Gräsklipp?

Rea

Trådstartare
Utav vilken anledning kan man absolut inte ge hästar nyklippt gräs :confused:. Fick höra detta idag och tjejen ifråga hade ingen förklaring mer än att så var det och " det säger DOM på Bukefalos också!". Startar en jäsnings process eller vad kan vara så farligt med nyklippt gräsmatta?
 
En av anledningarna är att det kan vara bensin- och oljespill från gräsklipparen i gräsklippet.

mvh Jessica
 
Jo det begriper ju till och med jag :D, men vad är det som gör att man inte kan ge "Farbror Olles gräsklipp från ogödslade, obesprutade täppan, klippt med handjagare" lite då och då :confused:.
 
Jo, men det kan det ju vara i hö också. ;) Traktorer är stooora djur! :D
 
Jo, det är sant, men på något vis känns det som om gräsklippet är värre, typ närmare gräset. :crazy:

mvh Jessica
 
Har också hört att man absolut inte ska ge hästar klippt gräs, varför vet jag inte riktigt. Har hört teorier om jäsning, spill och kolikrisk etc.

Ger själv aldrig klippt gräs, då jag inte är säker på om det är ofarligt eller ej. :)

Mvh Huntress
 
Jag har fått lära mig att man inte fick ge hästar det pga att det börjar jäsa från och med att det klipps. Vad jag har förståt så bildas det alkohol i gräsmattegräs då det är ny klipt. Anlednigen till att man kan ge hö till hästar är att det är olika sorters gräs och hö gräset inte jäser lika fort som gräsmatte gräset.Sen torkar man ju hö gräset ianan man packar det.
 
Det beror på att gräsklippet är så korta strån att det lätt kanpackas ihop och bilda stora klumpar som sedan kan ge foderstrupsinpackning med sväljningssvårigheter.

Att det blir olja och bensin från gräsklipparen är väl inte den allra största risken, men däremot är de kortkorta stråna större risk. Och hästar är av naturen ganska glupska.
I och med det är så korta strån och gräset dessutom är så färskt när det klipps så blir det alltså lätt klumpar av det tillsammans med den vätska som finns.
 
Vad man heller inte får glömma är att det är OERHÖRT näringsrikt och koncentrerat. Ju kortare gräs destå mer näring eftersom strået ska ha kraft att växa sig långt.
 
Som växtodlare skulle jag gärna vilja ha en siffra på det du kallar OERHÖRT näringsrikt? Och vad menar du med koncentrerat? Gräsklipp innehåller ca 20% Ts en solig dag och kring 10-15 en regning dag, detta kan man väl knappast kalla koncentrerat :confused:. Hö däremot kallar jag för koncentrerat.

Ett bra bete på försommaren är näringsmässigt likställt med gräsklipp så om ni tycker att gräsklipp är farligt och OERHÖRT näringsrikt ska ni nog inte släppa ut era hästar på bete :smirk:. Så med erat resonemang så måste ju betet vara farligare för hästen än gräsklippet eftersom betet ges iform av fri tillgång medans gräsklippet ges ju i en begränsad mängd :angel:

Du får ursäkta Magda att jag rättade upp just ditt inlägg av alla de många felaktiga här på forumet ;)........
 
Risk för botulism. Hö bereder man ju på ett annat sätt dessutom kan det komma med jord när man klipper med gräsklippare.
 
Du kan ge gräsklipp om du ger det tämligen snart efter klippningen. Om det får ligga i en hög ett tag så jäser det, med kolikrisk som följd.
 
Antagligen menas koncentrat på näringen. Det är lika mycket näring i ett grässtrå som är en decimeter som om det är tre decimeter, om det är samma tidpunkt. Därför ska t ex shettisar gå på antingen nästan inget gräs eller på jättelångt gräs (då får de i sig mer växtfiber än näring). Det är "oerhört" näringsrikt för att det är så spätt. Det har inte fått så mycket massa så tidigt på året. Näringen bör räknas på TS. Då har mängden vatten inget med koncentrationen att göra.
 
Gräsmattor är klippta och växer sig inte särskillt högt. Även ett försommarbete är ju gräset mycket högre än på en vanlig gräsmatta. Näringen i strået sjunker ju, ju längre strået blir. Alltså blir 10 kg klippt kort gräs mer näringsrikt än 10 kg betat högre gräs där hästen dessutom inte äter hela strået, utan mest toppar (=minst näring), även vid samma ts.

Sen är det ju ofta så att de som ger gräsklipp är såna som inte har gräshagar, alltså får hästen plötsligt väldigt kraftigt foder som extragiva.

För du är väl med på att näringen är högre i kort gräs i alla fall?
 
För du är väl med på att näringen är högre i kort gräs i alla fall?

Nej, definitivt inte. Jag vill se siffror för jag är mycket intresserad av vad ni lekmän har för uppfattning om näringinnehåll. Det är ju inga fantasisiffror vi snackar om......
 
så du menar att det man hört i alla dagar är fel? man har ju alltid hört att på våren då grässtrået växer upp är det så koncentrerat med näringsämnen att man undviker att låta fångbenägna hästar beta av det. och att ju längre tiden går ju längre blir gräset och näingen sprids ut på grässtrået.
är det fel då eller? :confused: :confused: :confused:
 
Jag har inga siffror i huvudet. Analysera gräset så får du veta.
Dessutom, lekmän... Jag vet vad jag talar om, även om jag inte kan ge dig en exakt siffra. Jag har haft häst på schemat i fem år nu...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 242
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 585
Senast: Lhas
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 676
Senast: Unhappy
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp