G

Galadriel

Jag är lite sugen på att köpa en GPS att ha när jag rider, för att mäta sträcka och hastighet.
Kikade lite idag, bland annat på en Garmin Geko 201 som jag tyckte verkade lagom, både i pris och funktion.
0025913325729063403935168730274215282705.jpg

Men hur funkar det egentligen? Killen som jag pratade med lät lite som en fågelholk, men han trodde att man skulle behöva hålla den i handen och i stort sett "rikta den mot himlen" hela tiden man red. Jag hade tänkt att man skulle kunna ha den i en mobilhållare av den här typen:
8022.jpg

Ni som rider med GPS, vilken modell har ni, och var förvarar ni den under en ridtur?

Sv: Gps

:o Nu vet jag inte alls vad du pratar om! Det är inte mitt fel att din häst är så snabb när man rider långsamt. (Eller hur det nu var :angel: )

Jag har en Garmin 201 och den har man ju på armen - inga problem med förvaringen under ridturen där...

Om man blir nöjd eller inte beror lite på vad man förväntar sig och vill ha, så frågan är - vilka funktioner har Geko:n jämfört med andra GPS:er och vad vill du ha ut av din GPS?

Själv är jag jättenöjd med att kunna plugga in 201:an till datorn och kika på hastigheterna mm i efterhand. Skulle jätte-jättegärna velat haft den kombinerad med pulsmätare så att man skulle kunna se pulsen vid olika hastigheter och banlutningar, men någon sådan funktion har den tyvärr inte.

Geshira skrev:
Jag har en Garmin 201 och den har man ju på armen

Är det Foretrexen du har?
1014.jpg

Geshira skrev:
vilka funktioner har Geko:n jämfört med andra GPS:er och vad vill du ha ut av din GPS?
Jag vill egentligen bara ha den som ruttmätare, och "fartkontroll".
Självklart vore finesser som kombinerad pulsmätare och sånt kul, men då antar jag att vi pratar en helt annan prisklass...
Att jag tog Gekon som exempel var för att den ligger så bra i pris. Det är ett krav - under 2000 kr.
Nu har jag hittat Foretrexen ännu billigare - under 1300!

jag har en grmin etrex venture, den har max och medel under förflyttning och medel under hela turen... och karta, dock inte en sån där avancerad med vägar och så, utan så att jag ser var jag har ridit, an kan lägga in waypionts och när man är nån stans få "vägbeskrivning" dock fågelvägen... jag har min i sadelväskan fram, ser bara till att "antennen" som inte sticker upp är riktad något sånär till himlen, den tappar sändning när det är mkt tät skog... det kan ju bero på att jag dessutom har den i sadelväskan.
Den är vattentät ner till 30 meters djup... har dock inte testat att bada med den. den ska kunna tappas utan att gå sönder... den sitter ju nte på armen, tyvärr... storleken är som en ganska normal mobil...
man kan lägga in rutter och lite sånt oxå, men det är inget jag gett mig in på...
priset på den var ca 1700 på teknikmagasinet...
(jag fick dock betala 700 då vi stog och prata om produkten i 45 min och jag sen glatt lämna fram 2 st 500 sedlar och trodde att det var 2 tusenlappar... och han märkte inget heller... det var jätte roligt när jag kom in i nästa affär och skulle betala, hihi massor pengar kvar såg ja då!)
jag kan rekomendera produkten, dock är det ju med att man måste ha en sadelväska eller så som är lite tråkigt...
det finns många fler funktioner, men jag har nämnt dem som iaf jag använder dagligen.

Men tror du inte det kan funka med en sån där "mobilhållare", som den på bilden jag la in i mitt första inlägg?
"Waypointsen" som du kan lägga in, hur funkar det?

Jag har en Garmin eTrex Vista C som jag brukar ha med mig när jag rider.
vistaCsml.gif

Den är några snäpp dyrare än den du funderar på, och betydligt mer avancerad. Men så är jag ju en tekniknörd. :smirk:

En av fördelarna med den här modellen är att den har en karta som är så detaljerad att diken, småvägar och höjdkurvor finns med. Den är riktigt användbar! Kartan får man dock köpa till separat för det område man är intresserad av, och kartan är svindyr.

Mottagningen brukar inte vara något större problem. Jag har i allmänhet GPS:en i bröstfickan på jackan. Så länge den ligger med antennen vänd frammåt eller uppåt så går det bra. Ibland kan det dock bli problem, framförallt i tät skog. Då piper den till, och om man då tar upp den och håller den plant brukar den för det mesta få kontakt igen. Annars löser det sig när man kommer ut till mer öppen terräng igen.

Att ha GPS:en i en sadelväska, som någon föreslog, är inget alternativ för mig. Jag ser en GPS som en säkerhetspryl precis som mobiltelefonen. Om det händer något vill man kunna tala om var man är, och då är det ju inte så bra ifall hästen springer iväg med sakerna. Telefon och GPS ska alltså sitta fast på mig, och inte på hästen.

En mobilväska kan nog fungera bra, men tänk på att det inte får vara några metallspännen eller allt för mycket annat över antennen. Antennen sitter under den plana ytan ovanför displayen och brukar vara riktad så att mottagningen blir bäst vinkelrät ut från displayen. Därför brukar det vara att ha GPS:en vänd så att displayen är riktad rakt upp mot himlen. (En del modeller har dock utstickande antenn. Sådana har jag ingen erfarenhet av.) Jag vill nog ha GPS:en mer lättåtkomlig än vad den blir om man har den i en mobilväska, men det är ju skillnad när man har en modell med karta. Det har hänt att jag ridit långa sträckor med GPS:en i handen bara för att hela tiden kunna hålla ett öga på kartan. Om man bara vill mäta avstånd och hastighet så behöver man kanske inte titta på den så ofta, och då kan man föstås spänna fast den lite bättre.

Senast ändrad:

Galadriel skrev:
Men tror du inte det kan funka med en sån där "mobilhållare", som den på bilden jag la in i mitt första inlägg?
"Waypointsen" som du kan lägga in, hur funkar det?

det borde funka, waypionts är ställemn som du själv har lagt in, tex stallet, så man alltid hittar tillbaka, tror man kan lägga in runt 200 waypoints om jag inte kommer ihåg fel...jag har hem och där min pojkvän bor, ridhuset.... några fler ställen jag rider till ibland, men det är ju inte färgskärm eller så flashigt som den andra på bild här...

hur mkt kostade själva aparaten? och kartan till?

funderar på att köpa en med karta till (när jag har råd) då jag knappt hittar några ridvägar här... samma travsling om oc m ingen... eller det finns iaf 3 slingor...

Jag kom på en sak till. Vid några tillfällen på sommaren när jag inte haft jacka på mig har jag faktiskt ridit med GPS:en i en jeansficka. Det fungerar utmärkt med avseende på mottagningen. Däremot är den ju inte precis lättåtkomlig då. Dessutom rider man kanske inte så ofta i jeans om man ska rida långt, och andra ridbyxor har nog sällan tillräckligt stora fickor.

Senast ändrad:

kimmis87 skrev:
hur mkt kostade själva aparaten? och kartan till?
En Garmin eTrex Vista C/Legend C kostar mellan 3000 och 4000 kr. Jag köpte min från England och fick den något billigare. Skillnaden mellan de båda är att Vista även har höjdmätare och kompass. Det kan man dock vara utan.

Kartan jag köpte kostade ca 800 kr och täcker då in ett par landskap. Nu har det kommit en ny förbättrad variant. Den täcker in ungefär en tredjedel av Sverige, och kostar runt 1500 kr. Hela kartmaterialet får dock inte plats i GPS:en på en gång, utan man får ladda ner kartmaterial från datorn för de områden man tänker besöka.

Vill man komma billigare undan kan man använda en handdator med GPS-funktion. Då kan man använda betydligt billigare kartor eller rent av papperskartor som man själv scannat in. Den lösningen är dock inte lika smidig, och handdatorer brukar inte vara så tåliga.

Jag har en Forerunner 201, är helnöjd med den.
Man har den på armen som en klocka, den är liten och smidig.
Man ser hastighet för tillfället, snitthastighet sedan rittens början, aktuell höjd över havt, aktuell tid, ridsträcka mm. De flesta saker som jag efterfrågat. Man kan sedan plugga in den i datorn och få ut kurvor på hastighet, höjdskillnader och sträcka bl a. Den kostar runt 2000 tror jag, kan nog variera lite.

Galadriel skrev:
Är det Foretrexen du har?
1014.jpg

Jag vill egentligen bara ha den som ruttmätare, och "fartkontroll".
Självklart vore finesser som kombinerad pulsmätare och sånt kul, men då antar jag att vi pratar en helt annan prisklass...
Att jag tog Gekon som exempel var för att den ligger så bra i pris. Det är ett krav - under 2000 kr.
Nu har jag hittat Foretrexen ännu billigare - under 1300!

Nix, det är den som bara heter Forerunner 201: http://www.garmin.com/products/forerunner201/

Kostar 2000 kr.

Vart köper man en sådan? Vill oxå ha!!! Inte alltid så kul att traska runt i timmar eller köra bilen runt heller för den delen bara för att jag ska veta hur långt jag rider.

Toppen att rida med gps. Fast ibland blir jag lite besviken när jag tycker att jag ridit hur långt som helst o upptäcker att det inte är så alls...

Gröna Kartan/dataversionen är bra om man inte vill skaffa GPS.

Jag rider ofta på stigar o lite okänd mark o tycker det är kanon med kartex för då kan jag klicka ut just den sträckan jag ridit o se hur långt det blev. Alla små stigar syns så det är jättelätt.

Det finns en bra funktion på lantmäteriets sida - Kartsök och ortnamn. Där kan man mäta sina slingor.

Det kanske får bli en Forerunner då, när både du och Karlina är så nöjda. Det är ju kul att den mäter höjdkurvor också. Och vilket plus att ha den på armen! Jag hittade den på nätet för 1700.

Ja, eller tror att man har ridit fort.. :D
En sån där att sätta runt handleden skulle jag bra gärna vilja ha! Jag lånade en GPS som var ganska stor och klumpig till en tävling och den hade jag i en magväska. Men inte hade jag tid under ritten att ta fram den där och glo. Jag ville ju se lite hur fort jag red och kolla karta mm men det var ju bara att glömma för jag hade fullt sjå att bara hålla ordning på min vilda häst. Förresten hade jag inte så mycket annat än GPS:en, mobilen och en chokladbit i väskan så den skumpade runt rätt bra med alla grejer. Lite obalans i packningen där...;)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 118
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 185
Senast: As_Vegas
·
Distans Jag är på jakt efter en gps att ha vid ridning. Jag har inte råd att köpa någon förrän i januari, men tänker att det är läge att skaffa...
Svar
10
· Visningar
2 871
Senast: Liten
·
Utrustning Eftersom jag häromdagen insett att både västen och hjälmen har väl många år på nacken så gjorde jag en raid i stadens ridsportsbutiker...
2
Svar
23
· Visningar
2 774
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar