Gräsfunderingar

Krans

Trådstartare
Hej ! Hur är det nu igen med kort vs långt gräs ? Om man vill vara försiktig med lättfödda hästar och förebygga fång.Tycker mig ibland ha läst att kort gräs är bättre och ibland tvärtemot ? Om hästen tunnar ur, är det bättre att plussa på med fler betestimmar eller stödfodra med hö? Jag har möjlighet att ha hästarna i annan gräsfattig hage nattetid. Funderingarna gäller en skogshage med magrare bete än vall.Tankar ? Tips på någon bra fantasier om beten ? Tack på förhand
 
Långt överblommat gräs innehåller mindre socker än kort gräs. Kort gräs är stressat och innehåller därför mycket socker och är lika farligt som normallångt gräs efter en tids torka då regnet kommer.
 
Tack , TinyWiny. Mera fakta och idéer? Tips på bra faktasidor ? Inte fantasier som autocorrect skrev....
 
Halva inlägget försvann visst?

Iallafall, när regnet kommer efter torka är det vettigt att ta bort fångbenägna hästar från betet en tid. Sockermängden i gräset kan mångdubblas snabbt när regnet väl kommer. Om man väljer fler grästimmar eller hö baserar jag på individen. Kan hästen äta mer gräs så föredrar jag det men handlar det om en häst där sockerintaget måste kontrolleras strikt ger jag hellre hö med sockeranalys på. Det man behöver tänka på är att ogräs är väldigt sockerrikt. Ibland uppstår missförståndet att magert bete=ogräs men så är det inte utan det ska vara gräs om än magert gräs.

Här kan du läsa lite om bete http://www.hastsverige.se/beteochbetesvard.html
 
Sockret förbrukas när regnet kommer och gräset börjar växa iofs. Däremot exploderar tillväxten. Jämför med gräsmattan som på några dagar kan växa så den måste klippas. Det sparsamma betet är inte så sparsamt längre.

När någon faktor saknas för tillväxt är gräset "stressat" och lagrar in socker. Tex vid frost, torka osv. Gräset laddar - och när värmen/nederbörden kommer exploderar tillväxten (och fånganfallen).

Det går inte eg söka något är säkrare än dwt andra generellt, det beror även på Mängden hästen får i sig. Lite av sockerrikt gräs eller mycket av gräs med lågt socker kan gr samma total.
 
  • Gilla
Reactions: kol
Jag och min kompis skulle banta våra hästar så en liten grön kortklippt beteshage där gräset aldrig tog slut utan var kortkort såg vi som perfekt. Ingen av hästarna gick ned nånting , trots att de fick stå inne en del utan mat. :devil: Vi fick tänka om
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 468
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 790
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 219
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp