas kvar bensin och olja och hästen kan få ett mycket svårt kolikanfall!
 
Låt oss nu för en gångs skull diskutera fram en lösning på gräsklippets innehåll istället för att bara kasta ur oss någonting :angel:

Då tar vi nästa ledtråd, vi börjar med energivärdet (MJ)

Följande formler används då man räknar fram MJ-värdet i vallfoder (Lindgren, 1983)

Vallfoder <50% baljväxter y = 0,160x - 1,91
Vallfoder >50% baljväxter y = 0,106x + 2,93

y anger MJ omsättbar energi/kg org substans
x anger VOS-värdet från analysen
Regressionen baseras på VOS-värden mellan 60 och 93

Vad kan vi då dra för slutsatser ang MJ-värdet? Med denna hjälp kan du uppskatta gräsklippets MJ-värde ganska bra, med tanke på att vi vet att gräsklipp är näringsrikt, såvida gräsmattan är normalgrön och i gott skick

*Fotnot. För halm gäller ett annat förhållande men det är ju ointressant i detta fall
 
Jamen, här har du för vallfoder, dvs högt gräs. Eftersom tillväxtzonerna är i nedre delen av gräset borde det då inte vara så att ett kort gräs är mer näringsrikt än ett långt? Och energimängden är inte det jag är "orolig" för, snarare proteinet. Var hamnar det i gräsklipp från välskött gräsmatta?

Ju tidigare man slår vallen destå högra proteinvärde. Även andra och tredjeskörder kan man få med höga proteinvärden beroende på hur mycket vallen växt upp. Alltså blir det lite knasigt att jämföra gräsklipp med ett fullvuxet strå.

Mera mera, jag har varit utan nya tankenötter inom foder länge nu!!
 
äh ge hästen NY klippt gräs du! Ju färskare det är ju bättre är det! Jag skulle inte oroa mej för att ge nyklippt gräs från en handjagare eller lie...

mummsa på ni...

Colombia Girl :bump:
 
*harkling* ursäkta men hur kan hästen sätta grässtrån i halsen när den är så petig att den kan utgöra om grässtrået är ätbart eller giftigt?? Har du själv varit med om det? Foderstrupsförstoppningar är ofta resultatet av att man inte gett hästen tillräkligt med vatten i ex utfodringen... eller en varm vårdag med täcken och inget vatten.. eller torr kraft direkt efter insläpp...

nyfiken..

Colombia Girl :bump:
 
Mera mera, jag har varit utan nya tankenötter inom foder länge nu!!

Ja men lös då min fråga ang formlerna och MJ- värdet. Nu ska vi ta en sak i taget eftersom ni inte har några begrepp ang näringsvärden. Vad är det som säger att vallfoder ska vara högt gräs? Ta bara vitklöver tex som knappt växer på höjden
 
Det där med att stoppa in handen i käften på hästen och konstatera att de rester man kan hitta är ju storleksform av gräsklipp.

Nästa grej är ju att hästen gärna betar där det är kortvuxet gräs dvs den återkommer ofta till samma ställen och då har ju gräset inte vuxit så långt. Då betar den ju av gräsbitar stora som gräsklipp :angel:
 
en granne slängde in gräsklipp i vår hage en gång :crazy:
då blev det fart på mig kan jag lova! :D
som tur va han de inte äta något heller!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 242
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 585
Senast: Lhas
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 676
Senast: Unhappy
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp