grå papper

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Expensive_Hobby
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 045
E

Expensive_Hobby

ja, jag har sökt men jag har inte fått några bra träffar...

varför får man grå papper på en häst? vad innebär detta i framtiden att hästen har fått gråa papper?

tacksam för en förklaring...

har varit och läst lite hästannonser och hästar med grå papper är tydligen inte lika dyra som andra?

Sv: grå papper

taget från ASVH:s sida om stamboken och registering av halvblod.

Stambok och register
Grundstambok

Krav för införande i grundstambok

Hästar som införes i grundstambok skall finnas angivna på språngrulla för hingst aktuellt betäckningsår.

Grundstambok avd. I

Häst fallen efter avelsvärderad hingst som uppfyllt rasvisa krav, samt moder som uppfyller kraven för införande i Svensk Riksstambok avd. I (enligt rasvisa bestämmelser för ston i svensk halvblodsavel). Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (grönt papper - löpnummer fr.o.m 1001.)

Grundstambok avd. II

Häst fallen efter avelsvärderad hingst som uppfyller rasvisa krav, men som p.g.a. mödernet ej uppfyller härstamningskraven för Svensk Riksstambok avd. I. Dock har fader och moder samma rastillhörighet. Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (vitt papper - löpnummer fr.o.m. 6001)

Grundstambok avd. III

Häst fallen efter avelsvärderad hingst, som ej uppfyller rasvisa krav härstamningsmässigt men i övrigt uppfyller rasvisa krav och undan moder som uppfyller rasvisa krav enligt grundstambok avd. I, eller efter hingst som uppfyller rasvisa krav och undan moder som ej uppfyller rasvisa krav härstamningsmässigt men intagen i riksstambok avd II. Fader och moder av samma rastillhörighet.

Raskod 54 (gula papper - löpnummer fr.o.m. 1001

Grundstambok avd. IV

Häst fallen efter avelsvärderad hingst, ej uppfyllande rasvisa krav endast använd till egna sto, eller använd i allmän avel då betäckningsbevis är löst för hingsten. Fader och moder av samma rastillhörighet och raskod i enlighet med kraven för grundstambok avd. I.

Fader, moder samt avkomma måste vara blodtypade. (Krävs ej för de med löst betäckningsbevis)

Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 8201).

Krav för införande i register

Register avd. I

Häst fallen efter i Sverige icke avelsvärderad hingst.

Fader, moder samt avkomma måste vara blodtypade och födseln verifierad genom betäckningsintyg. Fader och moder av samma rastillhörighet och raskod i enlighet med kraven för grundstambok avd. II, d.v.s. 04 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 8301).

Register avd. II

Häst fallen efter avelsvärderad hingst som uppfyller rasvisa krav, men där moderns rastillhörighet ej accepteras av samma grundstambok som fadern.

Raskod: 54 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 9001)

Register avd. III

Häst av varmblodstyp ges raskod 59. Om härstamning kan verifieras anges sådan. I övrigt anges härstamningen som okänd. Dock måste födelseår anges. (Grått papper - löpnummer fr.o.m. 9501)

hjälper det?:D

jättemycket:rofl: jag fattar inte mycket av den där texten

Det betyder att häst som inte har fullt godkänd stam får gå papper. Spelar väl kanske inte så stor roll om det är en valack du ska köpa men vill du ha ett sto som du kan ta föl på så satsa på en häst med gröna papper.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 280
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: Freazer
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 363
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka