Gråblå ögon

Welsh

Trådstartare
Ja alla idkontrollanter. I morse fick ida ett stoföl med blågrå ögon.
har en stjärn som inte går över eller mot ögonen.
Id kontrollanten som var på besök i morse ville inte färgsätta fölungen . Brun el Gulbrun????? Hur ofta blir det bruna med sådan ögonfärg??? Pappan är mrk brun medan mamman är ev gulbrun. Skriver ev då en del anser att hon inte kan vara det utan vorde vara brun. Reggad som mrk gulbrun och även Dan Axel anser att hon kan vara det. Ska försöka få ut en bild åt er men nu måste jag sova.....

Sv: Gråblå ögon

De föl med gulanlag som jag har fått har haft ganska ljusa ögon i början, nästan åt det blå hållet. Men de mörknar efter en tid. Detsamma gäller föl med konstantskimmelanlaget, tycker jag mig ha sett.

Tycker också det verkar troligt med gulanlag, de kan ju födas med ljusare ögon vad jag hört med (dock aldrig sett).

Varifrån har Ida fått sitt (ev) gulanlag? Är det där man är tveksam? För på de bilder jag sett på henne ser hon ju definitivt gul ut?

jag har ett gulbrunt sto och hon har mörkbruna/svarta ögon...Har kort på henne som föl men där är inget blått.

Silver ögon... Står väl om det i boken "Hästens färger" om jag inte minns fel...

Japp det är uppkomsten till Idas ev gulgen som man är tveksam till. Hennes pappa är fux och mamman reggad som brun (med ljusa ögon)
En del säjer att mamman är felreggad medan andra säjer att hon inte kan vara det. Genetiskt sätt kan hon alltså inte vara gulbrun. På 2 avkommor så är den ena fux och den andra brun? med mkt gult i och dessa ljusa ögon.......
Ska betäcka med en isabell i år igen (första fölets pappa) så får vi se om det dyker upp en med dubbelgulgen istället. Verkar vara lättare att se än en ev mörkgulbrun.

Jag kommer ihåg Ida som ofrånkomligt gulbrun... Vad har mamman för stam då? Varför skulle hon inte kunna vara felreggad?

Mitt halvblodsstoföl e. Looping-Quite Easy har grå ögon. De var ordentligt silvergråa de första veckorna och är nu när hon är lite mer än en månad gammal lite mer mörkgrå men helt klart grå.

Hon har inget gulanlag.

På bilden ser fölet inte särskilt gulbrun ut... Moderns färg var ju dock lite svårbestämbar. Fina är de båda två i alla fall - oavsett vilken färg de har!

Jahapp, igår föddes föl nr 2 för året. Brunt hingstföl med minimalt med tecken och BLÅ ögon.........mammasto är brun med lykta och har 1/4 dels blått öga där lyktan går över ögat. Det är samma pappa till båda fölen. Då vi väntar 4 föl till med samma hingst så ska det bli spännande att se vad dessa föl får för ögonfärg.....
Rodde, än kan du vara lugn med penningpungen :rofl: Detta var första Mountainstoet som fölade......1 kvar inom den närmaste veckan.

Jag har ett morktbrunt sto med vit blas, 4 vita sockar och en vit flack pa magen....pch gra-bla ogon. Nagot gulanlag har inte stoet alls, da hela hennes slakt ar bruna eller morkbruna. Nagon fux har ocksa funnits, men inget gulanlag.

Dock far hon fol med morka ogon.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka