Grådaskig, lite päls?

Grålly

Trådstartare
Hej,

vi har just köpt en ny häst. Ett 19-årigt kallblodssto som sålts från ägarna en gång men som togs tillbaka pga. vanvård. Hästen verkades för kort och ömmade därför i hovarna, den magrade ur och fick en riktig hängbuk. Istället för att ha väldigt mycket, svart, glansig päls så har den nu lite päls och den är dessutom grådaskig. Vad kan vi ge för att ge henne lite hjälp på traven med det här? B-vitamin? Linfröolja? Vi har ett bra grovfoder (har EJ analys på det, fodrar med ögat åt alla våra hästar och det funkar bra - men även min andra häst är lite grå istället för glansig och det beror nog mest troligt på någon vitaminbrist). Anledningen till att vi inte analyserat det är att vi fått byta bonde flertalet gånger och kommer ev vara tvungna att byta igen, och vi analyserar inte förrän vi vet att vi får ha just det höet åtminstone några månader.

Mitt ena sto ömmar lite i pälsen och blir väldigt jobbig vid pälsfällning, därför har jag funderat på linfröolja. Hon är fånghäst (har dock inte haft ett anfall sen vi köpte henne för 3 år sedan, trots bete dygnet runt sommartid), kan det var någonting att tänka lite extra på när man ska ge sådant här?

Kan någon ge lite tips..? Skulle gärna först och främst få tvätta upp hästen ordentligt men det är alldeles för kallt och vi har inte någon spolspilta eller liknande, tyvärr.

Sv: Grådaskig, lite päls?

Jag skulle gissa att det krävs både proteiner och energi i mängder för att återfå en blank och fin päls och ett lagom hull utan vare sig hängbuk eller tråkig överlinje. Utan höanalys är det ju svårt att säga vad som saknas i övrigt.

skulle säga proteinbrist, de kan ofta se lite taskiga ut i pälsen då, ge lusern...

Kolla också tänderna så att hästen verkligen kan tillgodogöra sig grovfoder. Det ju tyvärr ganska vanligt att äldre hästar får problem med att tugga och mala sönder just grovfoder.

Vad innehåller lusern? Hästen brukade inte få annat än grovfoder hos förra ägaren för att den lätt blir het, och jag vill helst försöka hålla nere den på en "lugnare" nivå, men vad är lusern egentligen? Hackat strå?

Tänderna har kollats för ett par månader sedan UA, men jag ska ta kontakt med vet idag så får han komma och kolla så allt är ok. Jag tror inte att det är tänderna iom att allt funkat tills hon bytte ägare, men visst, man vet ju aldrig. Jag ska försöka få hit vet. så fort som möjligt.

Senast ändrad:

Nu har jag beställt provemballage och följesedel så jag kan göra en analys och hoppas att vi får behålla det här höet nu då.

Vad innehåller lusern? Hästen brukade inte få annat än grovfoder hos förra ägaren för att den lätt blir het, och jag vill helst försöka hålla nere den på en "lugnare" nivå, men vad är lusern egentligen? Hackat strå?

Lucern är ett alf-alfa gräs med hög protein halt. Finns pelleterad och som hackad strå. Vissa pelleterade sorter innehåller melass som bindemedel. Jag har använt mig av dangrønt lucerne piller (finns i svenska foderbutiker) och det har funkat bra.

Det gör inte hästen het. Det är inget kraftfoder utan räknas som grovfoder.

Sedan beror det ju på vad som hästen har fått tidigare som gjort den het. Har proportionen kraftfoder - motion stämt? Om inte så kan jag förstå att hästen varit het. Men om den rids ordentligt nu kan den behöva mer och då kan det vara så att grovfoder inte räcker. Det hänger helt på analys och mängd grovfoder.

Tänderna har kollats för ett par månader sedan UA, men jag ska ta kontakt med vet idag så får han komma och kolla så allt är ok. Jag tror inte att det är tänderna iom att allt funkat tills hon bytte ägare, men visst, man vet ju aldrig. Jag ska försöka få hit vet. så fort som möjligt.

Något har ju hänt när hästen var borta och tandproblem kan komma fort på äldre hästar så det är jättebra att du kollar upp det. Det finns en sak till som ge dålig päls på en häst och det är mask. Så kolla upp den biten också och avmaska om det behövs. I och med att hästen varit borta så vet man ju inte vad som hänt den mer än att den inte mått bra av det.

Ja självklart har någonting hänt när den var borta - men med tänderna har ingenting hänt, det gjordes en vet. besiktning just när den kommit hem igen och jag har intyg på den besiktningen, tänderna var kollade UA. Så då har i så fall någonting hänt med tänderna efter att den kommit tillbaka till de ursprungliga ägarna. Men jag kollar upp det så är det gjort. Mask ska också kollas.

Bra att veta är att det kan gå väldigt fort med tänder om oturen är framme och tyvärr så har många veterinärer bristande kunskaper om hästars tänder. Så utan att veta kunskapsnivån hos den veterinär som gjort besiktningen så är jättesvårt att veta om tänder verkligen är UA. För normalt ingår inte så mycket tänder i veterinärutbildningen, det är en specialutbildning i sig.

Ja, men samtidigt.. Har det gjorts en vet. besiktning där tänderna är UA så tror jag ju på det. Ska man hitta NÅGON som är duktig på tänder här uppe så får man leta länge, det kan jag lova, och tro mig, jag kan inte fara 100 mil för att kolla tänderna..

Självklart (!) kommer jag att försöka hitta den bästa, men tyvärr är utbudet på bra veterinärer väldigt dålig här i norra Norrbotten, och det låter hemskt att säga, men ibland finns det inte så mycket att välja på. 20-30 mil är ju en "normal" sträcka att åka för mindre grejer, men blir det uppåt 70-80 mil så är det ju självklart svårt.. Men tänderna ska kollas.

Tackar för svaren, är tacksam för hjälpen!

Min ena häst blev kollad i munnen av en bra tandveterinär, hittades ingenting men nånting var uppenbarligen fel ändå.
Senare så hittade Equiterapueten det som veterinären missat.

Skickar ett PM. :laugh:

lusern räknas som grovfoder och finns både som pellets som ska blötas eller som hackad strå. lusern innehåller protein men eftersom det räknas som grovfoder innehåller det "snälla" proteiner.

Prova ge henne gurkmeja i fodret.

En matsked om dagen i två veckor, sedan borde ni se rejäl skillnad.

Hej,

Istället för att ha väldigt mycket, svart, glansig päls så har den nu lite päls och den är dessutom grådaskig. Vad kan vi ge för att ge henne lite hjälp på traven med det här? B-vitamin? Linfröolja? Vi har ett bra grovfoder (har EJ analys på det, fodrar med ögat åt alla våra hästar och det funkar bra - men även min andra häst är lite grå istället för glansig och det beror nog mest troligt på någon vitaminbrist).

Något som också kan ge tråkig päls och pälskvalitet är obalans i mineralerna. Det finns samband mellan calcium-fosfor-magnesium där del brist av de två sista kan ge pälsproblem men också överskott av något av dem vilket då i sin tur leder till felaktig mineralbalans. Jag tycker det är bra att du nu tänker skicka grovfoder på analys och hade personligen väntat med att göra något tills dess jag fått analyssvaret då det ju bara tar någon dag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 713
Senast: sajelka
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 773
Senast: Hannah0407
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka