Gott efter ridpasset? :)

D

DaddyIwantAPony

brukar ni ge någonting till era hästar efter ett ridpass? tex. betfor eller så? :smirk:

Har hört att betfor inte är så bra, mycket socker och så...

några åsikter? :)

Sv: Gott efter ridpasset? :)

Nä aldrig!
Kan inte ge min pålle någonting i godisväg han börjar tigga direkt :eek:
och det är den värsta egenskap en häst kan har tycker jag.

Sen vet jag inte...på den tiden jag jobbade med hästar fick jag lära mig att inte belöna hästen efter ett ridpass...bättre att ge innan så att det är starten som förknippas med nåt gott inte att "det äntligen är över"....?

// M

Hon får musli, mineraler och äppe i krubban, i boxen.

Besten får alltid en godbit när jag suttit av. Det kan vara hästgodis, torkat fikon eller äpple.
Mixen ska man vara försiktig med när det gäller godis. Inte handmata, för då blir han tiggig.

Immer

Nej, jag ger aldrig godis.

Däremot så kan det ju falla sig så att det ligger foder i boxen när man kommer in, men jag ger inte ur handen.

Angående betfor så är det ju en restprodukt från socker tillverkningen, så det mesta sockret är alltså redan borttaget. Melass är visserligen tillsatt, men någon extrem sockerbomb är det inte, det ger massor av nyttiga fibrer.

Inte så ofta, men´om det händer så blir det en morot eller ett äpple.

Oftast äppel el morot,då ger jag ur handen.. har gjort det i 2 år snart o han e inte ett dug tiggig..

jag ger innan och efter. Ger lite betfor när jag tar in henne så att hon alltid förknippar intagning med nått bra. Sen får hon äpplen o sånt efteråt i krubban som belöning och så att hon vet att när hon gjort sitt o varit duktig så får hon godis i boxen.

Jag ger aldrig mina hästar direkt ur handen, men det blir oftast en morot eller ett äpple.

Mina hästar brukar få musli och morötter eller äpple i krubban efter ridpasset, oftast ger jag morötter/äpple direkt i krubban, någon enstaka gång ger jag ur handen. :banana:

*kl*

Alltid 100 g havre i krubban när de kommer in och det inte är fodringsdags. Vill att de ska kunna kissa/dricka in om de vill innan arbete.

Efter arbete alltid ett äpple ur handen på gången. Ingen av alla som stått här har tiggt ngt för d. De får lära sig att stå still på sin plats på gången efter att man plockat av all utrustning men innan man sätter på grimman och går de fram måste de backa till sin plats å få äpplet där. Klart de är förväntansfulla eftersom de snabbt lär att de ska få sitt äpple (precis som de lär sig att alltid vända åt samma håll på gången osv) men inte tycker jag man kan kalla det tigga. När äpplet är slut är det slut och de vill aldrig ha ngt ur handen annars.

min häst får ca 0.25 lucern, ca0.5 krafft grund, ca0.25 betfor, 1 dl mineraler och 20ml multivitamin(just nu vid pälssättning osv) efter ridning

Senast ändrad av en moderator:

Jag ger alltid mina hästar mat i stallet (i en hink) när jag har ridit, inte ur handen.

Gräs bildar insulin hos häst och insulin tar ner sockervärdet så jag ger gärna betfor/melass dels för att höja det. Vem har sagt att betfor inte är bra? :confused:

oh, härligt med många svar! :bow:

Grannhästen jag brukar rida ibland får alltid blötlagt betfor efter ridningen vilket jag inte riktigt gillar för han brukar alltid tigga om han inte får det.

Om man nu inte har har blötlagt någon betfor, vad kan man då lägga om han bara skulle fortsätta gnägga och tigga? Eller ska jag kanske bara strunta i det? :)

Jag ger alltid mina hästar mat i stallet (i en hink) när jag har ridit, inte ur handen.

Gräs bildar insulin hos häst och insulin tar ner sockervärdet så jag ger gärna betfor/melass dels för att höja det. Vem har sagt att betfor inte är bra? :confused:

Jag har läst det här på buke, hon som skrev det svarade på en fråga om varför en persons häst var så pigg, och sa att det kan bero på att man ger hästen mycket betfor.

pållen jag rider är även väldigt pigg så jag tänkte att det kanske kan bero på det... så jag vet inte själv :smirk:

Om man nu inte har har blötlagt någon betfor, vad kan man då lägga om han bara skulle fortsätta gnägga och tigga? Eller ska jag kanske bara strunta i det?

När hästen tigger ska den absolut inte ha något! Vänta tills den slutat tigga och ge den då, annars är du rätt snart "överkörd" (i allra värsta fall t.o.m. bokstavligen...) av hästen.

Låt den gnägga och tigga, strunta i det just då. Ha tålamod och beröm när h*n slutar.

Jag ger nån liten näve kraftfoder eller ett äpple eller nåt, men aldrig "en hel måltid".

När hästen tigger ska den absolut inte ha något! Vänta tills den slutat tigga och ge den då, annars är du rätt snart "överkörd" (i allra värsta fall t.o.m. bokstavligen...) av hästen.

Låt den gnägga och tigga, strunta i det just då. Ha tålamod och beröm när h*n slutar.

tack för tipset! så ska jag göra i fortsättningen! :)

Ja eftersom insulinet tar ner socker värdet så blir hästen tröttare (och sen är det ju annat som spelar in på sommaren - flugor, värme, utegång etc) och ger man då betfor eller liknande som innehåller socker påverkas vissa hästar positivt och blir piggare. Mina hästar tillhör den sortens om man kan hälla i betfor och havre utan att de går i taket för det, men vissa hästar reagerar starkt på både betfor och havre precis som vissa människor kan hålla sig vaken hela natten på lite kaffe medan jag somnar sekunden efter att ha hällt i mig en liter cola eller kaffe :rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 895
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 459
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
492
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka