Gradering av hälta

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Kira2002
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 16 164
K

Kira2002

Att hälta graderas från 0-5 där 0 är ohalt och 5 är blockhalt, så mycket vet jag... Men hur beskriver man graderingen däremellan?

Har en häst i bekantskapen som besiktigats av veterinär med hälta grad 1 på ett av frambenen i skritt och trav, efter böjprov och vid arbetsprov. Hur ska man tolka detta? Hur beter sig en häst som är halt i grad 1? Syns den hältan för en icke-expert (alltså en "vanlig" hästägare, inte en veterinär...)?

Någon som har erfarenheter eller exempel? Nån "mall" måste ju finnas, tycker man....?

Hur fungerar graderingen därefter? Grad 2, 3 och 4?

Sv: Gradering av hälta

Vad jag vet finns ingen exakt defintion, så två veterinärer kan nog skilja 0.5 grader, ev 1 grad, på samma häst. Men en erfaren vet ska hålla sin skala, så om samma vet anser hästen 2 grader halt en gång, och nästa gång 1 grad, så ska hästen var betydlugt mindre halt andra gången.
Min egen begränsade erfarenhet är att 0.5 grads hälta är liten, knappt synlig. En grads hälta är fortfarande liten, men märkbar. 2 grader så är hästen klart halt. 3 grader så har den ont och går knappt att böja. 4 grader har jag inte varit med om eller hört någpn häst ha.
Men om hästen är halt båda fram, så kan den vara ohalt tills den böjs, även om den har 2-3 graders hälta vid böjprov fram.

Det är väl mer veterinärens åsikt, för att ha något att jämföra med nästa gång.

Alltså typ precis vad föregående författare skrev :)

Det var en vet.stud. på slu som gjorde ett ex arbete i att gemföra hur olika veterinärer bedömde hälta på hästar (observera att jag itne nu påstår att hon bara kollade på veterinärer vid uppsala klinik, vet itne ens om den var med i undersökningen överhuvudtaget). Men hursomhelst så kunde det skilja JÄTTEmycket på hur veterinärer bedömde där imellan, medans = och 5 grader är de enda "tydliga gränserna".
Och som någon sa, är mest för att man i journalen sedan ska ha ett hum om ifall det blivit bättre eller är oförändrat.

Olika vet. bedömmer ju olika men de hästar som varit halta för mig har varit under graderna;

0,5 - knappt synbar hälta. Hästen ifrån sprang lite snett första stegen
1 - Lite tydligare men fortfarande bara en liten stund. Av tog och sprang sedan rent
2 - hästen ifråga syntes nu att den var halt, höll i sig så att den markerade även på väg "tillbaka2 i gången (efter vändningen)

3 måste ju vara ännu tydligare, 4 mycket halt - knappt böjbart och 5 = kan ej stödja på benet över huvud taget?

Vet förresten att vettarna bruka säga att 2 grader är när ägarna själva kan se hältan. Men det är ju förstås mycket induviduellt. Skulle snarare tro att de menar att 2 grader kan ett otränat öga se (en icke- hästvan kanske kan se att hästen springer lite lustigt typ)

Olika vet. bedömmer ju olika men de hästar som varit halta för mig har varit under graderna;

0,5 - knappt synbar hälta. Hästen ifrån sprang lite snett första stegen
1 - Lite tydligare men fortfarande bara en liten stund. Av tog och sprang sedan rent
2 - hästen ifråga syntes nu att den var halt, höll i sig så att den markerade även på väg "tillbaka2 i gången (efter vändningen)

3 måste ju vara ännu tydligare, 4 mycket halt - knappt böjbart och 5 = kan ej stödja på benet över huvud taget?

Min veterinär menar att hästägare över lag bedömer hältor som mycket mer än veterinärer gör. 5-gradigt är när hästen hoppar på 3 ben och 4-gradigt när hästen sätter i det men mycket ogärna och inte tar stöd.

Vid 1-gradigt ser hästen för ett otränat öga möjligtvis stel eller oregelbunden ut men kan vara svårt att se vilket ben som är det skadade. 2-gradigt kan vi vanliga dödliga se utan problem och 3 -gradigt syns mycket tydligt även om hästen sätter i alla 4 benen i marken.

Så om jag tolkar dig (och alla andra) rätt så är 1 grad halt såpass lite att en människa som har häst men som inte alls är särskilt erfaren hästmänniska, kan missa detta?
Hästen har ridits normalt och ingen i dess närhet har noterat någon hälta förrän veterinären besiktigade och konstaterade grad 1 på ena frambenet... Ägaren är mycket förvånad över detta, ska tilläggas...

Men då kan man alltså missa det om man inte är alltför insatt, låter det som...?

När bedömdes hältan som 1-gradig, vid trav på rakt spår, på böjt spår, vid böjprov eller ridprov?

Är hästen 1-gradigt halt vid böjprov skulle jag säga att det är mycket svårt att se något när hästen inte böjs, även på böjt spår.

Bedöms hästen 1-gradigt halt vid trav på volt eller rakt fram vid hand så kan man som orutinerad missa detta. Jag tycker dock att det bör märkas vid ridning, men det beror ju också på hur hästen jobbas. Vid krävande arbete säger i regel hästar till när hästen har så ont som 1-gradig hälta.

1 gradig hälta vid böjprov tycker inte jag man ska bli hysterisk över. Att hästen fungerar vid ridning är det viktigaste. Dock är det ju en varningsklocka. Ofta brukar man låta hästen stå en vecka för att sedan göra en ny besiktning.

Min häst som jag blev tvungen att ta bort i vintras gick från att vara halt grad 2 till att bli grad 4. Vid grad 2 kunde hon skritta hyfsat bra men det såg "orent" ut, men såg halt ut vid trav.
Vid grad 4 så var hon kraftigt halt vid skritt också, belastade benet hyfsat men hade jättejobbigt att komma i gång från stillastående :(

Svårt detta med hältor. I höstas kunde jag vid ridning känna att något var fel. Kunde från marken se att pållen var orytmisk men kunde inte med säkerhet avgöra hälta på ett specifikt ben. Fick en del olika bud från människor runt om som tittade och tyckte, allt från ohalt inget att bry sig om till mja kanske något orytmisk. Åkte till klinik och och fick bedömningen 1/2 grads hälta. Förvärrades ej vid böjprov men kunde släckas.
Summan av kardemumman för mig var att; ja jag känner 1/2 grads hälta och litar numera på min känsla även om jag inte säkert kan se var den sitter.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 085
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 211
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 116
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr... 2
Svar
39
· Visningar
6 910
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Störiga saker vi stör oss på, del 39
  • Sova över hos killar

Hund, Katt, Andra Djur